Gå til innhold

DVDShrink: Få en kopi med bare filmen og tekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er flere som lurer på dette og spør:

Hvordan er fremgangsmåten for å få kun filmen med 5.1 surround og evnt. norsk tekst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror jeg muligens fant en guide her som forklarer hvordan man skal gjøre det.

Selv om guide har muligens blitt funnet kom gjerne med forslag!

Endret av ohh-noo
Skrevet
kan du begrunne hvorfor med å kanskje starte å si hva de greiene er?

Dvd decrypter ripper filmen til hardisken. AutoGk komprimerer Dvden (4-8 gb) fra hardisken til f.eks. Divx, Xvid (700mb) med norsk tekst. Du kan deretter brenne hele filmen til en vanlig cdr plate.

To programer som samkjører hverandre, med sykt bra resultat...

Skrevet

tror man må ha en Xvid eller divx dvd-spiller..

jeg er ikke så opptatt på å få en film mest komprimert for så å få den på en CD. DVD plater begynner å bli såpass billig at man kan likegodt brenne dem på DVD. Tipper flere er enige her..

Skrevet (endret)
tror man må ha en Xvid eller divx dvd-spiller..

jeg er ikke så opptatt på å få en film mest komprimert for så å få den på en CD. DVD plater begynner å bli såpass billig at man kan likegodt brenne dem på DVD. Tipper flere er enige her..

Få filmer blir under 4,7 gb, selv når du har kvittet deg med alt tilleggsmaterialet. Må isåfall bruke dual layer plater. Blir alikevell tungvint å måtte snu platen midt i filmen. Dessuten koster disse platene nesten like mye som selve orginalfilmen....

Jeg bruker bare divx. Tar mindre plass på hardisken, enklere å benne, enklere å dele osv.

De fleste nye dvdspillere støtter divx....blir like klart som orginalen på 50Hz tv.

Endret av kenthlar
Skrevet
Må isåfall bruke dual layer plater. Blir alikevell tungvint å måtte snu platen midt i filmen.

Correct me if I'm wrong... DL-plater har to lag på samme side som dvd brennern brenner til på to forskjellige bølgelengder. Hvorfor skulle en ellers gidde å kjøpe en dl brener, hvis alt en måtte gjøre var å snu plata.

Skrevet
Må isåfall bruke dual layer plater. Blir alikevell tungvint å måtte snu platen midt i filmen.

Correct me if I'm wrong... DL-plater har to lag på samme side som dvd brennern brenner til på to forskjellige bølgelengder. Hvorfor skulle en ellers gidde å kjøpe en dl brener, hvis alt en måtte gjøre var å snu plata.

DL-brenner har to lesehoder. En på undersiden og en på oversiden. DL plater blir derfor brent på begge sidene. Om du ikke har DL dvd-fremviser må du snu platene.

Skrevet

lol..har oppgradert firmware på min NEC 2500A og nå støtter den DL etter oppgraderingen. Hadde vært pussig om firmwaren hadde spawnet en ny leserhode :p

Skrevet
Få filmer blir under 4,7 gb, selv når du har kvittet deg med alt tilleggsmaterialet. Må isåfall bruke dual layer plater. Blir alikevell tungvint å måtte snu platen midt i filmen. Dessuten koster disse platene nesten like mye som selve orginalfilmen....

Jeg bruker bare divx. Tar mindre plass på hardisken, enklere å benne, enklere å dele osv.

De fleste nye dvdspillere støtter divx....blir like klart som orginalen på 50Hz tv.

For det første, mange filmer kommer under 4,7 GB, kun filmen og ukomprimert. Omtrent alle filmer rundt rundt 90 minutter vil være mindre, med mindre den har veldig høy bitrate.

Og det er overhodet ikke nødvendig å benytte seg av dual layer plater for filmer som eventuelt ikke går under 4,7 GB ukomprimert. Da er det bare å komprimere bildet. Det er jo derfor det finnes programmer som DVD Shrink (på godt norsk "DVD krymping"). Man kan jo komprimere så mange timer med film som man overhodet vil, men dess mer som skal komprimeres ned til 4,7 GB dess dårligere blir selvsagt bilde-kvaliteten. Men komprimering på ned til cirka 70% vil gi relativt bra resultat (spesielt med mer avanserte former for analysering av bildet før komprimering). Så 6-6,5 GB kan man ta backup av med bra resultat, og det dekker de fleste filmer på opp til 2-2,5 timer. Det forutsetter selvsagt at alt annet fjernes utenom et DD 5.1 spor (som tar normalt 300-400MB) og evt. tekst.

Trond

Skrevet

For å gå litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet:

For å kun brenne over filmen med mulighet for norsk tekst i dvd shrink, må du velge "re-author". Gå så på "dvd browser". Der trekker du over "title1" i venstre "boks".

Gå så over til "compression settings". Der fjerner du polsk dubbing, teksting på mandarin osv.

Hvis komprimeringa står på automatisk, står det hvor mange prosent den er redusert til. Min erfaring er at alt over 80 % fungerer fint, men dette er selvsagt smak og behag.

Da er det bare å trykke "backup", så er du i gang!

Lykke til!

• 4 uker senere...
Skrevet

Dette tar ca 30 min på min maskin (fra jeg setter i orginalen til kopien er ferdig). Dette varierer noe fra film til film, og kommer selvsagt også an på maskinen og brenneren din. En tom plate koster ikke mange kronene, så det enkleste er å prøve seg litt frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...