Gå til innhold

Dual CPU HK, forskjellen mellom en og to CPU'er


run

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en snaut to år gammel server med Tyan eller Intel HK som kjører på en vanlig P4-2,8/800.

 

(Jeg husker ikke om det er Tyan eller Intel, men det spiller neppe noen rolle.)

 

Nettverket vårt fungerer lite tilfredstillende fordi vi kjører noen gamle DOS-databaser som visstnok må konverteres eller omkodes frem og tilbake for å fungere i det ellers moderne nettverket. Imidlertid har vi et genuint ønske om å fortsette å bruke databasen da den er god nok i deg selv. Det er en Dataease database.

 

Jeg frykter at vår innleiede datakonsulent ikke har engasjert seg tilstrekkelig for å få dette til å funke godt, så status er altså at det ikke funker godt.

 

Hva vil vi merke ytelsesmessig om jeg setter på en CPU nr. 2 på HK?

 

Er det sansynlig at det i det hele tatt vil gi forbedring, eller er det muligheter for at vi må ha spesialtilpassede program for å nyte godt av CPU no 2?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags prosessor er det snakk om? Som alle vet, fins det ikke flerprosessorhovedkort for P4, som trådstarter nevnte her. Da må man gå til anskaffelse av P4 Xeon-prosessorer med matchende hovedkort. P4 Xeon bruker en helt annen sokkel (S604) enn vanlig P4 (S478 og S775).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hva slags prosessor er det snakk om? Som alle vet, fins det ikke flerprosessorhovedkort for P4, som trådstarter nevnte her. Da må man gå til anskaffelse av P4 Xeon-prosessorer med matchende hovedkort. P4 Xeon bruker en helt annen sokkel (S604) enn vanlig P4 (S478 og S775).

Alle vet ikke det du skriver. Det må være helt klart !!!

 

Jeg mener det er et Tyan eller Intel HK, sannsynligvis Tyan, - et dedisert server-HK med P4-2,8/800.

 

Men om i det minste det du skriver om HK og prosessor har noe sannhet, så tar jeg feil. For om det ikke finns server-HK for to prosessorer for P4 - 478, så innser jeg at da kan jeg umulig ha det. :roll:

 

Jeg finner det ut til uka om jeg husker det. Imens, er det noen (ikke ALLE) som vet noe om dette ?

Lenke til kommentar

Om du frykter at den innleide konsulent ikke har engasjert seg nok, er det jo interessant å få vite litt om konklusjonene han/hun har kommet frem til i analysen av problemstillingen. Som du selv skriver: DOS-baserte databaser som må "omkodes"/konverteres for å snakke med resten av nettverket ditt. Hva menes det her?

Som regel er det ikke prossessorkraft som er begrensningen på en database, men IO-hastighet altså hastigheten på disksystemet i serveren. Med tanke på at denne databasen må være flyttet fra en eldre maskin (jeg antar her at man ikke kjøper inn DOS software i disse dager for å kjøre på 2,8GHz) er det jo et spørsmål om den forrige serveren hadde tatt spesielle hensyn til oppsett av disker.

Mest spennende er det dog å få vite mer om konverteringen/omkodingen av dataene. Snakker vi da om at det er laget en middleware-løsning som konverterer lesing/skriving mellom database og klient i sanntid? Om dette er løsningen som foreligger er det ike utelukket at en prossessor ekstra (evt. med innkjøp av ny server med støtte for dette) kan ha en viss effekt. Det hele vil da bero på hva som trekker prossessorkraft på denne. Om det er slik i dag at en av prosessene kan benytte all kraften kan de andre delprosessene ha glede av en ekstra prosessor.

Om det er slik at det er konverteringen/"omkodingen" som trekker prosessorkraft er det videre et par spørsmål som man bør stille seg: Er konverteringsprossessen optimalisert best mulig til å være lite ressurskrevende? Er det i det heletatt mulig å gjøre en slik "konvertering" i en akseptabel hastighet? eller har den/de som har designet denne konverteringsløsningen ikke gjort jobben sin som er å si fra til oppdragsgiver at dette er en lite hensiktsmessig måte å løse problemet på?

 

Noen ganger er det slik at det er mer formålstjenlig å ta kostnaden/utfordringen med en migrering til nyere løsninger selv om dette medfører store organisatoriske/økonomiske konsekvenser ettersom man lett ender opp med en dårlig mellomløsning om man velger å lappe på det som finnes fra før.

 

Det er mange momenter som bør belyses når oppdragsgiver er misfornøyd med vurderinger/løsninger som eksterne leverandører, men i analysen av hva konsulenten har levert må man også se på hva mandatet for oppdraget er.

Eksempel: Om jeg leier en konsulent til å effektivisere frankering/postlegging/informasjonsarbeid, men forutsetter at det ikke benyttes teknologi, kan man lett få en løsning der man ansetter en autorisert frimerkeslikker, dedikert postleverer/henter osv. Om leverandøren av løsningen sier at dette kan gjøres bedre med en frankeringsmaskin eller ved bruk av e-post osv. men kunden likevel går for frimerkeslikkeren så har leverandøren gjort det som er bestilt uten at noen i dag vil si det er noen god løsning for en bedrift.

 

Mye å ta tak i her ut over spørsmålet om en eller to prosessorer ;)

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Tanguero, du drar'n litt langt.

 

Databasen har vært grei nok den, - men datamannen ville kjøre ny server og xp på alle maskinene. Da startet problemene.

 

Nå er noen av de løst. Vi har gått tilbake til noen gamle løsninger, og det hjelper. men kvalitetskontrollen i nyskapingen var ikke mye å skrute av, - men databransjen er nok slik! Etter min erfaring.

 

Ledelsen har i grunnen bare bevilget penger den, og fått løsninger som har fungert utilstrekkelig. Og å lage nye løsninger, en ny database, jada. Det har men tenkt på, - og bevilgningene har ikke vært langt unna. Men man er ikke villig til å slippe ulvene løs med kjeften godt planta i pengebingen. Det er krevende i seg selv å spesifisere en database og ta høyde for både utvikling og videreutvikling. Men vi skal vite hva det koster. Og rammene som gjelder kommer til å gjelde. I det hele tatt er det en stor og kanskje umulig utfordring å få fornuftige nordmenn til å gjøre en fornuftig jobb til en fornuftig pris. Men kanskje man kan få tak i noen utlendinger ... :dribble:

Lenke til kommentar

Jo men det ville da ikke være noe problem å kunne gi en prisoverslag på f eks lage en ny databaseløsning for dere. Dette er jo noe vi er borte i hver dag, og vi får aldri en kontrakt hvis ikke vi har en kostnadsramme og planer for hvordan dette skal gjøres og ikke minst hva som skal gjøres.

 

Virker litt som om dere har fått en person som kanskje ikke har sett helheten i bildet før han begynte. Det er ganske viktig å gjøre nøye forarbeid føre man gjør noe som helst av oppgraderinger. Kanskje vedkommende person eller firma ikke har hatt nok kunnskaper til å gjøre jobben og da går det jo fort til en viss varm plass. Sjekket dere med flere firmaer føre dere slapp vedkommende inn på jobben?

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til så mye av historien og oppsette på serveren som konsulenten deres har solgt dere men hvis alle probleme oppstod etter bytte av ny server med windows xp.....(hva var på den forrige)? så tyder dette jo på en konfigurasjonsfeil

Det som er veldig viktig å huske på når en skal kjøre Dos 16 bit applikasjoner på windows xp er at du må kjøre dem i seperate memory space ellers kan hele serveren bli ustabil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...