Gå til innhold

Trenger hjelp/råd om oppgradering av vannkjølingen


Anbefalte innlegg

Hei!!!

Trenger hjelp med oppgradering av nytt vannkjølings system.

Har følgende utstyr på den som skal oppgraderes:

CPU blokk

GPU blokk

NB blokk

HDD kjøler

Pumpe

Radiator

Radiatorgrill

Tank

Tank brakett

Dette her står inni Lial Li 76 tårn og ABIT IC7-Max3 hovedkort med ASUS AX800 XT PE skjermkort. Håper noen her inne har noen forslag. Slanger som er brukt er Kuriyama

 

Trenger også et forslag på viftestyring, i dags dato har jeg Thermaltek Hardcano 12 som jeg syns ikke funker helt errer min smak. Vil ha lest av temp. etc... Noen forslag der tas godt imot.

 

Så til slutt håper jeg noen kan hjelpe meg med alt dette her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skjønner ikke dette ...

 

er du missfornøyd med tempen?

 

kjøp en trippel raddis... evo360 f.eks..

 

du har jo ganske ålreite blokker ser det ut som...ingen vits å bytte de med det første...hvis du ikke absolutt er hypp å bruke masse spenn da.. pumpa di er også en av de bedre du får tak i...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men så bråker nok luftkjølinga di mer enn systemet til Micro80 vil jeg tro. :p

Nok om det.

 

CPU-blokka er nærmest avlegs i design, og bør nok byttes ut. Resten av utstyret ser i og for seg ok ut, men med såpass mange vannkjølte komponenter i systemet, kan det nok hende at raddisen sliter litt med å ta unna varmen.

 

Ville i alle fall vurdert en DD TDX for CPU, som etter min oppfatning har den beste løsningen.

Mht raddisen kan du jo kikke etter EVO360, eller aller helst en BieX II. Sistnevnte er i alle fall litt nettere, og dermed litt enklere å plassere. Og står ikke noe tilbake i forhold til EVO360.

 

Sist, men ikke minst: Har du "badstutemperatur" på rommet, så hjelper det ofte å legge romtemp på 18-20grader.

Både du og maskinen vil i det lange løp trives bedre med det....

Lenke til kommentar

Takker skrue for GOD tilbakemld. Setter virkelig pris på det.

 

Ja jeg har sett på

HW Labs radiator, BlackIce Extreme II

Grunnen til jeg har tenkt på den er at jeg ikke har plass til en 360 raddis.

 

Jeg har også tenkt på disse CPU kjølerene:

Danger Den vannblokk, CPU, TDX 478 eller

Danger Den vannblokk, CPU, RBX 478

 

Kjøling av chipset har jeg sett på:

Danger Den vannblokk, chipset, Intel - Intel 865/875

 

Er det noen innvendinger på dette systemet. Vil også at systemet ikke skal lukte så mye sånn som det gjør nå. Skjønner ikke hvorfor det lukter så mye da men det gjør det. Det er den vesken som er satt til og det lukter møkk.

 

Kom med tips og forbedringer vedr. dette for da blir jeg taknemlig.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre Micro80! :yes:

 

Jeg tror du vil bli meget fornøyd med det radiatorvalget, både mht ytelse og den plassen den krever.

Har en tilsvarende på "beddingen" her, som jeg har store forventninger til. Når jeg får tid.........

Kan sende deg et par bilder av løsningen min så langt, om du er interessert?

Send meg i så fall en PM med mailadressen din.

 

Av de CPU-blokkene du foreslår, ville jeg definitivt valgt TDX, medmindre du har et spesielt behov for TO returslanger da? Jeg synes i alle fall at det straks blir mer plundrete (og plasskrevende) om man må samle de to returslangene i et "Y"-ledd.

Ytelsesmessig tror jeg forskjellen er marginal, så du har neppe noe å tape der.

 

Chipset-blokka er helt ok, og DD borger jo for kvalitet.

 

Om det er AC-fluiden som lukter, så kan jo det ha forskjellige årsaker. En ting som er ganske opplagt, er i alle fall at systemet / tanken din ikke er tett! Ellers hadde det jo ikke luktet?

Hvorfor det lukter er ikke godt å si, men det kan jo ha sammenheng med vannkvaliteten? Skift ut alt vannet, og prøv igjen med destillert / batterivann.

Hjelper det ikke, så bruk 10-15% frostvæske i stedet for AC-fluid.

Men OBS: Ikke begge deler!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Er det noe ide¨å legge inn en større tank i tillegg til den jeg har i systemet alt? Tengte på mengde av vann etc. Flere har nevnt det at tanken burde være større liksom.

 

Ja det er flere som skryter av denne fabrikanten jeg har valgt nå. Håper bare toppen jeg har fra AC passer til denne raddisen jeg har valgt nå. Er det noen som veit det eller?

 

Ved fylling av vann er det veldig plundrete for jeg må nesten ta av kjøle blokkene og ta dem høyere en raddisen for at det skal bli fylt. Hvorfor det og blir det bedre med den andre raddisen jeg velger her.

 

Er det noen som kan si meg veien vanne burde gå her inne? Har denne retningen på vanne.

Tank-> Pumpe-> CPU-> NB-> GPU-> HDD 1-> HDD 2-> HDD 3-> Raddis-> Tank

 

Er denne bra eller burde jeg velge annerledes.

 

Bruker et Lian Li 76 kabinett som jeg er veldig forøyd med grunnet plassen inni.

Lenke til kommentar

Nei, det har ingenting for seg med en større tank, annet enn at du øker tidsintervallene mellom hver etterfylling.

De som måtte påstå at det gir en bedre kjøling, vet ikke hva de snakker om.

 

"Toppen" fra AC? Mener du radiatorgrillen? Om den har festehull som korresponderer med hullene i en 120mm vifte, så ja. Om ikke, må du mekke til noe sjøl.

 

Det skal ikke være nødvendig med sånne "triks" for å fylle systemet. Det eneste du må passe på, er at pumpa hele tiden har tilgang til vann fra tanken, og at du etterfyller denne etterhvert som lufta kjøres ut av systemet. Vanligvis tar dette bare noen minutter.

Ikke bli engstelig om vannet blir grumsete av luft i starten, lufta forsvinner etterhvert.

 

Koblingsrekkefølgen er egentlig ikke kritisk, forskjellene blir ikke dramatisk store.

Den mest vanlige (og kanskje den mest ideelle) er imidlertid som følger:

Tank - pumpe - raddis - CPU - NB - GPU, og tilbake til tank.

Om det av praktiske årsaker er nødvendig å endre på dette, så er det ingen "katastrofe". Temperaturdifferansen på vannet inn / ut av blokkene er allikevel svært liten.

I verste fall kan dette bety én til to grader høyere CPU-temp, (om CPU-blokka eksempelvis havner sist i "køen"),i den grad det betyr noe.

Lenke til kommentar

Da er det noe rart for vannet ligger i kø ned til pumpa men kommer allikevel ikke ned til pumpa så da går det jo ikke rundt før jeg tar av kjøle blokkene å tar dem høyere en tanken for da går det litt bedre....

 

Det kan nok være at vannet går innom i denne rekefølgend:

 

Tank-> Pumpe-> Raddis-> CPU-> NB-> GPU-> HDD 1-> HDD 2-> HDD 3-> Tank

Lenke til kommentar

Problemet er nok rett og slett at du har luft i pumpa, i kombinasjon med at det står vann andre steder i systemet.

Om pumpa får det vannet den skal ha, så vil sirkulasjonen starte umiddelbart.

 

Jeg har en mistanke om at pumpa di er uheldig plassert i forhold til resten av utstyret, spesielt når du nevner at du må løfte opp blokkene for at pumpa skal virke?

Det tyder på at pumpa er plassert (urimelig) høyt i forhold til der den ideelt sett bør stå; så lavt som mulig i forhold til resten av utstyret. Helst i bunnen av kabinettet.

 

Om du kan gå litt mer i detalj om hvordan du har arrangert vannkjølinga di, helst et bilde, så blir det nok mye lettere å forklare hva som skjer.

Lenke til kommentar

Flytt tanken ned til pumpa, slik at den får lettere tilgang til vann.

 

Etter å ha sett bilder av oppsettet ditt, kan jeg forstå at du sliter litt! Maken til antall vannkjølte komponenter tror jeg aldri jeg har sett.

Og dermed er det ganske stor "fare" for at du vil slite med et "hevert-problem", iom at du uvegerlig vil få "vannpropper" rundt omkring i de forskjellige komponentene. Noe som i sin tur vil "låse" vanntilførselen til pumpa.

 

Løsning: En ekstra tank, plassert umiddelbart foran pumpa. Da får den i alle fall tilgang på vann, og sirkulasjonen vil lettere komme igang

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...