Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite om noen har noe erfaring med høyskoler og java?

 

Jeg skal gå høyskole (etterhver...) og har bestemt meg for at det skal være mest for "programmeringsdelen". Har tenkt veldig på NITH på linja informatikk med fordypning i Opplevelses og Spillprogrammering. Det er noe jeg har veldig stor interesse av, men vil gjerne høre om noen her har noen erfaringer med NITH eller andre høyskoler/linjer som har programmering som en del av studieplanen.

 

:w00t: <-- tøff smily!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har gått mine 3 år ved Høgskolen i Gjøvik, riktignok på studieretningen Data- og mikroprosessorteknikk (som det het den gang) som hører inn under elektro. Vi lærte assembly/C/C++ osv. Men, jeg tror det går en del i Java nå.

 

Studietilbudene finner du her. Legg merke til Master kursene i informasjonssikkerhet og medieteknikk.

 

Hvorfor spør du ikke noen av avgangsstudentene? Du finner en liste over hovedprosjekter 2004 her, med linker til hjemmesider og kontaktinfo..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg går første året på dataingeniør-linja på høyskolen i Kongsberg nå, og har Java. Trives veldig godt med det egentlig. Har en obligatorisk oppgave nå som går på lage et såkalt Eightpuzzle-spill. Artig oppgave egentlig :)

 

Kan absolutt anbefale Høyksolen i Kongsberg (Høyskolen i Buskerud avd. Kongsberg). Veldig bra studentmiljø her også!

 

Når det gjelder språk så starter du med å lære Java i det første året og så går du over

til C++ fra og med det andre året. Med en 3-årig bachelor fra Kongsberg kvalifiserer du også til å begynne rett inn i fjerde året på f.eks NTNU dersom du ønsker å gå videre til mastergrad (5.årig, tidligere siv.ing)

 

For mer info om Høyskolen, se www.hibu.no . Kan godt sende meg PM eller poste i denne tråden dersom det er noe mer du lurer på

Lenke til kommentar
Det heter fremdeles siv.ing. på NTNU.

Men personlig bryr det meg lite hvilken tittel jeg har når jeg er ferdig her oppe.

Joda, det henger vel litt igjen fortsatt, men dem går vel helt over til Master etterhvert dem og, som alle andre... Sånn generelt sett er vel en siv.ing litt mer "status" enn en master... Men etterhvert som siv.ing forsvinner helt så har det vel ikke noe å si. Er enig i at det ikke BURDE bety noe.

Lenke til kommentar
Vil bare anbefale NITH på det varmeste. Gode forelesere, fine lokaler, fornuftige fagsammensetninger og man blir tatt vare på som student! ;)

Joda, NITH er sikkert fint det, men det koster! Skjønner ikke helt hvorfor man skal gå privat når man kan få tilsvarende utdannelse gratis på høyskoler. Det er vel mange som velger det fordi man ikke trenger så mye matte/fysikk for å komme inn der?

Lenke til kommentar

Jeg for min del har både matte og fysikk.(Og jeg liker matte og fysikk;)) Og slik jeg ser det så får man ikke tilsvarende utdannelser gratis andre steder. Andre steder så har man kanskje lignende fag og får lignende grader...men, min vurdering før jeg begynte på NITH var at man ikke fikk samme oppfølgingen og like god fag-kombinasjoner andre steder enn på NITH.

 

På NITH har man forelesere som også er aktive i næringslivet og er en del mer oppdatert enn det jeg får inntrykk av fra andre utdanningsinstutisjoner. Om en foreleser er for dårlig så vil vedkommende raskt bli fjernet, siden studentene har rimelig mye innflytelse på NITH. I tillegg basere NITH seg mye på prosjektarbeid. Bachelor-prosjektet blir utført ute i bedrifter, noe som gjør at nyutdannede NITH-studenter er bedre rustet til å starte en IT-jobb en folk som har gått på høgskolen og knapt har utført et IT-prosjekt.

 

(Dette er selvfølgelig bare mine inntrykk) ;)

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke vet så veldig mye om NITH, men tror heller ikke du vet så mye om landets offentlige høyskoler. Du sier at vi på offentlige høyskoler ikke jobber med prosjekter rettet mot næringslivet. Når det gjelder høyskolen i Kongsberg er hvertfall det helt feil. 3. året her i Kongsberg er nesten totalt viet til det de kaller for hovedprosjektet. Det er et stort prosjekt der studentene tar oppdrag for bedrifter i næringslivet. Noe som gjør oss (i likhet med dere), attraktive for næringslivet. Veldig mange får tilbud om jobb i den bedriften de har hatt hovedprosjektet.

 

Forresten; Har NITH fått godkjent sin undervisning hos NTNU sånn at studenter som vil fortsette til master i Trondheim slipper å ta 3. året om igjen der? Usikker på det selv..

Lenke til kommentar

du har nok helt rett i at jeg ikke vet alt om landets offentlige høyskoler...jeg har bare tatt en bachelor-grad og den tok jeg på NITH. At høyskolen i kongsberg har et slikt hovedprosjekt høres veldig bra ut, og om andre høyskoler gjør det samme så er det et stort pluss.

 

Det jeg vet om offentlige høyskoler har jeg fra venner og bekjente som går der, og jevnt over virker de atskillig mer missfornøyd med måten de blir tatt vare på som studenter sammenlignet med meg selv og de jeg kjenner på NITH. (Som sagt, dette er bare mine inntrykk)

 

Jeg vet ikke om NITH sin undervisning er godkjent for NTNU. Jeg tviler jo litt på at man kan gå fra NITH sin bachelor linje til NTNU sin master linje siden studenter ved NTNU har atskillig mer matte og fysikk. (Til gjengjeld virker det som om NITH studenter lærer mer IT) ;)

 

NITH tilbyr riktignok egne Master-linjer som for tiden leveres i sammarbeid med Brunel University. Det betyr at man får graden og fagene fra Brunel samtidig som man får oppfølgingen fra NITH. Jeg mistenker NITH for å gjøre dette i en overgangsfase frem til de selv har rettigheter og kompetanse til å ha sine egne Master-studier. :)

Lenke til kommentar

OK. skjønner. Kjenner selv flere som har gått / går på NITH i oslo, og jeg tviler ikke på at det er bra. Men føler også at jeg vil slå et slag for offentlige høyskoler :) Ble bare litt skeptisk til NITH sin måte å markedsføre seg selv på da jeg var på utdanningsmessa på Lillestrøm. Virket som de prøvde å svartmale offentlige høyskoler, og det syns jeg er feil at det gjør. Det er nok riktig at offentlige høyskoler gir deg mer realfag ja (dersom du velger det), og derfor blir vel ikke min utdannelse lik som din. Du får vel kanskje en mer "spesialisert" IT-utdannelse, mens jeg får en mer generel teknisk ingeniørutdannelse. Kanskje feil og se det sånn og men...

 

Det skal sies at jeg KAN velge kun IT-relaterte kurs 2. og 3. året, men for mitt vedkommende kommer jeg til å ta all den matten jeg kan få (noe som kreves for å komme inn på NTNU).

Lenke til kommentar

Bra å høyre so mykje posetivt om høgskulen i kongsberg, vurderar å gå der sjølv neste år, ein av grunnane er at det er den einaste skulen som gjev deg muligheit til å gå vidare på NTNU, det seier vel at nivået på skulen er bra.

 

Har to semester erfaring fra NITH, vil ikkje sei eg sleit meg ut på det studiet.

Personleg er eg av den oppfattninga at offentlege skular har høgare krav til studentane sine.

Lenke til kommentar

femfulle: Er høyskolen i Kongsberg den eneste skolen som gir det muligheten til å fortsette på NTNU? Hva med f.eks. høyskolen i Agder (bachelor/master i informatikk).

 

Jeg går selv på siv.ing i datateknikk ved NTNU (siste året). Det anbefales. Men: Hvis du skal begynne på skole for å lære Java er nok kanskje ikke det studiet det riktige. Fordi: Når du begynner på NTNU lærer du å programmere (og Java brukes som eksempelspråk). Etter det forventes det at du kan programmere, og språket blir derfor kun et verktøy. Dersom du f.eks. senere får i oppgave å lage noe i C forventes det at du lærer deg nok C til å kunne løse problemet.

 

Ca. midt i studiet har du et fag der du lærer om de forskjellige paradigmene slik at du du også blir i stand til å løse problemer vha. f.eks. funksjonell programmering.

 

Si i fra hvis jeg skal fortelle/forklare mer om studiet.

Lenke til kommentar

Først til Femfulle: Anbefaler Kongsberg veldig. Og ikke bare pga det faglige, men mye også pga det studentsosiale! I Oslo sies det at du er en maur i en gigantisk maurtue. Men i f.eks Kongsberg har du et mindre og mer oversiktelig studentmiljø, og det er mye aktivitet både for de som er fest-glade og folk som vil ha treningstilbud osv.

 

Jeg har også en kamerat som går 1. året på NTNU (Kybernetikk), og han skyrter også veldig av det. Skal ikke si noen negativt om NTNU. Men slik som jeg så på det når jeg skulle velge studiested var det at på NTNU er man nødt til å gå for et 5-årig studie, og hvis man ikke fullfører det står man igjen praktisk talt uten noen ting. Når jeg nå først velger å ta en bachelor i Kongsberg får jeg etter 3 år muligheten til å gi meg med studier (og ha en bacherlor), eller jeg kan søke meg videre til NTNU for å fullføre en master med 2 år til. Med en bachelor fra Kongsberg får du nemlig mulighet til å starte rett inn i 4. året på NTNU, i motsetning til når du kommer fra mange andre studiesteder der de krever at du tar 3. året på nytt på NTNU først. Å starte rett på 4.året krever da at du velger matte i alle de 3 første årene, noe jeg kommer til å gjøre.

 

Til anders02: Litt usikker på hva du mente, men tror det er det samme opplegget i Kongsberg. Først lærer vi hvertfall objektorientert programmering i Java, og deretter går vi over til C++. Noen velger å bruke Java igjen senere, mens andre går helt over til C++. Men når du kommer ut herfra så skal du hvertfall kunne ganske mye av både java og C++.

Uansett så setter jeg min lit til at NTNU har sjekket opp pensumet fra Kongsberg ganske nøye siden de tross alt har godkjent alle 3 årene fullt ut

Lenke til kommentar

knutmarius: Det jeg prøver å si er vi vi på NTNU ikke lærer et programmeringsspråk, men lærer å programmere. Ser du forskjellen? Vi har altså ikke et fag for hvert programmeringsspråk, men heller et fag (i andre semester) der man lærer å programmere. I det faget brukes Java som eksempelspråk (slik at man får praktisert programmeringen). Etter det er det ingen som bryr seg om hvilket programmerinsspråk man bruker, så sant man ikke trenger noen spesielle biblioteker som kun finnes i f.eks. C.

 

Kanskje litt dårlig forklart, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart det bedre.

 

Jeg har en oppfatning av at universitetene er mer teoretisk rettet enn høyskolene. Er det en oppfatning flere deler?

Lenke til kommentar

Hm...vil da si at det er sånn det foregår på HiBu også.. Vi har ikke fag som heter "Java", "C++" osv... Det heter (hvertfall det første året) grunnleggende og videregående programvarutvikling. Vi lærer om objektorientert programmeringsteknikk, algoritmer for sortering, trestrukturer osv. Er ikke sånn at vi spesialiserer oss på et språk sånn sett. I hovedprosjektet kan vel hver gruppe velge hvilket språk de skal lage det i tror jeg

Lenke til kommentar
Jeg har en oppfatning av at universitetene er mer teoretisk rettet enn høyskolene. Er det en oppfatning flere deler?

Det er en litt prinsippiell forskjell mellom de tekniske utdannelsene (ingeniører) og de mer vitenskaplige/forsknings-rettede og sistnevnte er mer representert ved universitetene, mens høyskolene utdanner flest ingenører. Det er ihvertfall min erfaring etter snart 4 år i systemet.

 

Var nylig (i dag faktisk) på en forelesning med en kar fra Canada i metaheuristikk for VPR, og han hadde en svært godt utsagn: "What I admire about engineers is their ability to apply very hard mathemathics without knowing why it works." Ingeniør utdannelser er i all hovedsak rettet mot anvendelse og løse praktiske problemer, dette gjelder selvfølgelig ikke bare matematikk. Bygger man en bro holder det å gjøre beregninger som viser at den broen tåler belastningene den skal, og da kan man gjerne bruke formler og metoder fra lærebøker og materialleverandører.

 

I vitenskapelige kretser holder det ikke å løse et problem for en eller et begrenset antall instanser av et problem, her må man være forberedt på å føre formelle bevis for alle forutsetninger og kan man ikke det er man ikke 'stueren' i mange forsamlinger. Da blir de som forsker og underviser i slike miljøer tettere bundet til teori og vitenskaplige publikasjoner og det smitter nødvendigvis over på studiet.

 

Nå regner jeg ikke de 'myke' studiene som informasjonsvitenskap (uten særlig programmering og matemetaikk) med her siden de havner litt på siden av dette.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...