Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket anlegg for 5000?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe anlegg til bilen nå, men har ikke så mye peiling på det med lyd og sånn.

Noen som har forslag til anlegg til en verdi av maks. 5000?

Trenger bare sub (helst 2x12) og en forsterker.

Trenger ikke blåse ut hjernen på folk, men ser jo helst at man hører bassen inni bilen :) Håper ikke det her var et dårlig emnefelt :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; det er bedre med èn bra 12" enn to dårlige.

For 5000 ville jeg foreslått følgende:

 

Sub: 12" Peerless Resolution.

Forsterker: BF0804

Signalkabler: 5m DynaBel kabler.

Strømkabel: 6m rød og 2m av den svarte varianten av Elteks's 25mm2 kabel fugerer greit for dette oppsettet, men jeg vil anbefale å vurdere opptil 50mm2 kabel om du har planer om oppgradering senere. Det er like greit å få på plass noe skikkelig først som sist, det er nå min erfaring.

Sikring: 100A automatsikring. Ikke 70 som linken viser.

Høyttalerkabler: 2m Supra Classic 6.0 eller Supra Ply 3.4 S.

Speakonplugg: Speakon NL4FC, 4-pol plugg og Speakon NL4MPR kontakt.

Dette for å lett kunne ta ut kassa om du trenger mer baggasjeplass :thumbup:

 

I tillegg kommer kassematerialer.

For ei 1.20x240 plate med 22 mm MDF må du ut med ca kr. 350.

Du trenger også polyurertan trelim, selvborende 60*4mm og selvborende listeskruer samt 8 islagsmutre og 8 60x6mm unbracoskruer for å feste subben. -Spør kara på byggern om du ikke vet hva dette er ;) Dempemateriale som f. eks acustilux fra Eltek eller saueull som du får på husfliden. Kassa bør stappes ca 50% full. regn med ca kr. 100-150 på dette også.

Alle hull bør forbores med 2mm bor, skruene plasseres med ca 7 cm mellomrom, platene bør klampes med trebiter og skrustikke når du skal skru inn i kortsidene/kappflatene da MDF sprekker for et godt ord ellers.

Kassa kan du trekke med f. eks høyttalerfilt til kr.

145.

 

prisen vil for alt dette totalt komme på ca 5000.

 

Da trenger du kun stikksag, skrutvinger, batteridrill (helst med moment) og en smule tålmodighet så vil du få et resultat som gir deg svært mye for pengene kontra en bogstandard GAS, BOSS, Pyle og andre "knalltilbud" - pakker.

Du har også nok av restmateriale til å bygge en kasse til, eller en innesub, lage ringer for evt. komponentsett i fremtiden og to ledige kanaler på forsterkeren som kan drive enten et komponetsett, eksisterende høyttalere eller en sub til.

Fleksibiliteten skulle derfor være i behold, og i tillegg kommer tilfredsstilelsen av å ha lagd noe selv, samt innsikt i hvor mye bedre et selvbygg kan låte enn et annet "alle-andre-har-det" oppsett til samme pris.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Takker Jalla :D Da er det bare å vente på penger da :)

Ang. at det er bedre med èn bra 12" enn to dårlige... Så en 12" til 998,- på Perel-Import på 400W RMS. Det eneste da er jo forsterkeren :hrm:

Men ditt forslag er jo bra det ;) Sånn ut ifra det jeg skjønner og kan av anlegg (hvilket er lite).

Lenke til kommentar
Så en 12" til 998,- på Perel-Import på 400W RMS. Det eneste da er jo forsterkeren :hrm:

Ikke gå i "watt-fella" og tro at det er det eneste som betyr noe. Max watt er bare BS, det samme er din. Om du i det heletatt skal bry deg om watt er det kun RMS - verdien som teller.

 

For å få en dobling i lydtrykket må lydtrykket økes med 3 dB. Dette krever en dobling i tilført energi. Følsomheten er et viktig parameter å ha i bakhodet her.

Ville heller hatt to 10" Peerlesser enn 4 Boschman 12"'ere for å si det sånn...

Ville nok ikke spille høyere, men mye bedre! Og høyt nok for de fleste.

 

Økning i energibehov (W)

Formel: dB=10*log(P1/P2)

Desibel relativt energibehov

3 --------------- 2

6 --------------- 4

9 --------------- 8

12 -------------- 16

15 -------------- 32

18 -------------- 64

21 -------------- 128

24 -------------- 256

27 -------------- 512

30 -------------- 1024

osv...

 

Peerlessen har en følsomhet på 91.5 dB. dvs at den på en meters avstand avgir et lydtrykk på 91.1 dB ved tilførsel av 1W. Dette har mye å si for hvor stor forsterker som kreves for å få opp volumet på sakene. Lav følsomhet betyr ofte behov for større forsterker. I den forbindelse kommer en også ofte innom dynamostørrelse og strømproblematikk. Får ikke forsterkeren strøm, vil den heller ikke gi det den er oppgitt til å yte.

 

Litt sidetracking, men også litt nyttig info å tenke over :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Så hvis jeg har 2 subwoofere på 400W RMS, så gir det dårligere trykk enn den på 200W RMS som du foreslo? :dontgetit:

Er jo RMS watt jeg har oppgitt på den subwooferen til 998,- (for å komme med det helt nøyaktige tallet).

 

Du kan jo få de spesifikasjonene på subwooferen som står på Perel-Import:

* 12" Subwoofer

* 50oz magnet

* 2" Voice coil

* Max power 800Watt

* RMS Power 400Watt

* Impedance: Dual 4ohm

* Frequency Response: 25Hz - 1500Hz

* Basket: Gun metal coating

* Cone: Brush Aluminium cone

 

Så det med at min watt er bullshit er nok bare bullshit :p Håper jo at de veit hva de importerer, og om spesifikasjonene de legger ut er riktig eller ikke..

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar

Følsomheten har veldi mye å si som sagt ovenfor her.

Følsomhet=hvor lett drevet en høyttaler er.

 

Dvs: En høyttaler på 200 w RMS med god følsomhet

kan spille minst like bra (eller bedre) en

en høyttaler på 400 w RMS med dårlig følsomhet.

 

Med andre ord: det er ikke bare watt`en som avgjør

hvor mange dB du kan spille.

 

Det er sikkert andre faktorer som også spiller inn,

men Watt og følsomhet er de viktigste (ut i fra det jeg vet).

Lenke til kommentar

Hva med en SPL Dynamics DIG 1450 forsterker til 4000kr? Så kan du evt kjøpe en sub til 1000kr nå og bytte ut senere eller spare opp ca 1500kr til sub så kommer du langt.

 

Forsterkeren har følgende specs:

1x400 watt i 4ohm

1x800 watt i 2ohm

1x>1000 watt i 1 ohm

 

Mye brukt i dB-drag hvor man trenger MYE effekt. Og jeg som sitter på norgesrekorden i dB-drag i klassen Street A bruker denne forsterkeren. Så den yter så det holder for folk flest.

 

Kanskje noen skal selge en brukt sub eller noe? så kanskje du havner på 5000 likevel om du skulle kjøpe en sånn forsterker.

Lenke til kommentar

Takker Techpoint :) Har allerede bestemt med for 2 12" så jeg må nok få strukket budsjettet litt lengere. Da skal nok ting får ordna seg :D

 

Har lært at følsomheten har noe å si, men jeg har ikke snøring på sånne ting, så jeg har vel egentlig aldri brydd meg noe om det. Får se hva det ender opp med uansett. Er åpen for forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...