Gå til innhold

Bygge pc+++


Anbefalte innlegg

Hallo kjære forumbrukere.

Tiden er nå inne får å skifte ut den gode gammle

familie pc med en forhåpentligvis bedre og MYE

kulere en. Jeg skal nemelig som mange andre her på forumet case mode:)

Men, for at dette skal gå trenger jeg hjelp... For jeg vet ikke "så" mye om data og kunne gjærne trenge noen tips.

 

Spørsmål 1)

Amd/pentium??? (mye krangling her...)

 

Spørsmål 2)

Luft/veske kjæling???

 

Spørsmål 3)

Hvilke deler er å anbefale? Tenker å bruke rundt 10 000-15 000 på pc. (ikke ikludert C. modding)

 

Spørsmål 4)

Trenger noen heite tisp/hjelp til modding...

Har tenkt på å sette in et ovalt vindu i siden:

123C.JPG

og dette over:

125C.JPG

Skal nok ha et chieftec kabinett og vil da ha 2 80 mm vifter bak, 2/3 foran og 2 120mm oppe.

HAr også tenkt på denne viftestyringen.

DDOC5X.JPG

Er dette en god plan???

 

På forhånd TAKK!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke mye erfaring med casemodding selv, men når det gjelder pc kan jeg avogtil være til god hjelp :smile:

 

Vet jo litt om casemodding fra det jeg har lest selv, og med ditt budsjett vil det ikke være noe problem :razz:

 

OK, hvor skal jeg begynne... Du har 15000 til disposisjon, da begynner vi med hovedkort, prosessor, ram. Hadde et stramt budsjett vært et problem, men du fortsatt ville ha max ytelse, hadde AMD vært løsningen... men du vil tydeligvis overklokke og ha en kulest mulig utseende pc, da er IKKE AMD løsningen... Gå for Intel!!

 

Forslag:

 

-Et hovedkort i Asus P4B-serien (helst ett med i850-brikkesett og RAID hvis du trenger det... uansett, i850-brikkesett) = ca. 1800 kroner (komplett.no)

-Intel P4 Northwood 2.53, 533mhz (kan klokkes med max vannkjøling til godt over 3ghz-barrieren) = ca. 7000 kroner (komplett.no)

-1x 512MB Corsair XMS3000 (beste ramen som fins, mest overklokkingsvennlig) = ca. 1500 kroner (quad.no)

-Chieftec Dragon 340w Medium Tower med dør (beste kabinettet for overklokking) = ca. 1100 kroner (komplett.no)

-Resten av komponentene du trenger finner du på microplex.no (vindu, lister, neonlys, kabler, vannkjølingssystem, vifter, strømstyring, etc.)

-Guider til beste komponenter, beste vannkjøling, samt gjør-det-selv-guider og anbefalinger kan du finne på overklokking.no

 

Resten fikser du sikkert selv, med litt hjelp fra guidene jeg nevnte... Ellers får jeg bare si lykke til, håper jeg hjalp!! :smile: :smile: :smile:

 

_________________

-T-Bird AXIA 1.2 @ 1.3 m/TaiSol CGK762

-Asus A7V-133 RAID r1.05

-1280MB PC133 SDRAM CL3-3-3

-2x IBM 75GXP 45GB

-Gainward GF3 TI/460 64MB DDR 3.8ns

-Windows2000 Pro SP-1

 

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-06-25 09:34 ]

Lenke til kommentar

Generellt sett ikke kjøp de dyreste komponentene innenfor hver kategori (cpu, minne, skjermkort, osv).

Eks, http://home.no.net/nypc.GIF

 

Casemodding ? Hva er poenget ?

Det må da finnes bedre ting å bruke tid på.

Casemodding virker så bortkastet og meningsløst.

 

Overklokking tjener man heller ikke mye på, når man må overklokke for å få et spill til å gå glatt, vil det nok ikke hjelpe mye, da er sannsynligvis cpu el grafikk kort utdatert, og det eneste som vil hjelpe er en oppgradering. F.eks, hvis jeg prøver å klokke opp min tnt2 ultra, vil det gjøre at jeg klarer å kjøre GTA3 ? Nei.....

 

Sats på en value pc, og spar heller pengene dine til din neste pc oppgradering om et par år :wink:

Lenke til kommentar

Njaa ikke helt enig der... jeg og var skeptisk til overklokking i begynnelsen, men begynte forsiktig og innså mulighetene... greit nok, overklokking gir ikke alltid de drastiske resultatene en kanskje skulle ønske, si du sitter med en 900mhz duron og er rivatnt2 kort, og klokker til 1.1ghz, og ENDELIG får jediknight2 til å gå flytende.. JA!! Dagen er reddet... Og i mitt tilfelle (overklokker faktisk ikke så mye, bare se sigen min :razz:) er det bare for litt ekstra ytelse her og der, ikke bare med tanke på spill, men du får en generell ytelsesøkning når du skal prosessere saker og ting; filkomprimering, filmvisning, lyd- og bilderedigering, og alt annet som krever litt cpu... og hvis han kjøper en slik PC, da kan overklokkingen virkelig stige til høyere nivåer og gi drastiske ytelsesøkninger for systemet...

 

PS! En ting skal jeg innrømme, det er herlig å se de ekstra poengene i 3dmark ved overklokking, eller de ekstra FPS'ene i spill... du får en følelse av å ha oppnådd noe, og får en tørst til å tyne PC'en helt til grensa... overklokking kan alt i alt være moro og givende på mange måter :smile: :smile: ikke bare ytelsesmessig

Lenke til kommentar

Vel, generellt sett bruker overklokking å koste mer en du får igjen for det, dvs. man må ofte kjøpe ny cpu vifte (dyrt), og man kan ødelegge komponenter (dyrt).

 

Jeg tror ikke du fikk så veldig mange flere fps i Jedi Knight 2, men kanskje akkurat nok til at du ikke merket at det hakket.

 

Btw.Du kan du nok overklokke selv komponentene i min annbefaling, men det er ikke nødvendig.

 

Mvh JOhan

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 14:01, knaa skrev:


Btw.Du kan du nok overklokke selv komponentene i min annbefaling, men det er ikke nødvendig.



 

Vel, det er det jo bare du som vet, siden url`n til forslaget ikke fungerer så innmari bra... Du har sikkert glemt brukernavnet ditt.

 

DrErling

 

Ihugga overklokker, trimmer, plenklipper, antireligiøs selungedrepende grandiosaeter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 16:14, Cloud skrev:

Hallo kjære forumbrukere.

Tiden er nå inne får å skifte ut den gode gammle

familie pc med en forhåpentligvis bedre og MYE

kulere en. Jeg skal nemelig som mange andre her på forumet case mode:)

Men, for at dette skal gå trenger jeg hjelp... For jeg vet ikke "så" mye om data og kunne gjærne trenge noen tips.


Spørsmål 1)

Amd/pentium??? (mye krangling her...)


Spørsmål 2)

Luft/veske kjæling???


Spørsmål 3)

Hvilke deler er å anbefale? Tenker å bruke rundt 10 000-15 000 på pc. (ikke ikludert C. modding)


Spørsmål 4)

Trenger noen heite tisp/hjelp til modding...

Har tenkt på å sette in et ovalt vindu i siden:

123C.JPG

og dette over:

125C.JPG

Skal nok ha et chieftec kabinett og vil da ha 2 80 mm vifter bak, 2/3 foran og 2 120mm oppe.

HAr også tenkt på denne viftestyringen.

DDOC5X.JPG

Er dette en god plan???


På forhånd TAKK!!!


 

pc:

Asus P4T533-C 1 938,00

 

2*Kingston PC1066 256MB RIMM 2 774,00

 

Intel Pentium 4 2.2 PC400 "Northwood" 2 400,00

 

Gainward GeForce4 Ti4400 128MB DDR 3 076,00

 

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache 1 845,00

 

fra komplett, pris 12.033,-.

Valgte pc400 cpu grunnet lavere multiplier og større mulighet for å nå 133fsb (som vil gi over 2,9Ghz and beyond) Evt kan du velge en 2,26 northwood med 133fsb som også sikkert overklokker bra!

 

Microplex:

kabinett med SKIKKELIG strømforsyning. Spander heller litt mindre på modding i første omgang, og mere på psu`et. Viktig for å få stabil overklokking!

Alpha kjøleribbe for p4 med papst vifte. Artic Silver III

 

Når du er kommet deg over sjokket over hvor rask denne pc`en er kan du begynne å modde kabinettet!

Jeg er forøvrig overhodet ikke enig i de over som disser modding og overklokking. Folk bryr seg jo om gardiner og møbler, så hvorfor inn i den skogen man banner om skal ikke vi nerder/geeker få lov å designe et kabinett vi kan være stolte over???

 

(mulig jeg tok litt av på pc-fronten nå, men du får hvertfall skikkelig leketøy da!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...