Gå til innhold

3500+ eller er 3200+ like "god"?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på med å oppgradere min pc.

Pc'n blir brukt til tunge programmer og spill.

Lurer på om det er verd de extra kronene det koster for en AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'', eller om jeg like godt kunne kjøpt en 3200+ ?

Usikker på hvordan utnyttelsen av minne er i de to CPU'ene.

 

Noen som har noen tips/råd/kommentarer?

 

Her er noen andre komponenter som skal være i den nye: (er allerede innkjøpt)

 

HK

Gigabyte GA-K8NXP-9

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=23660

 

RAM

2x Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel

http://www.psdata.no/ps.asp?it=106024&mlevel=011001

 

Grafikkort

Sapphire X850 XT Platinum Edition 256 MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg holder på med å oppgradere min pc.

Pc'n blir brukt til tunge programmer og spill.

Lurer på om det er verd de extra kronene det koster for en AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'', eller om jeg like godt kunne kjøpt en 3200+ ?

Usikker på hvordan utnyttelsen av minne er i de to CPU'ene.

 

Noen som har noen tips/råd/kommentarer?

Kan glatt anbefale en 3200+ prosessor. Mer enn nok kraft og har stort klokkingspotensial om du er ute etter dette. Min 3200+ var oppe i 2,65 ghz med standard kjøling.

Utnyttelsen av minne er jeg ikke helt sikker på men tror de yter tilnærmet likt.

 

Ok. Vurderer nå å gå for en 3200+ istedet.

Sparer ca 600,- på det.

Kjører på 2,4 ghz (3800+) med 5/6 divider. Sparte jeg 2000 kr på :D

Lenke til kommentar

Bare noen tanker.

 

1. Det gigabyte kortet har kommet dårlig ut i tester. MSI og DFI sine kort er hva en bør velge(SLI eller Ultra)

 

2. Er du sikker på at du vil ha SLI? Kommer du noen gang til å få bruk for det(husk at et SLI hovedkort koster mer en et tilsvarende nForce4 Ultra.

 

3. En a64 3400+ 754 yter så vidt mer en 3500+ og så vidt mindre en 3800+ men til prisen av en 3200+ (1700,-). Den klokker også rimelig bra.

 

4. Hovekort til s754 er generelt halvparten så dyr som nForce4.

 

5. De vasseste skjermkorta koster ca 1000,- kr mindre på AGP port en PCI-E

 

6. Bestemmer du deg for nForce4, så gå for et gf6600GT til ca 1500,- eller et x800XL(kommer til AGP om en stund) til ca 2700,-(yter likt med 6800GT PCI-E til mye mer penger...)

 

7. Husk at amd med "divider" på rammen så og si er ulåst, dvs at det er arkitekturen på prosessoren som bestemmer maks overklokking, ikke hvilken begrenset multiplyer som er satt (9x-12x) Newcastle kommer så og så langt, winchester så og så lang osv.

 

8. 939 er mest framtidsrettet, men prøv og tenk fram i tid når og hvordan ditt neste pc'e kjøp ser ut til å foregå. Kommer du til å kjøpe nytt hovedkort og CPU i samme slengen(DDR2 kommer sikkert innen den tid) så er det bare bortkastede penger å investere i "mer oppgradervennlig" utstyr.

 

9.Husk med tanke på SLI, at for i det hele tatt å ha muligheten, så må du punge ut med ca 600,- mer bare for å kunne svi av 3-5000,- i framtiden på et ekstra skjermkort.

 

10. 939 har dualchannel (128bit) og 754 har singelchannel(64bit) minnekontroller. Dualchannel er raskere, men generelt "in the end" så er det klokkehastighet som er mest utslagsgivende.

 

11. De fleste skjermkort i dag trenger ikke mer en 2.0GHz (amd) for å funger skikkelig.

 

12. kjøp et DFI hovedkort uansett hva du velger, kjøp OCZ pc3200/4000 Gold VX, skru opp volten til 3.3-3.6 og du har 2-2-2 timings til mellom 250-267 FSB. Det banker ALT, tilogmed TCCD på DDR400(samme timings og samme frekvens)

 

Kommer kansje mer senere :D

 

Mvh Øystein

Endret av Skink_123
Lenke til kommentar

Det GigaByte kortet kommer da ikke så ille ut i test?

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12954&side=6

 

Og det har ikke SLI -noe jeg ikke trenger, da jeg kun holder meg til ATI kort.

 

RAM, HK og skjermkort er allerede innkjøpt, kun CPU som jeg har ventet litt med. Tenkte å bestille den når skjermkort er underveis (er best. men ikke på lager), i håp om at AMD CPU'er faller litt i pris.

 

Men ellers tusen takk for tankene rundt oppgradering :thumbup:

 

Har mer eller mindre bestemt meg for en 3200+ nå.

 

:thumbup: Takk for alle tilbakemeldinger folkens :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...