Gå til innhold

Filsystem


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lager en mp3 spiller av linux. Det er jeg trenger er et filsystem som takler at jeg slår det av uten poweroff/halt komandoen.

 

Har hørt om folk som har brukt ReiserFS. Men også noe av problemet er vel at jeg ikke har den minste anelse av åssen jeg skal bruke dette eller installere det.

 

Noen som veit om noen andre brukbare filsystemer samt hvordan jeg skal bruke dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-27 13:50, sjanten skrev:

du kan jo mekke sammen en liten sak som du kobler til seriel/parallellporten og som er programmert til å gi halt-kommandoen.


(dvs en bryter mellom noen av pinnene :wink: )


 

Det var ikke så dumt det... Hvis det er noen andre som har laget det før meg, så trenger jeg ikke mekke det selv. Dessuten er jeg ikke så rå på c/c++.

 

Men et filsystem som takler avslåing hadde vært det optimale...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 14:23, oskar1 skrev:

det skal da ikke være den største faren, da journaling er laget for nettopp dette med strømbrudd...


 

 

Jeg må inrømme at jeg ikke har no særlig peil på filsystemer (jeg sa ikke at jeg ikke er villig til å lære). Og jeg veit ikke en gang hva journaling er. Men hvordan anbefaler du at jeg skal stille det inn? og med hvilke komandoer? Eventuelt noen url jeg kan lære av?

Lenke til kommentar

(Jeg må innrømme at jeg har ikke undersøkt/prøvd dette nærmere)

 

Kan du ikke montere ("mount") partition i ReadOnly? Det er det som skjer ved oppstart av typisk Linux PC. Eksempel - du har hele OS på CD eller floppy, og bare monterer 1 ramdrive for det OS ville ønske å skrive til HDD. Dvs. at OS drift skjer ikke på HDD, bare på ramdrive. Dette er metode som brukes på install-CDer.

 

CD er RO per definisjon men du kan selvfølgelig gjøre det samme med vanlig HDD - bare monter root partition (og alle andre) RO.

 

Hvis du ønsker å skrive noe til HDD (mp3 etc.), kan du montere HDD i RW, skrive noe (for eksempel gjennom nettet) og etterpå shutdowne PC ordentlig eller rett og slett remontere partisjon RO.

 

Du kan ikke ha noe swap file her, men det skulle ikke være problem siden minne er billig nok i dag.

 

Ved dette fremgangsmåte slipper du å tenke på om HDD og FS tåler å bli slått av eller ikke.

 

[ Denne Melding var redigert av: DidzisK på 2002-06-27 15:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 13:50, sjanten skrev:

du kan jo mekke sammen en liten sak som du kobler til seriel/parallellporten og som er programmert til å gi halt-kommandoen.


(dvs en bryter mellom noen av pinnene :wink: )


 

God idé!

Du kan også redefinere ctrl-alt-del slik at du får shutdown -h og ikke shutdown -r (husker ikke om det skrives akkurat sånn), det har jeg gjort en gang før, men husker ikke hvilken configfil var det. Shutdown.conf, keyboard.conf eller lignende?

Lenke til kommentar

Quote:


God idé!

Du kan også redefinere ctrl-alt-del slik at du får shutdown -h og ikke shutdown -r (husker ikke om det skrives akkurat sånn), det har jeg gjort en gang før, men husker ikke hvilken configfil var det. Shutdown.conf, keyboard.conf eller lignende?


 

Noen som veit hvor dette kofigureres? Det er vel dette som er mest aktuelt.

 

Oppdatering:

 

Kan det være at den ligger i inittab?

Fant dette:

 

# Trap CTRL-ALT-DELETE

ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r now

 

eller hur?

 

[ Denne Melding var redigert av: dasspapir på 2002-06-27 15:36 ]

Lenke til kommentar

Enbrukersystem? Kan jeg ikke koble meg opp med ssh og sånn da? Det jeg vil ha er at root logges inn automatisk på den maskinen men alt annet som sshd/httpd/smbd funker fra nettverket.

 

Hvordan?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: dasspapir på 2002-06-27 20:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...