Gå til innhold

AMD 3500+ på 4653 MHz, overklokket?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat bygd opp en pc (med Asus SLI-Deluxe og AMD 3500+). Den startet opp helt fint, og jeg kom inn i BIOSen. I BIOSen under "CPU configuration" stod det: "CPU Speed: 4653 MHz". Denne prosessoren skal normalt være klokket til 2200 MHz. Men prosessoren ligger stabilt på rundt 30 grader i BIOSen.

 

Er denne prosessoren overklokket? (Hvordan kan jeg klokke den ned??) Viser BIOSen feil?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har akkurat bygd opp en pc (med Asus SLI-Deluxe og AMD 3500+). Den startet opp helt fint, og jeg kom inn i BIOSen. I BIOSen under "CPU configuration" stod det: "CPU Speed: 4653 MHz". Denne prosessoren skal normalt være klokket til 2200 MHz. Men prosessoren ligger stabilt på rundt 30 grader i BIOSen.

 

Er denne prosessoren overklokket? (Hvordan kan jeg klokke den ned??) Viser BIOSen feil?

 

Takk.

Enig. Dette er nok en BIOS-feil.

 

4653 MHz ville ha vært verdensrekord i overklokking - med komfortabel margin.

 

Er CPUen din en winchester? Det kan være nødvendig å oppdatere BIOS for at disse skal fungere knirkefritt.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har akkurat bygd opp en pc (med Asus SLI-Deluxe og AMD 3500+). Den startet opp helt fint, og jeg kom inn i BIOSen. I BIOSen under "CPU configuration" stod det: "CPU Speed: 4653 MHz". Denne prosessoren skal normalt være klokket til 2200 MHz. Men prosessoren ligger stabilt på rundt 30 grader i BIOSen.

 

Er denne prosessoren overklokket? (Hvordan kan jeg klokke den ned??) Viser BIOSen feil?

 

Takk.

Enig. Dette er nok en BIOS-feil.

 

4653 MHz ville ha vært verdensrekord i overklokking - med komfortabel margin.

 

Er CPUen din en winchester? Det kan være nødvendig å oppdatere BIOS for at disse skal fungere knirkefritt.

Ja det er winchester(90nm). Hva om BIOS-oppdateringen ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Nå ligger prosessoren på 32 grader i BIOSen. Er det noe fare på ferde? (Så jeg kan legge inn windows og lignende før jeg oppdaterer BIOSen?) Maskinen har ikke diskettstasjon. Kan oppdateringene kjøres fra windows?

Så lenge den ligger under 45 C er alt ok.

 

Jeg vil tro at det finnes programvare for BIOS-oppdatering gjennom Windows til hovedkortet ditt. Dette er blitt veldig vanlig etterhvert. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å bruke en boot-CD, evt USB-stick. Det er uansett mye tryggere enn diskett.

 

Det er en god ide å bruke bare en minnebrikke inntil man har oppdatert BIOSen. Jeg vet ihvertfall at noen har fått problemer pga bruk av to brikker med "ukompatibel" BIOS.

Lenke til kommentar
Nå ligger prosessoren på 32 grader i BIOSen. Er det noe fare på ferde? (Så jeg kan legge inn windows og lignende før jeg oppdaterer BIOSen?) Maskinen har ikke diskettstasjon. Kan oppdateringene kjøres fra windows?

Så lenge den ligger under 45 C er alt ok.

 

Jeg vil tro at det finnes programvare for BIOS-oppdatering gjennom Windows til hovedkortet ditt. Dette er blitt veldig vanlig etterhvert. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å bruke en boot-CD, evt USB-stick. Det er uansett mye tryggere enn diskett.

 

Det er en god ide å bruke bare en minnebrikke inntil man har oppdatert BIOSen. Jeg vet ihvertfall at noen har fått problemer pga bruk av to brikker med "ukompatibel" BIOS.

Oppdateringer: http://www.asus.com.tw/support/download/it...Deluxe&Type=All

 

Jeg har en USB-minnebrikke. (128 MB) Må jeg da gå inn i BIOSen først, eller boote fra en cd?

 

BIOSen har oppfattet at det er 1024 mb ram i maskinen.

Lenke til kommentar

Windows98 burde fungere så lenge du har 98-drivere til brikkesett/grafikkort. Bortsett fra det med SLI-støtte, evt SATA-støtte - det er jeg ikke sikker på.

 

Vær uansett klar over at Win98 bruker et annet filsystem (FAT32) enn WinXP (NTFS). Hvis du uansett har planer om å bruker både Win98 og WinXP, må 98 installeres først. Dette fordi Windows98 ikke gjenkjenner en eksisterende XP-installasjon, og overskriver harddiskens boot-sector.

 

For å boote fra CD eller USB må du velge dette i BIOS. Dette kan hete f.eks. "Boot Priority", eller boot device 1, 2, 3, osv.

 

Har aldri brukt USB-enheter, så det er nok best om noen andre svarer på det.

Lenke til kommentar

Windows-program for flashing ligger på driverCDen hvis det finnes. Dette kan jo også lastes ned.

 

Bare last ned BIOSen (vær helt sikker på at det er til riktig modell) - DOS-basert flasheprogram er som regel inkludert i ZIP-filen.

 

Hjelpefiler er også inkludert, både i "BIOS-pakken", og evt. i Windows-programmet.

Lenke til kommentar
Nå ligger prosessoren på 32 grader i BIOSen. Er det noe fare på ferde? (Så jeg kan legge inn windows og lignende før jeg oppdaterer BIOSen?) Maskinen har ikke diskettstasjon. Kan oppdateringene kjøres fra windows?

Så lenge den ligger under 45 C er alt ok.

Vil si at det ikke trenger å være noen fare før den nærmer seg 65!

Lenke til kommentar
Nå ligger prosessoren på 32 grader i BIOSen. Er det noe fare på ferde? (Så jeg kan legge inn windows og lignende før jeg oppdaterer BIOSen?) Maskinen har ikke diskettstasjon. Kan oppdateringene kjøres fra windows?

Så lenge den ligger under 45 C er alt ok.

Vil si at det ikke trenger å være noen fare før den nærmer seg 65!

Tja, jeg har alltid tenkt 50 C på Athlon XP, og litt lavere for AMD64 (spesielt for 90nm). I det lange løp, altså. Når det blir riktig skadelig vet jeg ikke, men jeg vil fortsatt ikke anbefale 65 på en winchester...

Lenke til kommentar
4653 MHz ville ha vært verdensrekord i overklokking - med komfortabel margin.

 

hvis dette er over verdensrekord da trur jeg at jeg skal melde i-fra om min maskin. har klokket min opp til 4200mhz(21*200) og den var stabil og fin tempraturen lå vel på en 50'c.(når jeg spilte doom3 litt høyt men alikevel.. med en bedre vifte så hadde nok det hjulpet mye, bruker nemelig boxed vifte :blush:

 

EDIT: har stilt den ned til 2800mhz igjen for jeg likte ikke at tempraturen var så "høy". ligger på en 30'c med "orginalklokk"

 

on topic: er det så farlig hva Bios sier når den ikke blir for varm og at den er stabil. men eneste jeg kan tenke meg her er å laste ned ny bios på en anen maskin og brenne den ut på cd eller bruke en diskett.

Her er det snakk om en AMD CPU, og ikke en INTEL CPU!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...