Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble sammen to bredbåndslinjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan komme på i farta som er "enkelt" nok for meg, er jo da å koble to bredbåndslinjer inn på en pc-router (som nevnt over) og stille inn routing/nat-programmet til å sende den og den trafikken på den ene linja (eg. web, epost osv. på linje 1) og annen trafikk på linje nr. 2.

 

Du kan bruke OpenBSD som OS på routeren, svært lett å bruke brannmur/routing/nat-oppsettet der straks du skjønner logikken bak regeloppbyggingen (her er det håndskrevne regler gitt ;)

Lenker:

www.openbsd.org for info om OS'et

http://www.openbsd.org/faq/index.html for alt du trenger å vite om oppsett, inklusive en detaljert guide for brannmur/routing/nat oppsett.

Lenke til kommentar
Eneste jeg kan komme på i farta som er "enkelt" nok for meg, er jo da å koble to bredbåndslinjer inn på en pc-router (som nevnt over) og stille inn routing/nat-programmet til å sende den og den trafikken på den ene linja (eg. web, epost osv. på linje 1) og annen trafikk på linje nr. 2.

 

Du kan bruke OpenBSD som OS på routeren, svært lett å bruke brannmur/routing/nat-oppsettet der straks du skjønner logikken bak regeloppbyggingen (her er det håndskrevne regler gitt ;)

Lenker:

www.openbsd.org for info om OS'et

http://www.openbsd.org/faq/index.html for alt du trenger å vite om oppsett, inklusive en detaljert guide for brannmur/routing/nat oppsett.

Tenkte meg noe slikt du har beskrevet. Jeg har allerede en server som jeg kjører win2k server på. Du har tilfeldigvis ikke en link til en oppskrift til windows? :blush:

 

Uansett om noen kan guide meg videre hadde det vært kjempebra! Jeg har kanskje en PC til jeg kan kjøre OpenBSD på, men det må være mulig å få konfigurert dette på en win2k server også.

Lenke til kommentar
Eneste jeg kan komme på i farta som er "enkelt" nok for meg, er jo da å koble to bredbåndslinjer inn på en pc-router (som nevnt over) og stille inn routing/nat-programmet til å sende den og den trafikken på den ene linja (eg. web, epost osv. på linje 1) og annen trafikk på linje nr. 2.

 

Du kan bruke OpenBSD som OS på routeren, svært lett å bruke brannmur/routing/nat-oppsettet der straks du skjønner logikken bak regeloppbyggingen (her er det håndskrevne regler gitt ;)

Lenker:

www.openbsd.org for info om OS'et

http://www.openbsd.org/faq/index.html for alt du trenger å vite om oppsett, inklusive en detaljert guide for brannmur/routing/nat oppsett.

Tenkte meg noe slikt du har beskrevet. Jeg har allerede en server som jeg kjører win2k server på. Du har tilfeldigvis ikke en link til en oppskrift til windows? :blush:

 

Uansett om noen kan guide meg videre hadde det vært kjempebra! Jeg har kanskje en PC til jeg kan kjøre OpenBSD på, men det må være mulig å få konfigurert dette på en win2k server også.

Vet at windows 2k advanced server har noe som heter "load balancing", i nettverksinnstillignene, men vet ikke om det funker slik du vil, og jeg skulle mene det ble billigere å kjøpe seg 1 ny router og 3 bredbåndslinjer enn å kjøpe MS Windows (Advanced) Server ;)

 

Videre ser jeg frem til innlegg fra windows-know-how folk som kan dette her på windows-plattformen.

Dersom du vil sette opp noe slikt med OpenBSD, ikke nøl med å spørre :)

Endret av Demolish
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på denne, men tror du kan kjøre vmware på serveren, koble to bredbåndslinjer (to enttverkskort) og bruk ett annet til LAN, koble disse for vmware (ikke gi/ta ip for windows på de to mot bredbåndet) og konfigruer openbsd i vmware til å bruke dem...

Har ikke prøvd dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...