Gå til innhold

Trådløs overføring av tv-signaler fra antenne


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes produkter i dag som kan sende tv-signaler (både lyd og bilde) trådløst fra et signaluttak i veggen og til et tv-apparat?

 

Jeg tenker ikke på de produktene du får kjøpt på El-kjøp o.l. som må kobles til et tv-apparat eller en videospiller for å sende signaler trådløst over til en annen tv. Det må være et produkt som kan kobles direkte på antennen.

 

Problemstillingen min er at det er innlagt kabeltv, der uttaket for tv-signaler er montert på en vegg hvor jeg ikke ønsker å ha tv'en montert. Jeg har heller ikke av ulike grunner (blant annet peis) mulighet for å legge ut en ledning til det punktet hvor jeg ønsker at tv'en skal stå.

 

Mener å ha lest at dette var et produkt som skulle komme i fjor, men har til nå ikke funnet det. Hvis noen har (hatt) samme problemstilling og har funnet en løsning på det kan dere da si noe om hva dere har gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om det finnes produkter i dag som kan sende tv-signaler (både lyd og bilde) trådløst fra et signaluttak i veggen og til et tv-apparat?

Det finnes ikke i Norge. Kanskje det finnes i andre land med mildere lover og bestemmelser ....?

 

 

Hvis det er snakk om noen få meter, så kan du prøve å lage to små dipolantenner som du kobler i vegguttaket og i TV. Da får du bilde, men jeg tør ikke si noe om kvaliteten ....

Lenke til kommentar
For eventuellt interesserte har jeg funnet svar på spørsmålet mitt:

 

Teknologien for trådløs overføring av tv-signaler kalles Ultrawideband og vil ikke komme på markedet før tidligst om et par år... *sukk*.

 

Man kan lese mer om dette her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=32329

Tror du skal lese en gang til...

 

Dette er for å overføre data. Hvis du skal bruke dette til TV-signaler, så må hver eneste stasjon mottas og gjøres om til datasignal før det sendes. Det vil kreve mye datakraft hvis man f. eks. skal motta og encode 20 forskjellige sendinger til MPEG på en gang.

Lenke til kommentar

Ups... Sånn går det når man ikke leser nøye nok. Men: Det er en ting jeg ikke forstår... Det finnes jo allerede produkter på markedet i dag som sender tv-signaler trådløst fra en tv til en annen. Hvorfor skal man ikke da også kunne sende fra en antenne til en tv? Er det noen som kan forklare meg hva det er jeg misforstår her?

 

Er det fordi man fra tv til tv kun sender èn kanal? Eller vil man på disse produktene kunne se valgfri kanal på sekundær-tv'en?

Endret av Croket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...