Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Topcom Xplorer og Telio probs (haster)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sitter med et TopCom Xplorer 871 (ikke BT ser det ut til utifra hva det står på modemet) og et Sipura SPA-200 ip-telefoni modem.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får summetone når alt er koblet til. Jeg har forsøkt en del ip'er for å få kontakt med TopCom ruter?/modemet. 10.0.0.254(funnet i veiledning på online.no), 192.182.2.1(oppgitt av kundekonsulent i Telio), 192.168.2.30(oppgitt av telefonstemmen til Sipura modemet etter ****110#) og nå er jeg litt rådvill.

 

1. Jeg vil gjerne få en bekreftelse på om det er ruterfunksjonalitet i TopCom Xplorer 871 levert av Telenor.

2. Hvilke ip'er er det sannsynlig at det kan være for TopCom å connecte til? Ser det er andre som uttaler at Telenor har gjort endringer på standard adressene.

3. Hvilken IP er det Sipuramodemet oppgir og finnes det et webinterface man kan connecte til?

 

Må helst finne ut av dette før mandags morgen. Fint om det er noen med erfaringer om temaet som gidder å slenge inn noen kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må helst finne ut av dette før mandags morgen. Fint om det er noen med erfaringer om temaet som gidder å slenge inn noen kommentarer.

Må du "ringe opp" med PPPoE på maskinen for og komme på nett?

Hvis det ikke er et BT så er det nok et reint modem.

Jepp, det er et Telenor abo med standard install av CD. Tro meg, jeg har gått igjennom det meste av dokumentasjon jeg har funnet, men problemet er at denne dokumentasjonen gjelder BT versjonen av Xplorer serien, det er derfor jeg lurer på om det er noen som har erfaring med samme versjon av modemet det gjelder.

 

En liten recap:

- Telenor abo

- Internett fungerer fint til å surfe

- Telio utstyr er koblet til på riktig måte

- ingen summetone

- Sipura modemet blinker med ujevne mellomrom, ingen faste som oppgitt i FAQ hos Telio

- ****110# kommando mot Sipura modem oppgir 192.168.2.30, ikke mulig å få opp adm interface eller pinge denne adressen

- Ingen softwarebrannmur installert på PC med tanke på åpning av porter

- Etter det jeg kan fatte så er Xplorer 871 bare et modem, ergo ingen brannmur

 

Noen flere som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
Noen flere som har et godt forslag?

Hvordan kobler du det til modemet da?

Du må jo ha en router skal du kjøre dette opplegget på Online med de gamle modemene.

Forstår jeg deg rett ved at hvis man skal bruke Telios løsning så MÅ man ha en form for router? Enten ved at den er innebygd i modemet man mottar fra Telenor, eller ved at man kjøper en ekstern router, f.eks en billig Belkin router på Elkjip?

 

Det er i dag koblet sånn: Modem->switch->telio og PC

Endret av Revenant
Lenke til kommentar
Forstår jeg deg rett ved at hvis man skal bruke Telios løsning så MÅ man ha en form for router? Enten ved at den er innebygd i modemet man mottar fra Telenor, eller ved at man kjøper en ekstern router, f.eks en billig Belkin router på Elkjip?

Ja, men kjøp en router som støtter QOS ellers vil du fort slite med lydkvaliteten, Linksys WRT54G eller WRT54GS fungerer strålende og har QOS.

Lenke til kommentar
Noen flere som har et godt forslag?

Hvordan kobler du det til modemet da?

Du må jo ha en router skal du kjøre dette opplegget på Online med de gamle modemene.

Forstår jeg deg rett ved at hvis man skal bruke Telios løsning så MÅ man ha en form for router? Enten ved at den er innebygd i modemet man mottar fra Telenor, eller ved at man kjøper en ekstern router, f.eks en billig Belkin router på Elkjip?

 

Det er i dag koblet sånn: Modem->switch->telio og PC

Det blir nok ikke riktig hvis du setter opp utstyret slik du nå gjør!

 

Du kan sette opp utstyret i denne rekkefølgen hvis du trenger flere TP-tilkoblinger til flere PC'er på nettverket ditt!

Modem -> Router (evt. inkl. trådløsfunksjon) -> Telio adapter && PC

(Husk at hvis du har telenor abo. må du legge inn brukernavn og passord for pppoe i telioadapteren!)

 

Hvis du hadde hatt en dsl-router kunne du satt opp som du gjør:

dsl-Router -> Switch -> Telio adapter && PC

(Her skal du ikke koble pc'er via telio-adapteren... men på switchen)

 

Edit: SPA har ikke routerfunksjon... slik som min adapter fra televoip har :)

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar
Du kan sette opp utstyret i denne rekkefølgen hvis du trenger flere TP-tilkoblinger til flere PC'er på nettverket ditt!

Modem -> Telio adapter -> Switch -> PC

(Husk at hvis du har telenor abo. må du legge inn brukernavn og passord for pppoe i telioadapteren!)

Disse adapterne har ingen slike funksjoner og må kobles til en router når man bruker Telenor.

Lenke til kommentar
Forstår jeg deg rett ved at hvis man skal bruke Telios løsning så MÅ man ha en form for router? Enten ved at den er innebygd i modemet man mottar fra Telenor, eller ved at man kjøper en ekstern router, f.eks en billig Belkin router på Elkjip?

Ja, men kjøp en router som støtter QOS ellers vil du fort slite med lydkvaliteten, Linksys WRT54G eller WRT54GS fungerer strålende og har QOS.

Jeg må dessverre ha denne i morgen og da er det kun Elkjøp jeg kan bruke som leverandør. Det betyr en av disse routerene:

 

Jensen XDSL Bredbåndsrouter

 

Netgear XDSL

 

Siden Elkjøp sine sider er utrolig gode på å gi teknisk info så lurer jeg på om det er noen som kjenner til eller bruker noen av disse sammen med IP-telefoni.

 

 

EDIT: Har nå kjøpt denne, men summetone uteblir fortsatt. Alt er satt opp ifølge Telio sin detaljerte installasjonsoversikt, porter er åpnet i brannmur. Ingen reaksjon.

Endret av Revenant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...