genstian Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 hei. jeg har nå lagt inn gentoo på nytt, men jeg har et litt problem. kernel panic: no init found. please add init= to kernel noe lignende det. så stopper den opp. hva er galt og hva skal jeg hvor skal jeg sette init= ?
Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Bruker du genkernel ? lilo eller grub ?
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 jeg bruker grub og jeg konfigurerte selv.
Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Hmm... kan virke som noe ramdisk greier! Jeg veit ikke... Prøv og søk etter feilmeldinga de på google kanskje! Og jeg fikk ikke noe ordentlig svar på om du bruekr genkernel eller om du har compila kernel selv ? Du kan jo eventuelt paste grub configen din her ! For mulig det er noe der som gjør dette!
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 jeg husker den utenat (N.B har ikke noe hda! og windows liger på hdb1) default 0 timeout 10 splashimage=(hd0,1)/boot/grub/splash.xpm.gz title=linux root (hd0,1) kernel (hd0,1)/boot/kernel1 root=/dev/hdb2 title=windows bla bla bla (Denne funker) og ja jeg brukte IKKE genkernel og kernelen er "gentoo-dev-sources" har valgt alt av options må jeg bruker på mitt system (ramdisk også)
Gronz Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Du må legge til en ramdisk. title=linux initrd (hd0,1/boot/initrd-kernel1.img #endre så initrd peker til initrd.img-filen root (hd0,1) kernel (hd0,1)/boot/kernel1 root=/dev/hdb2
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 Du må legge til en ramdisk. title=linux initrd (hd0,1/boot/initrd-kernel1.img #endre så initrd peker til initrd.img-filen root (hd0,1) kernel (hd0,1)/boot/kernel1 root=/dev/hdb2 ok skal prøve du mener initrd (hd0,1)/boot/initrd-kernel1.img og ikke initrd (hd0,1/boot/initrd-kernel1.img kan uanset prøve det nå
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 jeg vet ikke hvor initrd.img er mulig og søke på disken eller noe?
Gronz Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 jeg vet ikke hvor initrd.img er mulig og søke på disken eller noe? Hvis du har en LiveCD tilgjengelig kan du starte fra den, og sjekke i /boot hva initrd.img'et heter.
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 fant ikke noe initrd.img og fant heller ikke noe .img gjore som de sto i gentoo install guide og jeg compilerte og configurerte selv. some one?
Gronz Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 fant ikke noe initrd.img og fant heller ikke noe .imggjore som de sto i gentoo install guide og jeg compilerte og configurerte selv. some one? chroot til Gentoo-installasjonen, og kjør "mkinitrd".
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 Hmm... får en error når jeg mounter nå (ikke i sta) bad superblok bad fs or masse rart hva er galt nå da?
Gronz Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Hmm...får en error når jeg mounter nå (ikke i sta) bad superblok bad fs or masse rart hva er galt nå da? Bruker du nøyaktig samme kommando som i sted? Er du sikker på at disken ikke allerede er mountet? De errorsene der pleier å tyde på at disken/filsystemet er b0rket.
ratix Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 (endret) Hmm...får en error når jeg mounter nå (ikke i sta) bad superblok bad fs or masse rart hva er galt nå da? Sikker på at du mounter rett disk/partisjon? Sjekk med "fdisk -l /dev/hdb" Endret 2. mars 2005 av RatiX
genstian Skrevet 2. mars 2005 Forfatter Skrevet 2. mars 2005 (endret) funka i sta. hdb2 er Linux hdb1 er Windows hdb3 er swap hva er galt Endret 2. mars 2005 av hotstian
whoi Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Hvorfor ber dere han om å legge til initrd når han ikke bruker det engang?
Gronz Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Hvorfor ber dere han om å legge til initrd når han ikke bruker det engang? Feilmeldingen han fikk tyder i 99% av tilfellene på at initrd-imaget ikke finnes.
olear Skrevet 2. mars 2005 Skrevet 2. mars 2005 Ta å kompiler om kernelen. Du har nok gjort noe feil der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå