Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Haugevis med minnefeil, dagen etter helt flott.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skrev tidligere en post om at PCen min bare slo seg av når den ville. (http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=372190&hl=)

Som jeg skrev i siste svar på den posten trodde jeg at det var i orden etter reinstall av Windows. Der tok jeg feil. Nå, en stund senere har maskinen min begynnt å oppføre seg rart. Jeg kan bruke den HELE dagen, men om kvelden (ca 23:00 eller 00:00), ja da får jeg en bluescreen som varer i ett sekund og den bare restarter. Når den da skal til å boote Windows, får jeg en feilmelding om at en fil mangler, forskjellig fra dag til dag. I går var det "C:\Windows\System32\". Hva i alle dager? Anyway, trykke på RESET og prøve å boote, men nei. Rett før Windows XP ladebilde, rebooter den igjen.. sånn går det i en evig sirkel. Bestemte meg for å ta MemTest86 hin dagen. Fikk utrolig nok 25000 feil på fem minutter. WOW tenkte jeg. (Merk at dette var på kvelden). Tok ut strømmen og la meg. Neste morgen tok jeg samme test igjen. Hva fikk jeg? NULL, ja NULL FEIL. Hvordan er det mulig? Restartet igjen, og vips rett inn i Windows. Der får jeg selvsagt en feilrapport og Microsoft Online Crash Analysis sier at "Error Caused By A Device Driver" men hvilken kan dem ikke si. Jeg har de nyeste driverne til alt. BIOS er også up-to-date. Overklokker heller ikke. Maskinvaren står i profilen. Ikke noe ny maskinvare installert. Ingen nye programmer heller. PCen er på mesteparten av døgnet.

 

Så mitt spørsmål er: Kan det være noe gale med mitt minne, eller er det bare hovedkortet som tuller seg noe inn i granskauen?

 

Det begynner å bli litt irriterende...

 

Noen som vil si/kommentere dette? Evt. tips? Sitter faktisk å skriver denne posten på denne PC-en.

 

Hilsen Remy.

 

For å ta de testene har jeg en CD som heter "Ultimate Boot CD". Denne inneholder det meste av tester til PCen.

Ultimate Boot CD

Endret av resn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Nå for en time siden skjedde det igjen.. Pcen gav meg 1/2 sekund til å lese hva som stod på blåskjermen, og deretter tok den restart. Jeg nølte ikke med å finne frem Ultimate Boot CD med Memtest86 på og en svideo kabel for å vise dere hva som skjer...

 

 

Legger ved en link til en zip fil (inni denne ligger det en avi film komprimert med xvid).

 

Fil (10MB)

Fil (10MB) Dersom den over ikke fungerer!

Videoen er ca 4 minutter lang og viser hva som skjer når jeg startet memtest86 og Windows Memory Test som begge ligger på Ultimate Boot CD. Til slutt ser du hva som skjer dersom jeg lar PCen boote videre. Hver gang PCen klikker er det jeg selv som rebooter den i videoen.

 

Jeg holdt ikke på med noe spesielt da dette skjedde.. surfet litt rundt omkring..

Endret av resn
Lenke til kommentar

Hei. Faktisk så sitter jeg på den tulleruske PCen nå og skriver.. Når det gjelder PSU så er den ganske så ny og har 560watt. Varme, tja.. den er ikke så varm, to vifter har den også.. selv om de kjører på lavt turtall.. Har sjekket allt plugger og sånt før, men jeg skjønner ikke hvordan det først kan være fullt av feil på minnet og etter noen timer forsvinner alle feil?

 

:shrug:

Endret av resn
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på med plugger og kort er vakkelkontakt. Ta ut pluggene og sett dem inn igjen. Også plugger til harddisk osv. Og kort, minne og gjerne cpu. En venn fikk ødelagt hovedkortet sitt pga powerpluggen til hardisken! Min erfaring med feil som kommer og går, er at det som regel er dårlig kontakt.

Er det minne kan du kansje provosere det fram med varme/kulde.

Det kan også være dårlig lodding eller ødelagt kondensator på hovedkort eller i powersuply.

Lenke til kommentar

OK. Nå har jeg tatt ut ALLE deler som overhodet er mulig å ta ut av PCen, utenom hovedkortet. Så satte jeg alt på plass igjen og koblet alt på plass og startet PCen. Det første jeg gjør er å prøve å ta Memtest86. Men det klarer ikke å starte opp engang! Decompression error! Kjører Windows Memory Test istedenfor. Hva skjer? Etter få sekunder raser det inn med feil... Jeg kommer opp i 50.000 før jeg slår av PCen. Jeg skjønner ingenting.

 

Merket at på noen av kondensatorene var det et slags brunt belegg som ble til pulver da jeg tok på det.. Sikkert lenge siden det har skjedd.

 

Edit: Bilde til å bekrefte de 50.000 feilene.

post-238-1109199182_thumb.png

Endret av resn
Lenke til kommentar
Ser visst ut at jeg kommer til å kjøpe nytt HK. Takker for den hjelp jeg har fått så langt!

Hvor er de 50 000 feilene? Minnetesten ser jo helt ok ut den vel? (eller har jeg blitt blind?)

50000....

 

Jeg ser "results"

 

502358 så vidt jeg vet er det fem hundre tusen, og ikke femti tusen. ;)

Lenke til kommentar
Ser visst ut at jeg kommer til å kjøpe nytt HK. Takker for den hjelp jeg har fått så langt!

Hvor er de 50 000 feilene? Minnetesten ser jo helt ok ut den vel? (eller har jeg blitt blind?)

50000....

 

Jeg ser "results"

 

502358 så vidt jeg vet er det fem hundre tusen, og ikke femti tusen. ;)

Det er rett.. var bare jeg som var litt trøtt og lei den dagen... Men ikke bry dere om det nå.. har bestemt meg for å kjøpe nytt utstyr så snart som månedslønnen kommer inn.. :yes:

Lenke til kommentar

Ved første innlegget ditt tenkte jeg på mix av gull- og tinn- på sokler og minnebrikker, dette kan gi slike feil etter en viss tid.

Men dersom kondensatorene dine har blåst/tørket ut (pulver på disse, oppblåste/buler i toppen) så er det nok dette som er årsaken til problemene dine.

Du kan skifte dem, på verksted koster det dyrt så du bør nok kunne gjøre det selv om det skal lønne seg.

Eller som du selv har funnet ut: Bytte kortet.

Lenke til kommentar
Ved første innlegget ditt tenkte jeg på mix av gull- og tinn- på sokler og minnebrikker, dette kan gi slike feil etter en viss tid.

Men dersom kondensatorene dine har blåst/tørket ut (pulver på disse, oppblåste/buler i toppen) så er det nok dette som er årsaken til problemene dine.

Du kan skifte dem, på verksted koster det dyrt så du bør nok kunne gjøre det selv om det skal lønne seg.

Eller som du selv har funnet ut: Bytte kortet.

Det er faktisk flere kondensatorer som har brunt pulver på seg, same de buler litt ut. Men som jeg skev, det skal byttes til nytt! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...