tcbagent2 Skrevet 6. mars 2005 Skrevet 6. mars 2005 Er det helt standard å bruke ISDN kabel i WAN som internett-tilkobling på trådløs router (D-Link DI-624+) eller må jeg ha en router med ISDN inngang? Jeg har i dag routeren koblet til stasjonær maskin med trådløs forbindelse til laptop. Ønsker å være online trådløst med laptop. Er dette mulig vil det da også være mulig å være online med begge maskinene samtidig? Er det ikke mulig sånn uten videre, hva må til for å få det til? Takk.
runel Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Er det helt standard å bruke ISDN kabel i WAN som internett-tilkobling på trådløs router (D-Link DI-624+) eller må jeg ha en router med ISDN inngang?Jeg har i dag routeren koblet til stasjonær maskin med trådløs forbindelse til laptop. Ønsker å være online trådløst med laptop. Er dette mulig vil det da også være mulig å være online med begge maskinene samtidig? Er det ikke mulig sånn uten videre, hva må til for å få det til? Takk. Slik jeg forstår det ønsker du å bruke ISDN for å dele internett? Dlink DI-624+ er jo en xDSL router, så da må du benytte en ISDN router...
sofTest Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Det burde gå å sette opp ICS på den stasjonære og automatisk mottak av IP-adresse på D-Link'en og den bærbare, men noen elegant løsning er det ikke. Ta en titt på QXL, det er ikke uvanlig at det ligger rimlige ISDN-routere til salgs.
Dr.Ittsekk Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Er dette mulig vil det da også være mulig å være online med begge maskinene samtidig? Har den samme ruteren selv. Virker fin fint, men da må du ha bredbånd ikke ISDN. Du kan være online med to maskiner samtidig uten problem. Eller MANGE flere hvis du ønsker det. Båndbredden deles da mellom brukerene.
Typhon Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Kan kjøpe gamle routern min for 100 + frakt eller no
tcbagent2 Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Skrevet 7. mars 2005 Takk for svar til alle. Jeg hadde en mistanke om at jeg måtte ha en 'ren' ISDN router, men leste på nettet om en lignende D-Link at "Den fungerer som ruter for ISDN også...". http://itpro.no/art/omtaler.php?op=Maskinvare&id=193 (dette nevnes nede blandt erfaringer på siden). Forstår det altså slik at dette er feil...? sofTest: Takker for tips men tror jeg styrer unna slike "uelegante" løsninger. Dr.Ittsekk: Det meste hadde vært greit med bredbånd ja, men dessverre så er dette ikke tilgjengelig på min adresse enda :-( Kjøpte D-Link'en primært for å kunne veksle filer mellom stasjonær maskin og laptop uten å være avhengig av nettverskabel tilkoblet laptop'en men det vill vært en flott bonus om jeg også kunne bruke denne som ISDN router. Typhon: Takker for tilbud men tror jeg takker nei. Jeg er forsåvidt trådløst på nett med laptop'en i dag også med GPRS (via mobiltlf. og bluetooth oppkobling) og dette fungerer forsåvidt bra, men om jeg kunne velge mellom slik oppkobling og trådløst ISDN med hardware'en jeg allerede benytter hadde jeg selvsagt benyttet ISDN pga. noe økt hastighet. Jeg er forøvrig også blitt gjort oppmerksom på at UMTS fra Telenor vil være tilgjengelig i mitt område i løpet av tre måneder (om dette stemmer vil bare tiden vise...) og da vil jeg uansett gå over til å bruke dette om det ikke har dukket opp andre og bedre alternativer i mellomtiden (vet at det er en trådløs bredbånd leverandør som har planer om å bygge ut her i distriktet men det virker ikke som de klarer å bestemme seg da det har gått nesten et år med planlegging nå...). Har noen her forresten greie på UMTS fra Telenor? Dette systemet klarer hastigheter på opptil 384 kbps etter det jeg er blitt fortalt, men hva kan ventes å være den reelle hastigheten med slik oppkobling? Videre, når jeg pratet med Telenor kundeservice så sa de jeg måtte ha en UMTS telefon og koble denne til laptop'en, stemmer dette? For nærmere info om hvordan det fungerer i praksis samt en mer nøyaktig dato når UMTS ville være tilgjengelig måtte jeg hendvende meg til en Telenor forhandler om, f.eks, en lokal Expert butikk e.l. Men jeg ser i en reklameavis at det finnes noe som heter "Netcom Connect", dette er visst bare et vanlig PC kort å putte i laptop'en. Iflg. kundeservice hos Telenor hadde ikke de en slik løsning noe jeg kanskje synes virker litt rart. Uansett så er ikke Netcom et alternativ da de ikke har noen planer om å bygge ut UMTS nettet her på lang tid, dessuten så er Telenor nettet på UMTS mye bedre over det hele er jeg blitt fortalt, er dette korrekt? Telenor opplyste om at dette ville bli montert UMTS i GSM masten deres som er omtrent 1-1.5 km fra kontoret mitt. Det er fri sikt til masten nesten helt frem men så står det et murbygg i veien samt at jeg befinner meg på "feil" side i bygget hvor jeg holder til. Dvs. signalene må gå igjennom et murbygg samt et trebygg før de når frem, vil dette gå greit? Et alternativ om signalene får problemer kan muligens være (om det er mulig) å koble en antenne på en slik UMTS telefon og putte denne på taket, da er det i alle fall garantert fri sikt. BTW, Telenor vil montere UMTS sender i GSM masten, men hos Netcom fikk jeg opplyst at UMTS *ikke* kunne monteres i samme mast som også ble brukt til GSM men at det måtte resise en ny mast til dette. How come? Det er som dere forstår sinnsykt frustrerende å ikke ha tilgang på brdbånd!!
Dr.Ittsekk Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 UMTS er etter det jeg har fått med meg et mobiltelefonnett som er ca ti ganger raskere enn gsm. Det er en forkortelse for Universal Mobile Telecommunications System og er beregnet for 3G mobiltelefoner og bærbare PC'er. I store deler av Europa er denne typen nett alt godt utbygget. Det høres du som om du har undersøkt de forskjellige mulighetene for bredbånd, men du har ikke tilfeldigvis kabeltv eller mulighet for å få det? Kanaldigital har greie priser og god kvalitet hvis du kan benytte dem. Men jeg ser i en reklameavis at det finnes noe som heter "Netcom Connect", dette er visst bare et vanlig PC kort å putte i laptop'en. Iflg. kundeservice hos Telenor hadde ikke de en slik løsning noe jeg kanskje synes virker litt rart. Det er ikke sant at de ikke har det. (Fy i ansiktet og smekk på fingeren til Telenor) Dette er det samme systemet (UMTS) som Telenor har, og det har den samme hastigheten på opptil 384 kbps. For 499,- per mnd. har du fri bruk av denne tjenesten hos Netcom. Du må i tillegg ha et kort til PCn din som de skal ha 1990,- for. Systemet er ikke landsdekkende enda, og i og med at jeg ikke vet hvor du bor må du selv finne ut om du er innenfor dekningsområdet her: Netcom Tilsvarende for Telenor her: Telenor "BTW, Telenor vil montere UMTS sender i GSM masten, men hos Netcom fikk jeg opplyst at UMTS *ikke* kunne monteres i samme mast som også ble brukt til GSM men at det måtte resise en ny mast til dette. How come?" Telenor og Netcom bruker to forskjellige typer sendere for GSMsignalene tipper det er derfor. Lykke til.
tcbagent2 Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Skrevet 7. mars 2005 Det høres du som om du har undersøkt de forskjellige mulighetene for bredbånd, men du har ikke tilfeldigvis kabeltv eller mulighet for å få det? Kanaldigital har greie priser og god kvalitet hvis du kan benytte dem. Jeg har dessverre ikke mulighet for kabel TV. Men jeg ser i en reklameavis at det finnes noe som heter "Netcom Connect", dette er visst bare et vanlig PC kort å putte i laptop'en. Iflg. kundeservice hos Telenor hadde ikke de en slik løsning noe jeg kanskje synes virker litt rart. Det er ikke sant at de ikke har det. (Fy i ansiktet og smekk på fingeren til Telenor) Dette er det samme systemet (UMTS) som Telenor har, og det har den samme hastigheten på opptil 384 kbps. For 499,- per mnd. har du fri bruk av denne tjenesten hos Netcom. Du må i tillegg ha et kort til PCn din som de skal ha 1990,- for. Systemet er ikke landsdekkende enda, og i og med at jeg ikke vet hvor du bor må du selv finne ut om du er innenfor dekningsområdet her (klipp) Jeg har i dag pratet med både Telenor og Netcom, Telenor vil som nevnt etter planen ha UMTS klart i løpet av tre mnd.'er (men slike ting blir som kjent gjerne utsatt både en og to og... ganger) mens Netcom har ingen planer om utbygging her enda på en stund. Prisen hos Netcom er faktisk kr. 100.- under prisen du nevner, kr. 399.- pr. mnd. fri bruk. Jeg forstår det slik på deg at Telenor kan levere samme produkt (dvs. UMTS PC kort i steden for UMTS telefon) som Netcom, er det korrekt? Er hastigheten lik 384 kbps eller ikke langt unna stabilt virker dette å være en bra løsning. Men jeg er som nevnt i forrige post litt usikker på om hastigheten virkelig vil være så bra, spesiellt når signalene må igjennom noen murvegger etc. Lykke til. Takk!
Dr.Ittsekk Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Er ikke sikker på om Telenor har et slikt kort. Det er mulig at du kan kjøpe Netcom sitt og bruke det opp mot Telenor, men det vet jeg heller ikke, og jeg har en følelse av at hverken Telenor eller Netcom vil foreslå et slikt oppsett. Det jeg vet er at UMTS-telefoner kan ikke på samme måte som GSM-mobiler flyttes fra et nett til et annet uten tilpasninger. Telenor har valgt og tilpasset Nokias UMTS-modell 6630 som eneste alterantiv til å begynne med. Med subsidier og uten moms vil Nokia 6630 koste 3000 kroner. I reklame for sitt UMTS nett foreslår de å koble mobilen til PCen og være tilkoblet Internett via mobilnettet på den måten. Ettersom de fremhever dette og ikke et PC kort tror jeg at de ikke har et. Regner med at det finnes produsenter av slike kort som kommer til å selge disse løst i Norge innen kort tid (hvis noen ikke alt gjør det). UMTS-systemet opererer i 2GHz frekvensbåndet og inntrengningsevnen i bygninger er ikke like god som for GSM. Utover dette er jeg ikke sikker på hvordan du vil merke dette. Er heller ikke sikker på hvor stabil hastighet du kan forvente deg. Tipper du må regne med at det kommer til å gå en del saktere enn 384 kbps i snitt. Systemet er spådd mange barnesykdommer og det er i dag ikke like stabilt som GSM.
Inge Rognmo Skrevet 8. mars 2005 Skrevet 8. mars 2005 Prisen hos Netcom er 399,- +mva =499,- inkl.mva. Telenor tilbyr svjv ikke fastpris på UMTS, så det kan bli en dyr fornøyelse... Kort finner du hos www.idedata.no, (Mobiltelefoner-mobile PC-kort) men ikke billigere enn det Netcom selger...
tcbagent2 Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Skrevet 8. mars 2005 Prisen hos Netcom er 399,- +mva =499,- inkl.mva. Prisen var oppgitt til 399 inkl. mva i reklameavisen fra "Klart Svar" som jeg mottok i går men en rask tlf. til denne kjeden bekrefter prisen du oppgir. Dette var en trykkfeil i brosjyren. Telenor tilbyr svjv ikke fastpris på UMTS, så det kan bli en dyr fornøyelse... Du har nok helt rett her også dessverre. Jeg mottok i dag en kundeavis fra Telehuset hvor det tilbys et slikt PC kort som behøves (og som jeg fikk beskjed fra Telenor kundeservice i går om at ikke fantes!!) med navnet "Option Globetrotter Fusion". Prisen på dette var kr. 4399.- + mva = nesten 5.500.- Prisen for bruk av dette var lik den jeg i dag betaler for GPRS, dvs. kr. 20.- pr. Mb men max kr. 30.- pr. dag. Dvs. kr. 30.- x 31 dager = 930.- (skal dette også plusses på mva??) Dette blir jo dyrt ja... Skal dette fremdeles vurderes så må jeg ha garantier på at hastigheten konstant må ligge opp mot max, men dette regner jeg som lite trolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå