Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Personlig syns jeg ikke Gw ser så utrolig bra ut. Det ser litt kjedeligt og mørk ut, nesten som Linage 2. Dessuten liker jeg og sette meg inn i spill og bruke en del tid på det, så om du syns du har nok tid og ikke er så utålmodig så anbefaler jeg World of warcraft. :yes:

Endret av Teek
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Er det noen som kan forklare hva som gjør GuildWars så mye bedre enn WoW? ikke et "WoW suger fordi GW er mye bedre" svar som det har kommet mye av hittil, men saklig argumentasjon og eksempler?

Jeg synes ikke at det ene er noe bedre enn det andre, de er såpass forskjellige at du får helt andre ting ut av GW kontra WoW.

Jeg har bare spilt GW et par dager kontra siden februar i WoW, men jeg skal gjøre et forsøk på sammenligning:

(Merk at jeg har primært snakker om rpg\cooperative-delen av GW, ikke så mye den rene PvP-delen. Resten av folket får bare arrestere meg hvis jeg bæsjer på leggen her. :))

Gameplay: WoW blir fort mye likt, dvs er du kriger har du den og den kombinasjonen, Mages har den og den lure spell-komboen... det er relativt rett fram hva du gjør når du sloss- du kan skreddersy litt med talents men that's it. I GW har du mye mye større variasjon, siden du har ørten skills, to yrker å hente skills fra... og bare kan ha med deg 8 skills ut i ødemarka av gangen. Så du må hyppig sette sammen et sett skills som underbygger hverandre bra. Blir som å mekke en bra Magic the Gathering kortstock, hvis det er kjent for deg. I tillegg må du investere poeng i forskjellige typer skills, så det blir mange elementer av strategi der. Dette syns jeg er veldig bra.

"Online-faktor": WoW Føles mer "massive" online, iom at du møter andre mennesker overalt, unntatt instances. I WoW er det jo også sømløs reising mellom områder, kontra loading mellom soner i GW. I GW er ALT utenom selve byene instances, dvs de eneste andre du møter ute i ødemarka er de spillerne du har groupet med. Litt mer diablo-feeling enn mmorpg, med andre ord.

Tidsbruk: GW føles "kjappere"- du kan reise\teleportere direkte til forskjellige byer rundt om med et tastetrykk. I WoW blir det mye løping hvis du ikke har lært deg teleporting eller har en hearthstone på lager.

Quests: WoW er mer preget av tradisjonell grinding dvs "drep X slike, hent Y sånne", også i quests. GW har så langt ikke føltes som grind i det hele tatt. Varierte quests av det jeg har sett, føles mer som et single-player spill.

Story: WoW har rikere story (evt kan du si at franchisen deres er mer innarbeidet i huet til oss spillere ;)).. jeg synes personlig at backstoryen og "følelsen" til WoWs verden er bedre. På den andre siden gjør GW en bedre jobb med å trekke deg inn i en story i selve gameplayet. Når du spiller oppdrag sammen med andre får du rett som det er cinematics, og spillet har en handling som drives fremover av questene du gjør... med betydelige konsekvenser rundt deg i spill-verdenen.

PvP: Her antar jeg at GW er snevet vassere foreløpig, iom at det er så vinklet mot PvP-kamper. WoW kan nok komme til å slåss om gullmedaljen når Battlegrounds slippes, da. :) Foreløpig synes jeg det ser ut som de er flinke på forskjellige ting: GW har masse forskjellige kombinasjoner av classes og skills, så det virker som gameplayet blir dypere. I WoW derimot blir du belønnet med honor, så du har persistente gevinster når du gjør det bra i pvp.

Grafikk og design: WoW har litt primitiv grafikk, men har hakket bedre design og art direction og kompenserer derfor med dette. GW har på sin side DEILIG grafikk (spesielt natur-omgivelsen), men designen er ikke like sterk synes jeg. Dette er kanskje bare smaken min... men jeg liker tradisjonelle fantasy-verdener best. GW føles mer "sprikende high fantasy": blir litt for mange flammesverd, svevende statuer, asiatisk inspirasjon osv for meg. For eksempel så var et av de første sverdene jeg prøvde å equippe et enormt gjennomskinnelig manga-sverd... det ble litt for mye jordbær med fløte på med en gang, liksom. Men dette er som sagt individuelt. :-)

Annet om stemning\rp: Må også legge til at WoW har mye mer humor. WoW er også førstevalget hvis man skal rollespille. Da mener jeg ikke rpg som i diablo, dvs samle xp og putte poeng i skills; her snakker vi å leve seg inn i rollen og spille personligheten til characteren man har lagd. WoW har dedikerte rollespill-servere, mens i GW har jeg til gode å se noen snakke in-character.

Sammenfattningsvis: Du får to helt forskjellige ting, prøv begge to! GW har som nevnt ikke mnd avgift, så det koster jo ikke skjorta å investere tid i begge.

Vet ikke om du kan prøve en trial.. men klienten koster bare 44 euro eller noe sånt, og kan lastes ned fra nettet.

EDIT jøss, det ble jo en hel liten review det her. :D

Endret av thomanil
Skrevet

Utrolig bra og detaljrik innlegg thomanil. Det burde svare på det meste av spørsmåler :thumbup:

Som med de fleste andre spill gidder jeg ikke kjøpe de før jeg har prøvd, og jeg går ut ifra at det ikke kan piratkopieres.

Noen ganger må man bare stole på egne bedømmelser som jeg gjorde for ca 1 år siden da jeg leste om GW. Da visste jeg at jeg kommer til å tilbringe mye tid og lite nattesøvn når dette spillet kommer ut, og jeg hadde rett.

Man kan ikke kreve det ene og det andre i livet, men det finnes en drøss av ingame videosnutter som man kan laste ned og studere litt på de. :)

Det jeg kan si om GW er at spillet har utrolig bra story og genial gameplay. Det er ikke noe som heter "Ganking" eller "Ninjalootere" i spillet, noe som passer meg bra da jeg hater det/de.

Skrevet

Guild Wars review:

Rating: 10,0

Guild Wars is an excellent game that is well worth the price of the package. There's no MONTHLY FEE and the server/customer support is excellent/robust - built on Streaming Technology - it delivers content invisibly in the background. And its FUN!

Skrevet

En forskjell som på WoW og GW er det at på WoW kan du bruke alle spells anytime og du finner ubre våpen og armors på GW kan du kun velge 8 spells og det er ikke veldig stor forskjell på våpnene noe som gjør at WoW går LITT på flaks om hvordan våpen\armors man finner GW går mer på skillsa til gruppa\spilleren!

Skrevet

først vil jeg si at jeg har spilt både wow og gw.

første gang jeg prøvde wow hos en vann virket alt parfekt og utrolig bra. jeg begynte på den første questen min der jeg måtte drepe noen folk. da var det litt gøy. så begynte jeg på quest nummer 2. den var så godt som lik. når jeg så på når han andre spilte var det bare sånne drep X monster eller finn X ting fra X monster quests. KJEDELIG!

da jeg kjøpte guildwars merket jeg fort at det var bedre grafikk og questene varierte mer. var litt kjedelig å gå rundt på nybegynner plassen i level6 da. så oppdaget jeg missions som driver historien fremover. noe som det ikke er i wow. det var min første PvP kamp. dritgøy! etter missionet var det en helt ny plass med helt nye folk. da jeg gikk ut i kampplassen trengte jeg litt skills. men det gikk ganske bra.

GW er bedre enn WoW på alle punkter.

det er i hvertfall min mening.

Go GW :thumbup:

Skrevet

Jeg misliker sånne tråder, men det kommer no alikavel.

jeg kan si det sånn at jeg mener GW er bedre fordi atmosværen i spillet og selve gameplayet passer hjernen min og omvent når det gjelder wow

Smak og behag :whistle:

Skrevet (endret)

For meg høres det ut som om GW er mer som diablo ja..som dere nevner. Og for min del så var diablo gøy å spille gjennom en gang på singelplayer. Online likte jeg ikke Diablo.

Det at man kun møter andre mennesker i byer er et stort minus i GW. Det er jo litt av det som gjør f.eks wow så gøy. Man føler at man er i en verden hvor man kan treffe på folk overalt.

Jeg har ikke spilt GW selv, men kun wow. Men jeg syntes ikke grafikken var noe særlig å rope hurra for. Joda..det så pent ut i GW, men WOW har en helt sykt kul grafikk med mye kontraster i farger osv. Selv den virkelige verden er langt fra så fargefull og kontrastrik som WOW verden. Men så er jo ikke den virkelige verden så kul heller hehe.

figurene i GW syntes jeg var mindre bra, i forhold til wow. Kvinner som ser ut som 12 årige jenter blandt voksne menn får meg til å føle meg dårlig. Og bare tanken på japansk design får det til å gå frysninger nedover ryggen min.

Og det at man kan teleportere seg hvor man vil i GW syntes jeg bare er sløkket. Det blir som et plattform spill da.

Mulig det å party'e i GW er kult, men jeg soloer rundt 95% av tiden min i wow og trives best med det. Jeg vil selv velge å gå dit og dit liksom.

Og sist, men ikke minst...mount! Er det mount i GW? Bare mount i seg selv gjør WoW til noe helt fantastisk.....

Dessuten tror jeg at blizzard tjener mer penger en gutta bak GW. Og dem som tjener mest vil som oftest putte inn nye kule ting i spillet.

Endret av gamer73
Skrevet

Godt poeng gamer73 ^^ Har nettop kjøpt gw og masse som ser helt konge ut

ved det og det har fått mange gode reviews, feedback osv. Men liker ikke helt det

at gw kjentes mer ut som ett singleplayer spill, hvorfor så mye positive reviews og

alt når det nesten ikke er folk der? For min del digger jeg at det er masse folk og

at du kan møte folk på selv de sprøeste plassene, det er jo derfor man spiller online

spill og ikke singleplayer spill, for å spille med andre. Det andre jeg ikke helt liker er

det med liten variasjon av items, foretrekker mer spill som Anarchy og Diablo som

har feks: "Spiritual breastplate of lord amaron" mens gw har mer ensformige items

som: "Leather armor", "Iron armor", "gold armor" osv for å ta ett eksempel.

Det jeg liker mest me mmorpg er masse folk og stor variasjon av items og at

ikke bare skillz men også items avgjør hvor "skilled" din character er. Synes også

WoW ser mye bedre ut i forhold til landskap og karakterene der hvor de ikke

er særlig detailjerte i gw. Syns gw ser utrolig bra ut på mange måter men har

begynt å angre litt siden jeg har funnet ut at det ikke er fullt så bra på andre måter,

som er viktig for meg. Håper på mer positive ting om gw som kan få meg til å

være helt sikker ^^

Skrevet
Det at man kun møter andre mennesker i byer er et stort minus i GW. Det er jo litt av det som gjør f.eks wow så gøy. Man føler at man er i en verden hvor man kan treffe på folk overalt.

At dette er et stort minus er å overdrive veldig. Hvor mye sosialisering har man egentlig med disse folkene som er ute på quests og missions, og som sikkert er like opptatt som det du er når du gjør det samme?

Mitt inntrykk av MMO's er at det nettopp blir i de store byene/møteplassene man møter og sosialiserer med andre uansett.

Jeg har ikke spilt GW selv, men kun wow. Men jeg syntes ikke grafikken var noe særlig å rope hurra for. Joda..det så pent ut i GW, men WOW har en helt sykt kul grafikk med mye kontraster i farger osv.

Her er det kun et spørsmål om hva man selv foretrekker. Jeg foretrekker GW's noe mer realistiske setting, som jeg lettere klarer leve meg inn i enn WoW's nesten tegneserie-aktige grafikk. Men når det er sagt, så har begge spillene både en unik og flott grafisk overflate hver.

figurene i GW syntes jeg var mindre bra, i forhold til wow. Kvinner som ser ut som 12 årige jenter blandt voksne menn får meg til å føle meg dårlig. Og bare tanken på japansk design får det til å gå frysninger nedover ryggen min.

Ok, her skjønner jeg ikke helt hva du egentlig har sett. Hvis du kjenner noen på 12 år som ser ut som de kvinnelige karakterene i GW, må du være fra et sted vekst-hormonene skyter i været fra før fødselen. Og japansk design? Hva er det du refererer til?

Og det at man kan teleportere seg hvor man vil i GW syntes jeg bare er sløkket. Det blir som et plattform spill da.

Mulig det å party'e i GW er kult, men jeg soloer rundt 95% av tiden min i wow og trives best med det. Jeg vil selv velge å gå dit og dit liksom.

Her syntes jeg også du er litt uheldig med argumentet ditt. Det at man har muligheten til å teleportere seg mellom byene er korrekt, men dette er som sagt bare en mulighet. Hvis du er av typen som liker å tusle i timesvis for å komme deg fra sted til sted, så gjør nå for all del det (har man ikke muligheten til å fly mellom visse steder i WoW forresten...?) GW har et helt enormt kart, hvor hver eneste krik og krok kan besøkes.

Og sist, men ikke minst...mount! Er det mount i GW? Bare mount i seg selv gjør WoW til noe helt fantastisk.....

Så det er litt herlig å komme seg raskt fra sted til sted altså...?

Dessuten tror jeg at blizzard tjener mer penger en gutta bak GW. Og dem som tjener mest vil som oftest putte inn nye kule ting i spillet.

Det vil tiden vise. Hvem som klarer å legge til det beste tilleggs-materialet blir spennende å se. Men når det er sagt, er det jo ganske tydelig at arenanet har veldig mye mer å gå på fremover. Første del av GW som har blitt utgitt nå, inneholder kun 1 rase (menneske), og allikevel har man så utrolig mange valg. Blir utrolig spennende når de legger til nye raser og professions.

Prøver på ingen måte å sette WoW i et dårlig lys, for det er helt klart et bra spill. Men jeg prøver å rette opp de feil-inntrykk noen tydeligvis har fått av GW.

Til sist vil jeg bare dele min entusiasme over slike poster som dette med Cell_v14

Skrevet

Mener at bare å se folk rundt seg når man løper til en quest eller langt utti

"wilderness" er en bra følelse alene, trenger ikke prate me de. Det å ikke se

noen rundt seg når man springer rundt i ett Online univers føles bare dumt,

akkurat som man engasjerer hele hverdagen sin på ett singleplayer spill.

to andre ting jeg vil si ved gw er at det er en veldig liten "world" man befinner seg

i, i forhold til andre online-rpg spill. Det andre er at ved enkelte plasser, feks

du kommer til en slags oppoverbakke/haug og så går det ikke å gå opp på den,

du bare står å går i haugen som om du lagger veldi mye og som om alt stopper der,

det har jeg opplevd flere plasser i gw og mener det er dårlig. Der hvor man ser

busker kan man ikke gå igjennom, akkurat som om buskene var en stor stein.

I Anarchy Online kan du gå omtrent over alt, er ikke som i ett singleplayer spill

at det plutseli stopper ett sted.

Skrevet
to andre ting jeg vil si ved gw er at det er en veldig liten "world" man befinner seg

i

Hva baserer du dette utsagnet på Destructionz? Jeg har selv spilt masse GW, og har ikke sett en brøkdel enda.

Skrevet

i

Hva baserer du dette utsagnet på Destructionz? Jeg har selv spilt masse GW, og har ikke sett en brøkdel enda.

Vell har sett kartet til gw, det er ikke veldi stort. Du må sammenligne med andre

online-rpg spill, og de fleste er vell fire sånne kart minst. Ikke for å være negativt,

liker gw men er enkelte ting jeg er usikker på.

Skrevet
At dette er et stort minus er å overdrive veldig. Hvor mye sosialisering har man egentlig med disse folkene som er ute på quests og missions, og som sikkert er like opptatt som det du er når du gjør det samme?

Mitt inntrykk av MMO's er at det nettopp blir i de store byene/møteplassene man møter og sosialiserer med andre uansett.

Sånn jeg liker det er at man ikke trenger å sosialisere..jeg gjør det sjelden selv..men jeg liker å se at det er andre som løper rundt. Vet ikke hvorfor..men det er en god følelse å vite at man ikek er alene liksom.

Her er det kun et spørsmål om hva man selv foretrekker. Jeg foretrekker GW's noe mer realistiske setting, som jeg lettere klarer leve meg inn i enn WoW's nesten tegneserie-aktige grafikk. Men når det er sagt, så har begge spillene både en unik og flott grafisk overflate hver.

Self. smak og behag her...jeg har lenge vært litt lei av grafikk som bare ser ut som om når jeg titter ut av vinduet på jobben her. Jeg vil ha litt fantasi inn i grafikken om du skjønner.

Ok, her skjønner jeg ikke helt hva du egentlig har sett. Hvis du kjenner noen på 12 år som ser ut som de kvinnelige karakterene i GW, må du være fra et sted vekst-hormonene skyter i været fra før fødselen. Og japansk design? Hva er det du refererer til?

Det med 12 år gamle jenter var ment som forskjellen i størrelse på mann og kvinne i spillet. Den er overdrevet i wow også, men syntes GW så mer ekstrem ut. Jeg mener..det er ikek mange damer som er 30cm over skuldrene og 150cm høy...ok..litt overdevet her men uansett. Var det ikke en som nævnte magna sverd design lenger oppe? (Altså japansk.....og jeg missliker magna sterkt)

Her syntes jeg også du er litt uheldig med argumentet ditt. Det at man har muligheten til å teleportere seg mellom byene er korrekt, men dette er som sagt bare en mulighet. Hvis du er av typen som liker å tusle i timesvis for å komme deg fra sted til sted, så gjør nå for all del det (har man ikke muligheten til å fly mellom visse steder i WoW forresten...?) GW har et helt enormt kart, hvor hver eneste krik og krok kan besøkes.

Vel...jeg tusler ikke lenger for jeg har mount i wow..men uansett så er det mer naturlig å måtte bevege seg uten å teleportere seg hele tiden. Det å måtte fly med griffin f.eks føles mye mer "riktig"..som å sette seg på bussen å slappe av mens man venter på å nå fram...

Så det er litt herlig å komme seg raskt fra sted til sted altså...?

Self er det det, men man må jobbe for å få mount....og uansett så skjønner du hva jeg mener. Når man bare teleporterer seg tar man bort litt av spenningen med transportmidler.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener Gamer73, men er uenig.

Mana design? Hvis det er et spill som har manga (regener emd at det er manga du ksriver, og at det bare er trykkleifer), så er det WoW. Klubbene til paladins er jo store og større en gud vet hva. Selv om også GW har noen manga tendenser.

Men, du sier at du ikke vil ha graffik som ser ut verden som når du ser ut av arbeidsvinduet ditt. Så du vil ha tegneserie graffik, som WoW har. (I hvertfall delvis). Og manga er vel vitterlig tengeserie det og? Vi er også enige om at WoW bygger videre på WC3 serien sin tegneserie look? Ja. Og begge de er jo kraftig inspirert av japansk graffik (les manga/anime).

Men alt i alt, du skal få lov å ha dine egne meninger.

Gjest Slettet-uVTr2vDm
Skrevet

Sånn jeg liker det er at man ikke trenger å sosialisere..jeg gjør det sjelden selv..men jeg liker å se at det er andre som løper rundt. Vet ikke hvorfor..men det er en god følelse å vite at man ikek er alene liksom.

Er det å overdrive? Hvorfor kjøper folk MMORPG? Er ikke det å spille

et sosialt spille der man kan treffe folk man spiller med hver dag?

Hvertfall i WoW så har jeg funnet en kar, fra Norge faktisk, som jeg quester med hver dag ca. Vi har det alltid gøy, og deler på det man finner.

Så har jeg også slike folk som spiller ca like mye som meg, og kan derfor treffe

rundt der jeg quester. Da blir det koslig, og gjerne en /hug.

Så går vi inn i et hus og snakker litt ;D

Der går man langt oppi det vakre snølandskapet og fighter yetier.

Så snur man seg, og der har man jaggumed "player x" som jeg kjener

og har questet med før.

Så skal jeg drepe boss-yetien som jeg får frem ved å lokke den frem.

Da er det godt at det bare er å skrive /yell Orker noen å hjelpe meg 2sec her?

Så kanskje det kommer en med en gang ;>

Kan ikke tenke meg å måtte gå til byen for å treffe folk.

Men jøss, om dere skal legge så mye vekt på grafikken, så er jeg enig i at gw er best på det grafiske. Men hvem kan motstå å ri gjennom et vakkert snølandskap, for så å ri gjennom dype fargerike skoger og så langt uti øde ørkenen?

Her er noen bilder jeg fant til sammenligning ved å søke etter "guild wars" og "world of warcraft" i google ;>

GW

Guild%20Wars%20Screenshot%20042800.jpg

aai.jpg

WoW

Album med wow-bilder

Så det kan være pent begge plasser.

Skrevet
Jeg skjønner hva du mener Gamer73, men er uenig.

Mana design? Hvis det er et spill som har manga (regener emd at det er manga du ksriver, og at det bare er trykkleifer), så er det WoW. Klubbene til paladins er jo store og større en gud vet hva. Selv om også GW har noen manga tendenser.

Men, du sier at du ikke vil ha graffik som ser ut verden som når du ser ut av arbeidsvinduet ditt. Så du vil ha tegneserie graffik, som WoW har. (I hvertfall delvis). Og manga er vel vitterlig tengeserie det og? Vi er også enige om at WoW bygger videre på WC3 serien sin tegneserie look? Ja. Og begge de er jo kraftig inspirert av japansk graffik (les manga/anime).

Men alt i alt, du skal få lov å ha dine egne meninger.

Ja beklager for alle skrivefeil, men jeg er ikke så god å skrive hurtig.

La meg utdype det jeg ikke liker med japansk design.

Det er ikke nødvendigvis det at våpnene er store jeg ikke liker. Det er dem i de fleste tegneserier. Nå har jeg ikke spilt GW, så jeg vet ikke helt hvordan GW er "mangapåvirket". Men det jeg misliker med manga er hvordan personene er tegnet. Med øyne så store som suppeskåler og neser små som knappenåler. Det ser jo ut som utenomjordiske vesener...Wow er overdrevet ja..men det er ikke så gale. Ikke det at GW nødvendigvis er slik, men nå forstår du kanskje hva jeg mener med det at jeg ikek liker manga.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke prøvd WoW selv, mene ut i fra det jeg har lest om da spesielt det i PvP delen om at møter du noen med høyere lvl så er du dommed uansett og så kan de sitte på liket ditt til du blir grønn virker utrolig kjipt. Mene jeg kunne godt tenkt meg å testa WoW, og hadde nok spillt det også, om det ikke var for månedsavgifta.

Til han/de som klager på at kartet er lite i GW, da har dere ikke sjekka hele enda, og så er det jo egentig litt greit at det er litt smått, da slipper du jo å springe maraton hver eneste gang du skal en liten ting. :D

Sånn det virker på meg ut i fra det jeg har lest om WoW og de snart 20 timene med GW (hatt det i to dager) så er WoW kanskje litt mer for folk som liker å spille alene, mens GW er mer for party folk. Kanskje mest for det funker best sånn, i alle fall så er det rimelig vanskelig i GW uten party medlemmer, og til tider kjedelig også.

Endret av Spirre
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...