Gå til innhold

Bygging av PC: Spørsmål om ASUS A8N-SLI


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder nå på å bygge i sammen en pc. PCen skal ha ett "ASUS A8N-SLI" og en "AMD 3500+".

 

Spørsmål 1: Jeg skal ha to minne brikker i maskinen(dual-ddr), skal minnebrikkene plasseres i A1 og B1, eller A1 og B2? (Lik eller ulik farge?)

Spørsmål 2: På hovedkortet er det to porter som er merket med "ATX12V" og "EZ_PLUG". Må jeg bruke disse portene/kontaktene til noe? (Skjermkortet??)

Spørsmål 3: Når jeg har plassert skjermkortene og plassert SLI-broen, (og når alt annet er tilkoblet) kan jeg starte maskinen da? (Eller må jeg gjøre ett eller annet først??)

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
les manualen din du!

Angående strømledning til skjermkort, her er hva som står i manualen:

"Connect a 4-pin ATX power cable to the EZ Plug labeled EZ_PLUG on your motherboard"

"Make sure to connect a 4-pin ATX power cable to the EZ Plug; otherwise, the system will be unstable"

 

Jeg lurer på om det skal en kabel fra PSUen til hovedkortet eller fra hovedkortet til skjermkortet?

Lenke til kommentar

står ingenting om kabel fra skjermkortet til hovedkortet, så vidt jeg kan se... Her er det snakk om strømkabel fra psu til hk.

 

mulig du også må koble til strøm på skjermkortene dine, dette varierer fra skjermkort til skjermkort. Er ikke helt sikker, men tror 6600 serien ikke trenger (ikke har) tilkobling for ekstra strøm, mens 6800-serien må ha ekstra strøm. Dette finner du i manualen til skjermkortet, evt. bare se på skjermkortet om det har tilkobling for ekstra strøm...

Lenke til kommentar
står ingenting om kabel fra skjermkortet til hovedkortet, så vidt jeg kan se... Her er det snakk om strømkabel fra psu til hk.

 

mulig du også må koble til strøm på skjermkortene dine, dette varierer fra skjermkort til skjermkort. Er ikke helt sikker, men tror 6600 serien ikke trenger (ikke har) tilkobling for ekstra strøm, mens 6800-serien må ha ekstra strøm. Dette finner du i manualen til skjermkortet, evt. bare se på skjermkortet om det har tilkobling for ekstra strøm...

Det er gainward 6600GT i SLI. Så da er det bare å ta en slik kabel som går til harddisker og stappe den ned i pluggen?

Lenke til kommentar

"Connect a 4-pin ATX power cable to the EZ Plug labeled EZ_PLUG on your motherboard"

"Make sure to connect a 4-pin ATX power cable to the EZ Plug; otherwise, the system will be unstable"

 

 

Ja du må vell koble på den. Den er øverst i venstre hjørne på hovedkortet om jeg ikke husker feil.. Alytså 4-pin fra strømforyningen skal inn på hovedkortet! Den kabelen skal ikke på skjermkortet.

 

Jeg har et Geforce 6800LE kort og det krever at jeg kobler på xtra strøm! Er det et strøm uttak på skjermkortet så antar jeg det krever xtra strøm?!

 

Ciao

 

Korriger meg om jeg tar feil!

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
"When using two DDR DIMM modules, install into DIMM_A1 and DIMM_B1 slots only."

 

klarere kan det ikke sies... lasta ned manual fra nettet, vet ikke om det er forandret fra manualen som du fikk med kortet...

Det står også noe om channel A ...

 

Jeg trodde at det var riktig å plassere brikkene i slottene med samme farge, men jeg ville være sikker før jeg starter opp maskinen.

 

Men nå tror jeg det meste er tilkoblet i maskinen. Men det er en 8-pinskabel(tilsvarende den som var 12V 4-pin) som jeg ikke vet hva den skal brukes til. (Strømforsyningen er på 550 W) Jeg håper nå at kabelene er riktig tilkoblet.

 

Hva skjer om en kabel er feil tilkoblet??

Lenke til kommentar

Men nå tror jeg det meste er tilkoblet i maskinen. Men det er en 8-pinskabel(tilsvarende den som var 12V 4-pin) som jeg ikke vet hva den skal brukes til. (Strømforsyningen er på 550 W) Jeg håper nå at kabelene er riktig tilkoblet.

 

Hva skjer om en kabel er feil tilkoblet??

 

8-pins kabel? på side 51 i manualen står alt du trenger å koble til av strømkabler fra psu til hk. kapittel 2-25

Lenke til kommentar
klarere kan det ikke sies... lasta ned manual fra nettet, vet ikke om det er forandret fra manualen som du fikk med kortet...

 

De kommer oppdateringer på manualen på Asus sin hjemmeside.

Enig at "When using two DDR DIMM modules, install into DIMM_A1 and DIMM_B1 slots only." høres veldig klart ut så det er godt mulig den er oppdatert.

Jeg koblet feil på hovedkortet mitt første gang,jeg satte i ledningen over skjermkortet,mener å huske at den kontakten er til ekstra strøm hvis man kjører SLI.Da gikk den sikring i poweret noen minutter så startet den normalt opp igjen.Er nok veldig tvilsomt at maskinen tar skade av at du setter rammen feil,bare å bytte om hvis det skjærer seg.

Lenke til kommentar
du trenger 24pins og 4pins 12V og den som kalles EZ_PLUG (4 pins den også) hvis du skal kjøre SLI.

Ja de har jeg koblet til. Men PSUen har en ekstra kabel(8-pin), men denne er sikkert for fremtidif bruk...

 

BTW: Hva mener dere at jeg bør sjekke før jeg starter opp maskinen?

Lenke til kommentar

som regel skjer det ikke noe galt hvis noe er koblet feil, alt er laget så det ikke skal gå an å koble feil. (feks strømkablene går ikke an å sette feil vei...) jeg skjekker bare at alle komponentene har strøm og evt. datakabel koblet til, og at viftene er koblet til strøm... har du fulgt manualen mtp. installasjon av hk, skal det gå greit. Viktig med avstandsskruer mellom kabinett og hk!

Lenke til kommentar
som regel skjer det ikke noe galt hvis noe er koblet feil, alt er laget så det ikke skal gå an å koble feil. (feks strømkablene går ikke an å sette feil vei...) jeg skjekker bare at alle komponentene har strøm og evt. datakabel koblet til, og at viftene er koblet til strøm... har du fulgt manualen mtp. installasjon av hk, skal det gå greit. Viktig med avstandsskruer mellom kabinett og hk!

Avstandsskruer?? Det er noen skruer som gjør at hovedkortet sitter en halv centimeter over metallplaten. Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke de røde skivene som følgte med til kabinettet, og hvor de eventuelt skal plasseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...