Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her som vet om en sånn "tab" side for ukulele eller??

Tenkte å kjøpe meg en ukulele, men jeg kan absolutt ingen ting på en sånn liten gitar :S

bare google "ukulele tabs"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79
Skrevet

Kjenner jeg har en ekstrem GAS som kommer krypende: http://www.hamerguitars.com/?fa=talla ... Uhyggelig følelse i grunnen.

Bare synd at prisen er høyere enn jeg har inntekt totalt i løpet av ett år.

Skrevet

Nå etter å ha spilt el-gitar og bass i flere år har jeg nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en nylongitar, men jeg er helt blank på denne typen gitarer. Er det noen som kan fortelle hva man skal tenke på når man prøver disse i butikken? Hvilke merker/håndtverkere som er gode? Eller annen nyttig informasjon om nylongitarer. Har for tiden en svært dårlig en som er i -1000kr prisklassen.

Tar meg friheten til å bumpe meg selv :)

Gjest Slettet+oiasdf79
Skrevet

Admira kan nok være verdt en kikk. Utover det så gir vel de vanlige japanske merkene også her mye gitar for pengene. (Ibanez, Yamaha).

• 2 uker senere...
Skrevet

Funderer veldig på om jeg skal kjøpe Ibanez RGA72 med eller uten tremolo... Skal brukes til metal. Er jo kult å kunne leke seg med en tremolo, men ankepunkter er 1500,- høyere pris og mer vedlikehold...

Argh... klarer ikke bestemme meg :hmm:

Skrevet

Hmm, alle jeg har snakket med hjemme mener den sort/grå er finest :p Skal ikke være lett. Får vel bare være opp til om jeg vil ha et tremolo system eller ikke.

Skrevet

Er det noen som vet noen nyttige ting å lære seg på gitar. Kan det meste grunnleggende, noter og diverse.(Spiller mest klassisk gitar).

Jeg har begynt å se litt på skalaer. Er det noen her som kunne fortalt meg hensikten med å lære dem? Og er det egentlig noen vits i å pugge dem?

Skrevet (endret)

Det kommer helt an på hva ambisjonsnivået ditt er, og hva du vil bruke gitarspillingen til. :)

Endret av Husam
Skrevet

Jeg kommer til å være amatør på gitar, og det er mest for egen spilling.

Jeg ønsker egentlig å bli en bedre musiker, og å lære meg å lese noter flytende.

Skrevet

Hmm ok, men spiller du andre instrumenter og har du ambisjoner om å lage egen musikk? Eller vil du bare lære litt gitar for å kunne spille Idyll og Wish You Were Here for damene på nasch? :p

Skalaer er det man bygger musikkstykker med for å få låter til å høres "bra" ut. For å f.eks. improvisere soloer med gitar vil jeg si det er helt nødvendig kunnskap, for å skrive musikk er det ekstremt hjelpsomt. Om du bare vil spille andres musikk klarer du deg nok veldig fint uten å kunne så mye teori.

Skrevet

Hvem vet, kanskje jeg en dag komponerer noe:P

Jeg kan spille etter tabs, og jeg klarer å spille rytmiske sanger. Det jeg ønsker er bare det å bli i stand til å spille sanger uten å måtte lese noter/tabs til dem, og det å kunne lese vanskelige noter, og å være i stand til å spille stykket uten å bruke for lang tid.

For øyeblikket spiller jeg mest akustisk, selv om jeg har en elektrisk gitar, og jeg skal starte med fiolin snart.

Skrevet

Tja, for å spille musikk du hører uten å saumfare internett for gode "tabs" er egentlig den eneste medisinen å trene øret ditt. God gehør har kun med talent og trening å gjøre, du trenger ikke nødvendigvis å kunne så mye musikkteori. :)

For å si det litt enkelt er nok musikkteori viktigst for de som vil skape sin egen musikk fra scratch. Ihvertfall når det gjelder gitar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...