Gå til innhold

EU sin egg lov, ikke noe for oss I Norge


Anbefalte innlegg

Holdbarheten på et egg i Norge er på flere måneder, ja det er faktisk sånn at et egg kan holde opp til 1 år etter verping. Men hvorfor er da eggprodusentene i Norge pålagt å dato stemple håldbarheten til et egg til 1 måned etter verping?

Jo det er fordi vi havner under reglementet til EU. For i land som Spania, Italia og andre varme strøk er faktisk holdbarheten til et egg litt over 1 måned. Grunnen til det er mange, varme, behandling av eggene og fryktet for sykdom som salmonella er noen av dem.

 

Så, med andre ord, idiotisk at en lov bestemt og tilpasset i et område, skal gjelde for andre områder hvor den ikke er egnet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel noe alle vet, og behandler eggene deretter?

nei det er ikke noe alle veit, for min del fikk jeg vite det i dag. For på eggpakkningen som selges her i Norge, er dato stemplingen satt slik at : Best før, og datoen som tilsvarer 1 måned etter verping.

 

Så nei, dette er nok ingen allmenn viten..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha "standar"regler i alle EUland. Dersom EU f.eks. skulle ha en fartsgrense på 120km/t fordi i endel land var det uforsvarligt og kjøre raskere, Skulle ikke tysklands autoban fått denne regelen fordi den veien er mye sikkrere enn en vanlig vei. hvert land skulle lagd egene regler som senere ble godkjent av EU"rådet"

 

Jeg har ikke satt meg inn i EUreglene og beklager om det er noe her som er misforstått

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha "standar"regler i alle EUland. Dersom EU f.eks. skulle ha en fartsgrense på 120km/t fordi i endel land var det uforsvarligt og kjøre raskere, Skulle ikke tysklands autoban fått denne regelen fordi den veien er mye sikkrere enn en vanlig vei.

Det kan i mange tilfeller være praktisk; du vet for eksempel at kjøttet du spiser på ferie i Portugal er trygt, om du er prinsipiell motstander av genmodifisert mat har du god kontroll på at du ikke spiser dette osv.

 

Med det sagt, det kommer mye ubrukelig skrot fra Brussel. Galskapen i dette er ikke bare resultatet, men at vi passivt sitter og mottar all søpla. Hadde vi vært medlem av EU hadde vi i alle fall hatt mulighet til å påvirke situasjonen. Norske delegater i Brussel har nå ingen tilgang på ikke-publiserte saksdokumenter, de får stort sett sin informasjon ved å spise lunsj med Svensker, Dansker etc...

Lenke til kommentar
Hadde vi vært medlem av EU hadde vi i alle fall hatt mulighet til å påvirke situasjonen. Norske delegater i Brussel har nå ingen tilgang på ikke-publiserte saksdokumenter, de får stort sett sin informasjon ved å spise lunsj med Svensker, Dansker etc...

Ikke for å lage en mega-stor debatt om dette, da dette går utenom emnet, men tror du virkelig at det lille knøttelandet oppe i nord hadde hatt et kvekk å si i EU? Vi er færre innbyggere her enn det er i de største byene i EU. Se på Sverige, de har dobbelt så mange innbyggere som vi har, og de får ikke gjennom stort masse av det de foreslår i EU.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha "standar"regler i alle EUland. Dersom EU f.eks. skulle ha en fartsgrense på 120km/t fordi i endel land var det uforsvarligt og kjøre raskere, Skulle ikke tysklands autoban fått denne regelen fordi den veien er mye sikkrere enn en vanlig vei.

Det kan i mange tilfeller være praktisk; du vet for eksempel at kjøttet du spiser på ferie i Portugal er trygt, om du er prinsipiell motstander av genmodifisert mat har du god kontroll på at du ikke spiser dette osv.

 

Med det sagt, det kommer mye ubrukelig skrot fra Brussel. Galskapen i dette er ikke bare resultatet, men at vi passivt sitter og mottar all søpla. Hadde vi vært medlem av EU hadde vi i alle fall hatt mulighet til å påvirke situasjonen. Norske delegater i Brussel har nå ingen tilgang på ikke-publiserte saksdokumenter, de får stort sett sin informasjon ved å spise lunsj med Svensker, Dansker etc...

enkelte regler kan vere greie. men noen regler kunne vi greid oss uten.

 

Et annet eksempel er vel om det skulle komt en regel som at at alle biler skulle ha så god varmeisolering, såklart det ville vert greit i norge, men i tyrkia ville dette vert helt utpå jordet. Ja til endring av enkelte regler

Lenke til kommentar

MagE: Jeg prøver ikke å argumentere for at alt som kommer av regler fra EU er fornuftige, tvert imot. Intensjonen min var heller å uttrykke at det finnes en viss mening bak noen av EU-lovene (andre lurer jeg litt på, EU-landene har for eksempel ikke klart å bli enige om en definisjon på kjøtt...).

 

sluffy: For det første hadde vi hatt uhorvelig mye mer makt i EU enn det vi har nå (lunsjeksempelet mitt sier egentlig sitt...), og, etter hvert som det blir mer organisatorisk orden på EU, vil både store og små land få sin tale- og stemmerett behørig representert (der store land ikke kan undertrykke små land, og små land ikke kan undertrykke store land).

Lenke til kommentar

Eg tykkjer at Noreg bør melde seg ut av EØS, og heller forhandla oss fram til ei frihandelsavtale som den Sveits og EU har. Sidan vi sit på olje, gass og fisk, som alle er ressurssar som trengs i resten av Europa, har vi ganske gode kort i ei slik forhandling. Som EU-medlemmer / EØS-medlemmer har vi mykje dårlegare kort, sidan vi er eit såpass lite land.

EØS kjem med mange direkte tåpelege direktiv som skapar problem for det norske folk. Vi har i prinsippet rett til veto, men dei feige politikarane våre tør aldri å bruke han. Vi må anten få meir modige politikarar eller melde oss ut av EØS for å få aukt innflyting over eige land. Og det siste er dessverre eit mykje meir realistisk alternativ, tragisk nok.

Lenke til kommentar
Dette er vel noe alle vet, og behandler eggene deretter?

Det store problemet her er vel faktisk ikke hva forbrukerne velger å gjøre med eggene, men hva som skjer med egg som ikke blir solgt når de når holdbarhetsdato. Dette gjelder jo at som merkes "best før". Det er sinnsyke mengder med FULLT BRUKBAR mat som kastes. Tonnevis. Makes me sick just thinking about it. :wallbash:

Lenke til kommentar
Dette er vel noe alle vet, og behandler eggene deretter?

nei det er ikke noe alle veit, for min del fikk jeg vite det i dag. For på eggpakkningen som selges her i Norge, er dato stemplingen satt slik at : Best før, og datoen som tilsvarer 1 måned etter verping.

 

Så nei, dette er nok ingen allmenn viten..

Har visst dette lenge - var masse skriverier om det da regelen ble innført for gudene vet hvor lenge siden.

Lenke til kommentar
Eg tykkjer at Noreg bør melde seg ut av EØS, og heller forhandla oss fram til ei frihandelsavtale som den Sveits og EU har. Sidan vi sit på olje, gass og fisk, som alle er ressurssar som trengs i resten av Europa, har vi ganske gode kort i ei slik forhandling. Som EU-medlemmer / EØS-medlemmer har vi mykje dårlegare kort, sidan vi er eit såpass lite land.

EØS kjem med mange direkte tåpelege direktiv som skapar problem for det norske folk. Vi har i prinsippet rett til veto, men dei feige politikarane våre tør aldri å bruke han. Vi må anten få meir modige politikarar eller melde oss ut av EØS for å få aukt innflyting over eige land. Og det siste er dessverre eit mykje meir realistisk alternativ, tragisk nok.

Innflytelse over eget land er en illusjon.

 

I dagens globaliserte økonomi ligger makte helt andre plasser.

 

Stortinget kan forsøke å kontrollere, men butter de mot storkapitalen kan de bare legge ned. Enkelte slike selskaper er store nok til å skape et krakk mot f.eks en valuta om de vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...