Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kommer telefonlinjene inn i huset?


Anbefalte innlegg

Vi hadde her om dagen besøk av en montør som skulle fikse ADSL fra NextGenTel til oss. Han fulgte noen telefonledninger ned i kjelleren, men fant aldri ut hvor telefonlinjene kom inn i huset. Det var derfor lite han kunne gjøre..

 

Vi har nå fikset tilgang til en bod i kjelleren og jeg lurer bare på om denne kontakten er hva han leter etter.. Det er et litt gammelt hus og det bor en del folk her så har ikke helt oversikten. Kan jo legge til at det har vært ADSL fra NextGenTel installert i en annen del av huset. Det abonnementet er sagt opp og derfor ble det et ledig kobberpar til oss. En ny montør kommer om et par uker, men innen den tid hadde det jo vært greit å vite hvor telefonlinjene kom inn i huset, slik at han får koblet om. Litt kjipt hvis det skulle bli nok en bomtur..!

 

tlf_1.jpg

Her kommer det en feit svart kabel inn i kjellerboden.. hva er det?

 

tlf_2.jpg

Ledninger overalt. Ser litt stygt ut..

 

tlf_3.jpg

Er dette boksen montøren leter etter??

 

tlf_4.jpg

Tror dette er samme svarte kabel. Vet ikke hvor den går hen..

 

Begynner å bli mektig lei av å være uten Internett. Har vært så maks uheldig når det gjelder hybel. Jeg er ikke avhengig, men savner å våkne opp til ferske nyheter. Savner MSN. Savner hardware-forumet.. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis andre kan bekrefte at dette er teleinntaket, så vennligst si i fra. For hvis dette ikke er hva montøren vil ha, så må vi banke på hos de tre søte jentene som bor i kjelleren i det samme huset og saumfare alle rommene deres etter kontakter.. :p

 

Hadde vært greit å være 100 % sikker, men det er kanskje ikke mulig..!?

Lenke til kommentar
Hvis andre kan bekrefte at dette er teleinntaket, så vennligst si i fra. For hvis dette ikke er hva montøren vil ha, så må vi banke på hos de tre søte jentene som bor i kjelleren i det samme huset og saumfare alle rommene deres etter kontakter..
høres da ut som en fin tur det :whistle:
Lenke til kommentar

Jeg satt opp bredbånd hjemme selv for ca en måned siden. Da kappet jeg hovedteleledingen der den kom inn i huset. Den er svart og har en diameter på litt over en cm. Ligner veldig på den på bildene dine. Jeg trodde dette bare var en isolert kabel med tre ledere, inn, ut og jord. Til min store forskrekkelse var det ti kobberledere inni, hvor av fem var identiske rosa (og en av disse rosa var den som førte til telefonen). I tillegg var den fylt med silikon. Fikk mer å bryne meg på enn forventet. . . Etter en halv A4 side banning og to mobiltelefonsamtaler til 145 hadde jeg flaks da jeg fant de tilhørende ledningsparene etter kun å ha prøvd 24 kombinasjoner.

 

Denne typen kabel er laget for utendørsbruk og kommer med mange forskjellige fargekombinasjoner på lederene. I et hus med kun en linje inn, som hos meg, går vanligvis en blå og en rød til telefonen (men ikke i mitt tilfelle, uhell). Ettersom kabelen på bildet går til en telekoblingsboks er dette nesten helt sikker den du er på utkikk etter. En telemontør vil finne ut dette med en gang. Hvis du ønsker å være sikker kan du skru ut en etter en av ledningene og høre etter om du har summetone. Naboene dine vil selvfølgelig også miste summetonen. De to ledningene som gjør at du ikke får summetone går til din telefon. Du kan også dra av litt av den svarte strømpa utenpå kabelen, i den enden som går til telekoblingsboksen. Du vil da komme til noe klissen tyktflytende væske som er silikon.

 

Må si at det ser ikke ut som en veldig rydding jobb som har blitt gjort hos deg, men så lenge det er god kontakt spiller det ingen rolle.

 

Lykke til

Hilsen.: Dr.Ittsekk

 

Ps.: Hva med å vente med å fortelle montøren om funnet til etter du har besøkt de tre søte jentene? Så kunne du kanskje be dem på middag som takk for bryet.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

"Dr.Ittsekk skrev

 

Jeg satt opp bredbånd hjemme selv for ca en måned siden. Da kappet jeg hovedteleledingen der den kom inn i huset. Den er svart og har en diameter på litt over en cm. Ligner veldig på den på bildene dine. Jeg trodde dette bare var en isolert kabel med tre ledere, inn, ut og jord. Til min store forskrekkelse var det ti kobberledere inni, hvor av fem var identiske rosa (og en av disse rosa var den som førte til telefonen). I tillegg var den fylt med silikon. Fikk mer å bryne meg på enn forventet. . . Etter en halv A4 side banning og to mobiltelefonsamtaler til 145 hadde jeg flaks da jeg fant de tilhørende ledningsparene etter kun å ha prøvd 24 kombinasjoner. "

 

 

Hadde jeg ikke visst mer enn det du gjorde om telefonikabling tror jeg ikke jeg ville begynt å rote med det....

Lenke til kommentar

Går ikke ann å være pysete heller. . .

Er man mann må man kunne fikse på ting og tang rundt om i huset. Og vips så har du lært noe nytt. :D

Har litt elektrokunnskap fra før, og dessuten er det jo ikke snakk om serkstrøm her. Det går liksom ikke ann å ødelegge noe eller skade seg. Det værste som kan hende er at man må ringe etter en montør, noe som det høres ut som det du mener jeg skulle gjort.

Lenke til kommentar
Jeg satt opp bredbånd hjemme selv for ca en måned siden. Da kappet jeg hovedteleledingen der den kom inn i huset. Den er svart og har en diameter på litt over en cm. Ligner veldig på den på bildene dine. Jeg trodde dette bare var en isolert kabel med tre ledere, inn, ut og jord. Til min store forskrekkelse var det ti kobberledere inni, hvor av fem var identiske rosa (og en av disse rosa var den som førte til telefonen). I tillegg var den fylt med silikon. Fikk mer å bryne meg på enn forventet. . . Etter en halv A4 side banning og to mobiltelefonsamtaler til 145 hadde jeg flaks da jeg fant de tilhørende ledningsparene etter kun å ha prøvd 24 kombinasjoner.

 

høres ut som det var meg du snakka med på 145 :D

husker en som kappa intakskabelen og hadde 5 rosa ledinger

 

bra du fikk det til da

Lenke til kommentar

Liten verden. .

Da jeg snakket med deg er det mulig jeg ikke hørtes helt kontrollert, fattet og kunnskapsrik ut. :) Stod på tærne på en krakk, bak et skap, i en mørk iskald kjeller med en lommelykt i munnen, en telefon mellom skulder og hake, mens ti kalde og veldig klissete fingre prøvde å sortere pitte små kabler som alle så like ut.

Lenke til kommentar
Liten verden. .

Da jeg snakket med deg er det mulig jeg ikke hørtes helt kontrollert, fattet og kunnskapsrik ut.  Stod på tærne på en krakk, bak et skap, i en mørk iskald kjeller med en lommelykt i munnen, en telefon mellom skulder og hake, mens ti kalde og veldig klissete fingre prøvde å sortere pitte små kabler som alle så like ut.

 

hepp du var da fatta du :thumbup:

Lenke til kommentar
Er inntakskablene fylt med silikon? Trodde det var vaselin jeg...

Tror det er silikon. Lukter gjør det o.. :sick:

 

 

Men til trådstarter, det er 99,9% sikkert at det er hovedinntaket ditt.

Har sett mange av de ledningene etterhvert.

Tro hvor mange meter bravida\televerket har kjøpt av den?

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...