Gå til innhold

lage s-ata kontroller: tvilsom prosjekt?

game_master

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et Abit NF7 2.0 hk. Problemet er at kortet ikke har støtte for s-ata disker. Dvs, kortet har disse små "metallprikkene" hvor s-ata diskene egentlig skal plugges inn. Er det helt latterlig å forsøke å lage en s-ata kontroller der? Bruke metallpinner fra et gamelt hk å lodde de fast. Hva med bios å sånn? tilbakemeldinger ønskes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

tja, selv om loddepunktene er på hovedkortet så betyr ikkje det nødvendig vis at det bare er å lodde på chippen.

Og det er uansett ikkje "bare" å lodde den på, først må du få tak i den, og så må du lære deg å lodde overflatemonterte komponenter. Og eg vil tro at når selve chippen mangler så mangler også diverse decoupling kondensatorer og eventuelle motstander osv. Det kan også hende at det mangler funksjoner i bios for å kontrollere irq'er osv til kontrolleren.

Men, det går selfølgelig ann å prøve, får du fatt i chippen og den ikkje koster allverden...

edit:

og, ja, det går ann å kjøpe pci kort med s-ata porter på, mye greiere løsning

Endret av bjorn.e
Skrevet (endret)

Det å begynne å lodde på et hovedkort tror jeg er ganske dødfødt. Altfor små marginer for feil og loddepunktene er jo mildt sagt knøttsmå. :p

Kjøp et PCI-kontrollerkort du. Har god erfaring med Adaptec, men Promise og Sunsway sine er vel gode de også såvidt jeg vet.

Endret av maedox

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...