Gå til innhold

Kjøling for DFI Lanparty NF4 + OCZ VX (lav støy)


Anbefalte innlegg

Ønsker hjelp til kjøp av ny PC.

 

Er i ferd med å bygge meg en ny PC, og er ganske utdatert. Hovedformålet er selvsagt til spill. Budsjettet ligger mellom 10k - 15k. Så langt har jeg bestillt minne og hovedkort på nettet:

 

-OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

-DFI Lanparty NF4 SLI-D

 

Valgene falt i hovedsak på grunn av artikler på Anandtech. Basert på omtale både i artiklene til Anand og her på forumet, er jeg allerede godt fornøyd med valgene (selv om jeg ikke har hentet dem på postkontoret enda).

 

Resten av komponentene kan jeg tenke meg å kjøpe i butikker (Datakjeden eller Flexi Data i Bergen), men jeg klarer ikke helt bestemme meg:

 

Skjermkort:

Gainward GeForce 6600GT 128MB 1,6ns PCI-E,"Golden S., Goes Like Hell"(GLH). Noen som har andre anbefalinger, helst med hensyn til støy?

Personlig er jeg lite begeistret for ATI, og vil helst holde meg til Nvidia. SLI blir litt for dyrt i skrivende stund.

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 3800+ 2.4 GHz Socket 939, 512KB cache. Prisrykket for 1MB cache virker litt høyt, er det verdt det?

 

Harddisk:

Et RAID med Maxtor DiamondMax 10 250GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ virker fristende...

 

Kabinett:

Mercury Mesh, mest på grunn av utseende og pris.

 

Kjøling:

Har ikke peiling.

 

 

 

Jeg må rett og slett inrømme at jeg aldri har overklokket før, og vet ganske lite om det.

Jeg er villig til å ofre litt ytelse hvis jeg kan oppnå litt mindre støy, men vil selvfølgelig gjerne benytte meg av de overklokkingsmulighetene som er tilgjengelig.

 

1) Hvilken kjøleenhet for minne?

 

2) Hvilken strømforsyning bør jeg velge? Hvor mange W? Vifteløs PSU (YESICO) virker lovende, men kanskje litt dyrt..

 

3) Hvilken kjøler for CPU?

 

4) Hvilken kjøler for kabinett?

 

5) Hvilken støydemper/kjøler for harddisk?

 

Setter stor pris på tilbakemelding, og svar på mine 5 spørsmål :x

 

-9

Endret av 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

reagerte litt på at du 'flesker' skikkelig til med valg av hovedkort og ram, men skjermkortet vel strengt tatt ikke helt følger samme standarden ;)

 

ville vel oppgradert til 6800 GT eller Ultra.... ;)

 

og er du ute etter lite støy, er vel det naturlige valget vannkjøling :-)

Endret av svingstang
Lenke til kommentar

:thumbup: 15007 AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte

- Socket 939 512KB cache "Winchester" 100+ kr 1 595,00 kr 1 595,00

15648 CoolerMate Alu. Vifte 12x12cm m/Blå LEDs

- Justerbar 900-1700 Rpm 20+ kr 225,00 kr 225,00

15243 DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort

- ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394/ 20+ kr 1 895,00 kr 1 895,00

14906 OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

- PC-3200 512MB x 2 (2-3-3-8) 400Mhz 7 kr 2 250,00 kr 2 250,00

13594 OCZ PowerStream strømforsyning 520W

- 20/24pin ATX, 23 dBA @ 60% load 16 kr 1 395,00 kr 1 395,00

15271 POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail

- 256MB DDR 3 / 256-bit TV-out/DVI 20+ kr 3 595,00 kr 3 595,00

14733 Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM

- Barracuda 7200.8 8MB cache Bekreftet

10.03.2005 kr 1 075,00 kr 2 150,00

13996 Thermalright XP-120 CPU-Kjøler

- Socket 478/754/939, (uten vifte) 15 kr 450,00 kr 450,00

 

 

 

 

 

 

AMD 3200+ med XP120 kjøler og Vifte. denne overklokker enkelt til 2600mhz med god kjøling. Winchester, noe som gjør at den har 1% bedre ytelse enn newcastle.

er kaldere og. 3800+ ligger på grensen til hva den klarer, så du får nok ikke mer enn litt over 2600mhz ut av den heller, og med en mye høyere temperatur.

Du sparer dessuten 1500 kroner totalt når du går for 3200+ og bra kjøling.

disse 1500 legger vi inn i et 6800GT som gjør at du er halveis til SLI.

10x MPen til 3200+ passer perfekt.

 

260x10 = 2600mhz, VX klarer med 3,5-3,7v oppmot 260FSB eller mer på 2-2-2-5.

 

så 260x10 @2-2-2-5. :dribble:

 

bra PSU, DR med flere satakabler og innganger koster bare 100 spenn mer, og da får du med noe vesker og greier.

med dette oppsettet har du 1450 kroner igjen til 15000, så bør være nok for et bra kab og noen kabvifter ;)

 

Og 500GB HDD plass er digg

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Litt umotiverende prislapp på det skjermkortet, men jeg må vel bite i ;)

 

Grendal:

Vet du noe om støynivået på harddiskene, kjølingen og skjermkortet du valgte?

 

Svingstang:

Synes vannkjøling virker litt skummelt i grunn. Litt mye å sette seg inn i, og jeg begynner å bli litt utålmodig for å få maskinen opp å gå.

 

 

Skal tråle forumet for litt mer info :)

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Litt umotiverende prislapp på det skjermkortet, men jeg må vel bite i ;)

 

Grendal:

Vet du noe om støynivået på harddiskene, kjølingen og skjermkortet du valgte?

 

Svingstang:

Synes vannkjøling virker litt skummelt i grunn. Litt mye å sette seg inn i, og jeg begynner å bli litt utålmodig for å få maskinen opp å gå.

 

 

Skal tråle forumet for litt mer info :)

Harddisker og kjøler er det mest stillegående på markedet.

 

 

et 6800GT bråker mer enn X800 kort, men du kan stille på viftehastigheten...

 

(Y)

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Litt umotiverende prislapp på det skjermkortet, men jeg må vel bite i ;)

 

Grendal:

Vet du noe om støynivået på harddiskene, kjølingen og skjermkortet du valgte?

 

Svingstang:

Synes vannkjøling virker litt skummelt i grunn. Litt mye å sette seg inn i, og jeg begynner å bli litt utålmodig for å få maskinen opp å gå.

 

 

Skal tråle forumet for litt mer info :)

vannkjøling er vel kanskje ikke noe man bare 'hopper' på, og jeg tror nok at du vil bli veldig fornøyd med oppsettet grendal har satt opp!! mye bra der ;):w00t:

Lenke til kommentar
Grendal:AMD 3200+ med XP120 kjøler og Vifte. denne overklokker enkelt til 2600mhz med god kjøling. Winchester, noe som gjør at den har 1% bedre ytelse enn newcastle.

 

Til min store fortvilelse fant jeg nylig ut at XP120 ikke er kompatibel med DFI LanParty-serien. XP90 er derimot det, selv om det blir litt dårligere.

Lenke til kommentar
Grendal:AMD 3200+ med XP120 kjøler og Vifte. denne overklokker enkelt til 2600mhz med god kjøling. Winchester, noe som gjør at den har 1% bedre ytelse enn newcastle.

 

Til min store fortvilelse fant jeg nylig ut at XP120 ikke er kompatibel med DFI LanParty-serien. XP90 er derimot det, selv om det blir litt dårligere.

da tar man XP90!

Lenke til kommentar

Etter litt tråling kom jeg over mye bra omtale av Zalman Reserator 1 (vannkjøling), som virker mindre skremmende å sette opp enn andre [vannkjølings] løsninger jeg har sett på. Vil Reserator også funke bra i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Grendal:AMD 3200+ med XP120 kjøler og Vifte. denne overklokker enkelt til 2600mhz med god kjøling. Winchester, noe som gjør at den har 1% bedre ytelse enn newcastle.

 

Til min store fortvilelse fant jeg nylig ut at XP120 ikke er kompatibel med DFI LanParty-serien. XP90 er derimot det, selv om det blir litt dårligere.

Hvor fant du dette? Er det noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Grendal:AMD 3200+ med XP120 kjøler og Vifte. denne overklokker enkelt til 2600mhz med god kjøling. Winchester, noe som gjør at den har 1% bedre ytelse enn newcastle.

 

Til min store fortvilelse fant jeg nylig ut at XP120 ikke er kompatibel med DFI LanParty-serien. XP90 er derimot det, selv om det blir litt dårligere.

Hvor fant du dette? Er det noen som kan bekrefte dette?

Jeg tror ikke dette stemmer.

En kompis har SLI-DR sammen med XP120 kjøleren

Lenke til kommentar

Jeg har også lest siden at flere at de har brukt XP 120 og lanparty sammen, så jeg tok muligens feil, men det skulle ikke være noe galt med kilden min, siden jeg sendte en mail til thermalright og det var en der som sendte meg svaret at de ikke var kompatible. :blush:

 

Jeg burde kanskje sende en ny mail og spørre akkurat hvorfor han mente de ikke var kompatible.

Lenke til kommentar

Sjekket kompatibilitetslisten på thermaltake sine hjemmesider, dfi lp ut har endelig kommet opp der nå, og ifølge den listen skal visst rørene på kjøleren komme i veien for en av PCIe-plassene. Dette er neppe noe problem for de som ikke skal sette opp i SLI, men ellers kan det jo være det. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...