Gå til innhold

Hvordan sjekke hvor mye strøm maskina bruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis noen har planer om å kjøpe effektmåleren jeg viste et bilde av over, oppdaget jeg nå at de nå har den på tilbud på www.elfa.se til 135,- (Art. nr. 76-481-16 )

space

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

på TG får hver plass 230watt (1A). det forklarer hvor lite strøm pc'er faktisk bruker

Edit: dette inkluderer skjerm

Endret av MagE
Skrevet
5A er nesten ingen ting, da. jeg mener, min forrige strømforsyning på 340w leverte 17A på 12v-railen, mens min nåværende 550w leverer 24A på 12v-railen.

Strøm og Spenning er jo avhengige av hverandre, senker du spenningen kan du øke strømmen, senker du strømmen kan du øke spenningen...

Med tanke på at du går fra 220V ned til 12-5-3.5V osv. vil jo strømmen øke betraktelig...

Skrevet

de fleste har jo sikringer på rundt 10A hjemme hos seg så da kan maskina umulig trekke mer enn det. har du ei 360W strømforsyning så vil den trekke max 1,6A ved full last. med en skjerm på 120W så blir da den totale strømmen 2,1A.

Det er meget skjelden en PSU bruker all sin kraft. og som sagt tidligere i postene..

med lavere spenning blir det høyere strøm. med høyere spenning blir det lavere strøm =)

Skrevet (endret)

Har sett på kalkulatoren på http://www.jscustompcs.com/power_supply/

men har en mistanke om at den overdriver litt for å få oss til å kjøpe større psu.

Jeg valgte til slutt å sette opp et regnestykke for min egen maskin. Tallene er innhentet fra tekniske data på de enehetene jeg har.

Intel P4 3,0 Prescott på s478: 96W (*)

Abit IC7-G: 25W(*)

Gainward Geforce FX 5200: 65W(*)

WD Caviar 160 GB: 8,6W under load

WD Caviar 200 GB: 8,6W under load

WD Raptor 74 GB*2: 2*8,4W=16,8W under load

NEC ND3500: 25W (24,5 VA tilsvarer ca 25w, avhengig av ef) under load

LG DVD-ROM: 25 W (fant ikke specs på denne, men den trekker neppe mer enn brennern)

4xSilenX 80mm 4,8W (4*1,2W@12V) såklart under load

SilenX 120mm 2,0W load

tall merket (*) er hentet fra http://www.jscustompcs.com/power_supply/ i mangel av andre kilder.

Dette skulle utgjøre totalt 276,8W

Synspunkter på tallene jeg har funnet frem er verdsatt, men for å konkludere kan jeg ikke fri meg fra tanken om at dette jaget etter 1337 psu'er er noe produsentene har fått oss med på.

Av det lille jeg veit om elektronikk, mener jeg at konsekvensen av at man ikke har kraftig nok psu er i hovedsak to ting

1: psuen blir varm

2: systemet blir ustabilt pga for lav spenning på prosesssor/ram/gpu.

Overraskende nok trekker harddisker svært lite strøm.

Edit: har anført hvilke verdier som er under load. CPU,GPU og MB antar jeg oppgitte tall gjelder for under load.

Endret av Spr0cket
Skrevet
...at dette jaget etter 1337 psu'er er noe produsentene har fått oss med på.

Er delvis uenig med dette. Mener denne hypinga mye mer er skapt av uvitende brukere på X-antall forum rundt om på nettet. Også her.

Dette er ikke noe nytt fenomen, men har nok alltid vært slik med all selvbygging. Litt overdimmensjonering skader ikke, men "vanlige" folk skjønner ikke når det ikke er noe poeng å overdimmensjonere mer.

Dette sammen med at folk vanligvis er veldig flinke til å snakke bra om ting man har (laget) selv, skaper fort mye hype.

Dette fenomentet kommer helt sikkert ikke til å gi seg, og er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det gjelder bare å være nøktern og kritisk til alt man leser, spesielt til det som står på nettet og forum, og heller gjøre seg opp en mening når man begynner å bli litt mer kjent i det terrenget man ferdes.

space

Skrevet

En må selvfølgelig være klar over at alle komponentene som er oppgitt med et visst watt forbruk ikke bruker dette ved idle status. Jeg hadde til sammenligning over 400 W forbruk ved max load(noe som aldri er tilfelle) på min forrige 360W psu..

Skrevet
de fleste har jo sikringer på rundt 10A hjemme hos seg så da kan maskina umulig trekke mer enn det. har du ei 360W strømforsyning så vil den trekke max 1,6A ved full last. med en skjerm på 120W så blir da den totale strømmen 2,1A.

Det er meget skjelden en PSU bruker all sin kraft. og som sagt tidligere i postene..

med lavere spenning blir det høyere strøm. med høyere spenning blir det lavere strøm =)

I såfall har du en god strømforsyning! ;) Nå må du huske på å ta med virkningsgrad og effektfaktor da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...