Gå til innhold

Hvor billig kan man bygge en htpc?


Anbefalte innlegg

hei, har lenge tenkt på og få satt sammen en billig htpc.. men har ikke så veldig mye greie på hva som kreves av maskinvare til dette formålet.

 

har jo vært mye guider her på hw idet siste ang dette temaet, men de opererer jo med helt andre krav og et myyee større budsjett en meg selv. :)

 

mine krav er ganske enkle:

 

- kunne spille av filmer, xvid/dvd

- kunne spille av musikk, mp3/cd

- kunne ta opp fra tv og "pause" tv sendinger..

 

mer en det trenger jeg ikke. men det er dette med opptak fra tv, og pausing av tv sendinger jeg ikke vet helt hvor mye som kreves av cpu og skjermkort.

 

så visst noen kunne hjulpet meg med å sette opp et absolutt billigst mulig oppsett så hadde det vært strålende! :)

 

trenger ikke tenke på kabinett og psu, er mest opptatt av hva som kreves av cpu, skjermkort, minne, harddisk, hk og slikt..

 

har ikke noe fast budsjett å gå etter, bare billigst mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier vi ikke skal tenke på kabinett og PSU, men mitt forslag inkluderer en Barebone fra Aopen. Jeg har bygget denne til min mor, og vet at den er stilig å se på, enkel å sette sammen, samt støyer _meget_ lite i kombinasjon med de riktige komponentene. Så er det bare opp til deg om du kunne tenke deg en standard barebone-løsning, eller om du vil ha et typisk HTPC-kabinett, eller standard PC-kabinett:

 

PSdata:

 

Aopen Barebone XC Cube EZ18 Pearl White nForce2GT Socket-A VGA Audio LAN IEEE1394

1494,-

 

AMD Sempron 2500+ Tray

544,-

 

2 X Geil 256MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5

525,-

 

Samsung Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 8MB Noise Guard

749,-

 

Connect3d VGA-Card Radeon 9250SE 64MB AGP DVI TV-Out Retail

369,-

 

Nec DVD Recorder ND-3520A 16X White Dual Layer DVD R / RW Bulk

519,-

 

Totalt: 4223,-

 

Da har du en fin PC som absolutt klarer kravene dine, men som samtidig er meget støysvak og i mine øyne veldig billig. Skjermkortet er passivt (ingen støy), CPU-kjølingen i kabinettet er god og effektiv, vifta kjører på ~800rpm når Smart Fan er aktivert i BIOS. Harddisken er meget støysvak idle, og kan så høres svakt når den står og jobber. DVD-brenner kan være kjekt å ha, ved brenning av TV-opptak og lignende. Skjermkortet har DVI og TV-out. Du kan enten erstatte TVen med en flatskjerm eller projektor, eller kjøre s-video til TVen.

Budsjettet på denne PCen kan tilpasses ved svakere CPU, mindre harddisk, og til nøøøød mindre minne.

PS! Det innebygde skjermkortet har også TV-out! Men pga. DVI-mangel kan det være kjekt med et skjermkort til dette.

 

SÅ er det TV-kort da. Der har jeg ikke så mye erfaring bortsett fra et Hercules Smart TV2 Stereo, som forsåvidt funket flott, men det ble preget av håpløs programvare. Jeg fikk inn 3-4 fine TV-kanaler, og 250 (!) skurrete versjoner av TV2. Opprinnelig skulle vel TV-kortet ha funnet de 12 kanalene jeg hadde i veggen... Dette var da et billig TV-kort til noe under 500,-

Det kan kanskje være lurt å legge noe mer penger i et sånt kort, siden det skal prege mye av funksjonene til PCen. nVidias NVTV skal vel være et brukbart kort, med ikke altfor dårlig programvare. Hauppage! har også en del gode kort. Jeg ville ha lest en del brukererfaringer og tester før jeg hadde bestemt meg helt for TV-kort.

 

 

Lykke til!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finnes det noe lignende, bare en del kraftigere konfigurasjon med sata og pci-e til under 10.000 totalt?

 

Det er veldig viktig at den oppfyller trådstarters krav, i tillegg til å ha brukbar grafikk til spill. (TV-kort og skjermkort i et. Tror vel at ATi har noe slikt de kaller "All in wonder").

 

Jeg greier liksom ikke å finne et passende kabinett, som passer til:

 

CPU: AMD 64 eller Pentium Prescott

HDD: 250 GB SATA

 

+Pci-E i stedet for AGP.

 

 

Litt rotete det der, men jeg håper at dere skjønner det.

Lenke til kommentar

Hauppauge PVR150 er et greit TV-kort med fjernkontrol (dersom du ikke kjøper MCE versjonen som kommer uten...). Fåes hos bl.a. komplett for under 1000 spenn. Har kortet selv og er godt fornøyd. Det som er avgjørende dersom du går for dette kortet er driverene, shspvr.com har siste prerelease versjon som er tilgjengelig så dette er stedet å gå...

 

Det oppsettet som Playmofetish anbefaler er sikkert greit nok, men jeg ville byttet ut skjermkortet med et nvidia basert kort. FX5200 eller bedre er å anbefale pga bedre tv utgang enn ATI kortene.

 

AD

Lenke til kommentar
Finnes det noe lignende, bare en del kraftigere konfigurasjon med sata og pci-e til under 10.000 totalt?

 

Det er veldig viktig at den oppfyller trådstarters krav, i tillegg til å ha brukbar grafikk til spill. (TV-kort og skjermkort i et. Tror vel at ATi har noe slikt de kaller "All in wonder").

 

Jeg greier liksom ikke å finne et passende kabinett, som passer til:

 

CPU: AMD 64 eller Pentium Prescott

HDD: 250 GB SATA

 

+Pci-E i stedet for AGP.

 

 

Litt rotete det der, men jeg håper at dere skjønner det.

Ville holdt meg unna ATI kortene når det er HTPC som er greia. Selv bruker jeg GB-PVR som avataren min viser :) og det er dårlig med støtte for ATI kortene i den sammenheng.

 

Dersom spillytelse er avgjørende er 6600GT eller bedre å anbefale.

 

AD

Lenke til kommentar

Jeg må komme med et lite svar angående TV-out her; selv har jeg hatt to nVidia kort (ASUS GF2MX og Creative GF3Ti200) og fikk ikke TV-out til å fungere på noen av dem, med mindre jeg brukte et program som het TVTool. Byttet til et Sapphire Radeon 9600XT Atlantis og det var bare å plugge og playe, fungerer absolutt utmerket. Men jeg har hørt flere tidligere nVidia brukere som klager over at de ikke får TV til å funke på ATI.

Lenke til kommentar
Jeg må komme med et lite svar angående TV-out her; selv har jeg hatt to nVidia kort (ASUS GF2MX og Creative GF3Ti200) og fikk ikke TV-out til å fungere på noen av dem, med mindre jeg brukte et program som het TVTool. Byttet til et Sapphire Radeon 9600XT Atlantis og det var bare å plugge og playe, fungerer absolutt utmerket. Men jeg har hørt flere tidligere nVidia brukere som klager over at de ikke får TV til å funke på ATI.

Har selv ATI (Radeon 9500) kort i min ene PC, og har hatt greit bilde på TV'en med det kortet. Alikevel er jeg mye mer fornøyd med TV-ut kvaliteten på FX5500 kortet i HTPC'en. De gamle nvidia kortene/driverene trengte TV-tool for å funke bra, men med FX kortene og nyere er det historie.

 

AD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er litt synsing, ta det med en klype salt:

 

Divx.com anbefaler minimum Pentium II 450MHz for å spille Divx i oppløsning på opptil 640*480.

 

Prosessorkravene ved opptak/pause av tv-signaler vil være svært avhengig av hvor mye du komprimerer tv-bildet før du legger det på disk. Kanskje det til og med finnes maskinvare (tv-kort) som utfører slik komprimering? Men forutsatt at du ikke komprimerer for hissig så tror jeg ikke det skal være så ekstreemt krevende. I sin tid mener jeg Phillips lage en htpc basert på en 233MHz-prosessor.

 

Så konklusjonen min er at du egentlig ikkje burde trenge så mye.

Lenke til kommentar

Maskinkrav for Sagetv: http://www.sage.tv/requirements.html?sageSub=tv

Maskinkrav for Meedio: http://support.meedio.com/index.php?x=&mod_id=2&id=8

Maskinkrav for Mythtv: http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-3.html#ss3.1

(Maskinkrav for Divx: http://www.divx.com/divx/system_requirements.php)

Sagetv, Medioo og Mythtv krever rund PIII-800 for å kunne ta opp og spille av samtidig. Imidlertid kan man klare seg med mindre hvis du har et tv-kort med maskinvarekoding. Da burde vel PII-450 være nok.

Lenke til kommentar
Maskinkrav for Sagetv: http://www.sage.tv/requirements.html?sageSub=tv

Maskinkrav for Meedio: http://support.meedio.com/index.php?x=&mod_id=2&id=8

Maskinkrav for Mythtv: http://www.mythtv.org/docs/mythtv-HOWTO-3.html#ss3.1

(Maskinkrav for Divx: http://www.divx.com/divx/system_requirements.php)

Sagetv, Medioo og Mythtv krever rund PIII-800 for å kunne ta opp og spille av samtidig. Imidlertid kan man klare seg med mindre hvis du har et tv-kort med maskinvarekoding. Da burde vel PII-450 være nok.

Å bruke en PII 450 i en HTPC vil jeg absolutt ikke anbefale. Avspilling av DivX vil absolutt ikke være greit med så lite prosesseringskraft. Personlig ville jeg ikke satset på å bygge med noe dårligere enn en 1GHz CPU. Hva som er mulig å få til og hva som funker bra er 2 forskjellige ting så å satse på minstekravene til programvaren er bare til å lage hodebry for seg selv...

 

AD

Lenke til kommentar
... å satse på minstekravene til programvaren er bare til å lage hodebry for seg selv...

Ja, for all del. Jeg mente ikke at du faktisk skulle prøve å spa opp en gammel 450-maskin. Grensene jeg presenterte er av mer akademisk interesse.

Endret av tunheim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...