Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc restarter seg selv


Anbefalte innlegg

Hate pc hate pc hate pc hate pc....

 

Skal kjøpe ny, men trenger først litt penger og lønning er en stund til.

 

Problemet mitt er at den restarter hele tiden.. Jeg skrur på pcen, så etter 1 til 5 min så starter den seg på nytt uten grunn. Programmene blir ikke avsluttet, men bare starter om som om jeg trykket på reset knappen.

 

Problemet startet da jeg spilte planetside, plutselig etter ca en halv times spilling så restartet maskinen seg, starta spillet igjen, men fikk da bare spilt i noen minutter/sekunder eller så starta den på nytt før jeg så brettet. Jeg slo av pcen og valgte å la den stå uten strøm til dagen etter. Da jeg så slo den på så fikk jeg bare spilt noen min før den starta om igjen og begynte på igjen med det den gjorde dagen før. Neste dag var problemed mye værre, fikk nesten ikke hatt på pcen før den startet om igjen. Tenkte som så at det var noe med windows, lenge siden siste reinstall. Tok litt tid før jeg fant windows cden og begynt med reinstalleringen.. Reinstalleringen gikk smertefritt så jeg ante fred og ingen fare da jeg startet windows igjen.. etter jeg hadde drevet ca en halv time så starta den om igjen!

 

Så jeg regner med at det ikke er windows.. Har tatt ut alle pci korta, så det er ikke der prob ligger.. Noen forslag til hvordan jeg kan få ordnet problemet??

 

Hardware:

MB: MSI K7T turbo

CPU: Athlon 1700xp+

GFX: Geforce4TI4200 128mb med 8x AGP støtte

Kabinett: Chieftec, ca 2 år

kjøling: 1 cpu vifte, 2 kjøle vifter, 1 psu vifte og 1 hd kabinett vifte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende temperaturen på prosessoren er høy.

Hvis du går inn i BIOS, og se på temperaturen der.

Er godt mulig at CPU Shutdown Temp er omtrent det samme som din "load" temp.

F.eks. Når du ser på temp i BIOS er CPU temp på 47 grader. Shutdown Temp står på 55 grader. Øk derfor Shutdown Temp til noe høyere, slik at den ikke slår seg av når pc'en blir 55 grader.

NB! Hvis temp er 60-70 grader i BIOS, uten noe særlig med "load", så anbefaler jeg heller å kjøpe en ny CPU vifte, enn å stille opp Shutdown temp.

Lenke til kommentar
Kan hende temperaturen på prosessoren er høy.

Hvis du går inn i BIOS, og se på temperaturen der.

Er godt mulig at CPU Shutdown Temp er omtrent det samme som din "load" temp.

F.eks. Når du ser på temp i BIOS er CPU temp på 47 grader. Shutdown Temp står på 55 grader. Øk derfor Shutdown Temp til noe høyere, slik at den ikke slår seg av når pc'en blir 55 grader.

NB! Hvis temp er 60-70 grader i BIOS, uten noe særlig med "load", så anbefaler jeg heller å kjøpe en ny CPU vifte, enn å stille opp Shutdown temp.

Tviler på at det er det det som er problemet.. Maskinen restarter nemlig selv om jeg bare lar den gå.. Men skal sjekke det nuh..

 

EDIT: Shutdown temp er på disabled, ingen overclokking.. Tok vekk alt støvet fra gfx kortet og litt mer støv i kab.. Fjernet også en rambrikke, hadde vist en pc100 og to pc133.. Virker hvertfall uten å restarte, får se om det holder seg..

Endret av URGE84
Lenke til kommentar
heisann

 

Jeg har også det samme problemet, at pc'n restarter seg av helt av seg selv, ca 1 gang om dagen.

Vel,min starta om igjen litt oftere enn det da.. Men uansett så ser alt til å funke, var altså den derre dumme pc100 brikka som var slem.. Vel vel, sånn kan det gå :)

Lenke til kommentar

jeg hadde vel et lignende problem, satte meg ved pcn. Det var vel kanskje 25 grader på rommet og alle viftene sto på det laveste, pcn skrudde seg av med en gang jeg gikkk inn på "min datamaskin" den ville ikke skrus på heller, måtte ta ut strømledningen og la den stå uten strøm et par minutter.

 

Hva er galt?

Lenke til kommentar

Jeg har bygd 40-50 pc'er, og har opplevd liknende problem noen få ganger.

 

De fleste ganger har det vist seg at RAM'en er defekt.

 

Dette testes ved å gå inn på http://www.memtest.org/ og laste ned memtest86+. Gå til "-= Download (Pre-built & ISOs) =-" seksjonen, og last ned en boot cd eller floppy og boot fra denne.

 

Dersom testen viser en eneste feil etter å ha kjørt en times tid, er RAM-brikken(e) defekt(e) og må byttes hos leverandør! :cool:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har bygd 40-50 pc'er, og har opplevd liknende problem noen få ganger.

 

De fleste ganger har det vist seg at RAM'en er defekt.

 

Dette testes ved å gå inn på http://www.memtest.org/ og laste ned memtest86+. Gå til "-= Download (Pre-built & ISOs) =-" seksjonen, og last ned en boot cd eller floppy og boot fra denne.

 

Dersom testen viser en eneste feil etter å ha kjørt en times tid, er RAM-brikken(e) defekt(e) og må byttes hos leverandør! :cool:

 

Lykke til!

Vel, pcen virker nå. Var nok den derre ram brikka.. gidder ikke sjekke engang, brikken er nemlig ikke samme speed som resten av brikkene.. Har også hatt den brikken i en uvist lang tid, sikkert 2 år eller noh :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...