Gå til innhold

MSI K8N NEO2 platinum henger i oppstart


Eddie123

Anbefalte innlegg

Har akkurat oppgradert PC'en min, og har fått et lite problem.

 

Ha rinnstallert Windows XP på nytt. POST går helt fint, så går skjermen i

svart, og maskine liksom "henger", i 10-15 sekunder, før XP logoen

kommer opp, og maskinen booter som normalt.

 

Bortsett ifra dette, så virke ralt ok.

 

Noen som vet hva problemet kan være ?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump !

 

Ingen som kan vite hva som skjer?

 

Noen ganger står skjermen helt i svart de sekundene det varer, andre ganger kan jeg se konturene av XP logo'en, helt fryst i 10-15 sekunder før oppstart fortsetter.

 

Irriterende, går å leve med, men skulle gjerne ha vært kvitt det.

Lenke til kommentar

Nei, reinstallert i dette tilfellet betyr formatering og full installering av ny windows, intet gammelt igjen der.

 

Har også lastet inn alt av skjermkort-drivere, hk-drivere etc...

 

Burde kanskje ha sjekket hjemmesidene til produsentene for oppgraderinger, kanskje ?

Lenke til kommentar

Ja, hvis disken flyttes til et annet system og ikke kjører som slave.

 

En kan visstnok mekke endel i registeret og fjerne gamle drivere for å unngå konflikter, men det er mer for eksperter og påleste - tviler på at det er å anbefale.

Lenke til kommentar
Ja, hvis disken flyttes til et annet system og ikke kjører som slave.

 

En kan visstnok mekke endel i registeret og fjerne gamle drivere for å unngå konflikter, men det er mer for eksperter og påleste - tviler på at det er å anbefale.

Hvis disken inneholder operativsystemet mener du :)

 

Beklager, men bare liker å få det riktig, alle andre disker enn den som inneholder

operativsystemet kan trygt flyttes over på nytt hovedkort uten at du behøver å formatere.

 

I de fleste fall vil det også være mulig å bytte fra hovedkort til hovedkort som har

samme chipset på seg også, men du vil tilslutt måtte reinstallere uansett for å få

tilbake den ytelsen du engang hadde, så det er like greit å gjøre det med en gang.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg oppdatert hovedkort-drivere og skjermkort-drivere til

siste versjon, og fortsatt så "fryser" XP i 10-15 sekunder i oppstarten.

 

Noen som har noen tips til hva det kan være ?

 

Hovedkortet er altså et MSI Neo2 Platimnum Nforce 3 Ultra, prosessoren en A64 3000+, og skjermkortet et Asus 9520 (Nvidia Gforce FX5200).

Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg oppdatert hovedkort-drivere og skjermkort-drivere til

siste versjon, og fortsatt så "fryser" XP i 10-15 sekunder i oppstarten.

 

Noen som har noen tips til hva det kan være ?

 

Hovedkortet er altså et MSI Neo2 Platimnum Nforce 3 Ultra, prosessoren en A64 3000+, og skjermkortet et Asus 9520 (Nvidia Gforce FX5200).

Prøvd å oppgradert BIOS?

Vet ikke om dette vil hjelpe men er iallefall et forslag :whistle:

Lenke til kommentar

hvis du trykker F8 ved oppstart og velger... (husker ikkke valget), men slik at du får "dump" til skjermen over hvilke drivere og filer OS laster i oppstarten så kan du finne ved hvilke fil dette henger seg. Skriv ned dette å gjøre et google søk eller gå technet og søk og se om det er skrevet noe om det i "knowledge base" til MS.

 

høres nesten ut som om datamaskin/Os leter etter et device som ikke er der....

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har sjekket med ASUS sin hjemmeside, men finne rikke noen BIOS  å laste ned.....

MSI eller ASUS hovedkort?

 

Til MSI K8N Neo2 Platinum har du disse Bios å velge i

 

MSI har og en "hjelper" MSI Live Update slik at dette kan gjøres fra windows - uten disketter DOS mm.

 

Litt mer spesifikasjoner enn navn på hovedkortet kan kanskje gjøre det lettere å få "riktige" råd (type IDE/SATA HD antall HD)

Lenke til kommentar

Har brukt "MSI Live Update" før på noen "eldre" MSI kort, var nødt til å ta floppy jobben i februar til mitt K8N Diamond, siden det dengan kun eksisterte BetaBios til kortet og Live Update tar kun "offisielle", fungerer det og :thumbup:

Selv om "malene" på sidene til MSI tok mye papir og tankearbeid, kunne enkelt vært forklart på 5 - 10 linjer for brukere med XP og NTFS filsyst- på HD.

Lenke til kommentar

Jeg hadde det samme problemet i starten jeg også, men det er borte nå... Jeg gjorde et eller annet for å fikse det, men ikke faen om jeg husker hva.... :hmm:

 

Mulig det var noe tull i bios. Sjekk igjennom den, se om den har enablet WLAN-featuren uten at pci-kortet er i og så videre. Jeg har tatt påskeferie, så jeg sitter på en annen maskin, ellers kunne jeg ha sjekket for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...