Gå til innhold

De ikke fullt så kjente spillene, dog bra!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Vedr. kkrieger

Kan noen forklare meg hvordan et spill som er så bra kan være på 96k?

Det er jo veldig lineært, og ingen fantastisk ai, men likevel....

Procedural texture maps. I vanlige spill er alle texturer ferdige bilde-filer i et eller annet hendig format. Det eneste man kan gjøre med disse er å komprimere de for å minske størrelsen. Det er en av årsakene til at et spill som passer inn på en cd ofte tar mye mer plass når det er ferdig installert. Procedurals er kode som generer teksturer når de kjører. Derfor krever spill som krieger vanvittige mengder minne. Procedurals gir de absolutt beste dynamiske texturene, de er jo ren kode, men er noe så inni-grønn-svarte vanskelig å lage bra. Faktisk er de aller fleste teksturer du ser i animasjonsfilmer etc bygget opp av lag på lag med procedurals. Vanlige teksturer brukes normalt i spill fordi de er snille mot GPU og prosessor. Kode tar mye mindre plass enn bilder og kan normalt komprimeres mye mer.

Du finner en lengre og mer fyldig forklaring her.

Eksempler..

edit: leifer og linker

Endret av applet
Skrevet

Veldig mye teknik, jeg har hoppet 218m i den store bakken.

Men jeg anbefaler deg å lage en AI - spiller, så setter du på slik at du ser ham hoppe. Da tror jeg du vil se hvordan man skal gjør det :)

Skrevet

Amiga:

Perihelion (1994)

perihelion_001.png

perihelion_002.png

Faktisk et av få spill jeg ble nervøs av å spille :) Hukommelsen min er nå litt vag på dette spillet, men det hadde en fin kombinasjon av rpg og taktisk-shooter.

PC:

King's Quest: Mask of Eternity (1998)

kings_quest_8.jpg

Et veldig morsom spill. Det var kanskje litt kjent, men tror ikke det ble spilt så mye. Starten av spillet var litt tregt, men tok seg kraftig opp etterhvert som en kom videre i spillet.

Sacred (2004)

sacred5.jpg

:thumbup: Spillet som gav det lille ekstra enn bare den idiotiske hack&slash en kjenner fra Diablo. Ikke et ekte rpg spill, men dog bra nok mens vi venter på noe bedre.

Skrevet

Flott at noen har oppdaget det geniale spillet Trials. Har fullversjonen av det orginale og synes det er kjempegøy. Selv om det er blåkopi av elastomania, er det rimelig underholdende. Jeg har så vidt prøvd Construction Yard, men det skal nok kjøpes en dag!

Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

vil legge til det litt mindre kjente spillet Uplink. dette er et 'Hacker' spill av ypperste klasse :=) utrolig fengslende selv med manglen av grafikk..virkelig en klassiker

Nyeste spillet fra samme folka, Darwinia er også et genialt "retro spill"

http://www.introversion.co.uk/

Skrevet

For å få programkode ned på minimalt med bytes, bruker de fleste vanligvis en eller annen assembler, som gir programmøren enda mer direkte kontroll over hva som skjer på CPU-nivå, og følgelig bedre muligheter til å kutte kanter og optimalisere. Ellers oppnås naturligvis lyd og bilde ved å ta i bruk funksjoner og matematiske begreper fremfor digitaliserte data - slik som .wav og .bmp. Til slutt komprimeres gjerne alt dette igjen med en eller annen komprimeringsalgoritme, som så må pakke alt ut før programmet igjen kan kjøres.

Mulig jeg har gått glipp av noe, men dette er slik jeg har forstått gangen bak de imponerende små demoene, og i dette tilfellet, spillene, scenen produserer.

Skrevet
Soldat

Link: http://www.soldat.pl/main.php

Utrolig gøyalt i multiplayer. En blanding av Worms og CS...eller noe tilsvarende.

Helt enig med deg.

LAN-spill nummer 2. For på toppen sitter Half-Life mod'en PVK

Pirates, Vikings and Knights er ett FPS satt til middelalderen som er proppfullt av humor. Ett must på alle små LAN sammen med kameratgjengen.

dead.jpg

chest.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...