Gå til innhold
Vi introduserer SannhetsGPT✨(Beta) ×

Problemer med Tightvnc server

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg proever aa gjoere en Linux-maskin (Suse 9.2) klar for fjernstyring ved hjelp av tightvnc. Jeg kjoerte foelgende kommando i et terminal-vindu:

$vncserver :1

Paa en win XP maskin kjoerer jeg en vncviewer. Jeg logger meg paa, faar beskjed om aa skrive inn passord. Naar jeg er inne i desktop vises bare terminal-vinduet og ikke noe annet.

Jeg faar dessuten denne feilmeldingen naar jeg starter vncserver:

xauth: (argv):1: bad display name "Vigor82:1" in "add" command

Noen som vet hvor problemet kan ligge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en foelelse av at vncserver :1 ikke viser den normale desktop. Jeg har proevd vncserver :0, men da faar jeg denne feilmeldingen:

Warning: Vigor82:0 is taken because of /tmp/.X0-lock

Remove this file if there is no X server Vigor82:0

A VNC server is already running as :0

Det er definitivt ingen VNC server paa :0, iallefall ingen jeg kan koble meg opp til.

Edit:

Jeg er temmelig groenn paa Linux, saa det kan vaere at jeg maa faa visse ting inn med teskje

Endret av Patton
Skrevet (endret)

Du kan fint sette opp ein VNC-server med KDE sitt kontrollpanel i SuSE 9.2.

Under installasjonen av SuSE kunne du krysse av om VNC skulle vere aktivert eller ikkje. Du kan gjere det i YaST ein plass.

KDE Control Center > Internet & Network > Desktop Sharing

Hak av for "Allow uninvited connections"

Hak av for "Allow uninvited connections to control the desktop"

Skriv inn eit passord

Trykk "Apply"

Og vips, VNC er oppe. Var berre det eg trengte å gjere i SuSE 9.1 i alle fall.

KDE har eigen VNC-server. Serveren har kommandoen:

krfb

og klienten har kommandoen:

krdc

Endret av objorkum
Skrevet (endret)
Dette gjelder forøvrig KDE generelt, uansett hvilken distro det er snakk om. Jeg fikk det også til å fungere i Slackware.

Jepp

Virkar som ingen veit om den funksjonen...

Endret av objorkum
Skrevet

Naa satt jeg opp VPN serveren gjennom KDE Control. Resultatet er som foer, en graa skjerm, men naa er til og med terminal-vinduet vekke. Dvs. jeg logger meg paa Linux maskina og ser bare graatt og ingenting annet (bortsett fra mus-peker).

Skrevet
Naa satt jeg opp VPN serveren gjennom KDE Control. Resultatet er som foer, en graa skjerm, men naa er til og med terminal-vinduet vekke. Dvs. jeg logger meg paa Linux maskina og ser bare graatt og ingenting annet (bortsett fra mus-peker).

VNC mener du vel? :)

Sikker på at du ikkje har ein VNC-server gåande i bakgrunnen e.l.?

Prøv å reboot...

Prøvd med vncviewer frå www.realvnc.com?

Skrevet

Jeg proevd og feilet litt. Dette har jeg gjort:

Linux:

KDE Control Center > Internet & Network > Desktop Sharing

Hak av for "Allow uninvited connections"

Hak av for "Allow uninvited connections to control the desktop"

Reboot Linux-maskin

Windows:

Start vncviewer, bruk IP+Display xxx.xxx.xxx.xxx:0 -> Failed connection

Start vncviewer, bruk IP+Display xxx.xxx.xxx.xxx:1 -> Connected til nobody's desktop (graa bakgrunn og ingenting annet)

Linux igjen:

Create personal invitation -> Oppgir xxx.xxx.xxx.xxx:0

$ps -A
Ingen Xvnc prosesser som gaar

Under hvilken prosess gaar egentlig vnc naar jeg bruker KDE Control Center?

Og ja, jeg mente VNC og ikke VPN. Gikk litt fort i svingene :blush:

Saa, noen forslag hva jeg kan gjoere?

Skrevet

Jeg mener jeg har lokalisert problemet.

I YaST->Netzwerkdienste (Network Services?)-> "Administration von einem entfernten Rechner" (Administration of a remote computer?) (ich liebe Deutschland) :roll: , kan man hake av om man oensker aa fjernstyres. Jeg endret denne tidligere og antok at da den delen i boks. Naa ser det ut som at hver gang jeg haker av for fjernstyring, saa hopper knappen tilbake etter jeg lukker vinduet. :hmm:

Jeg begynner aa bli litt frustrert. Hjelp?

Skrevet

No testa eg nettopp med Slackware.

Einaste eg trengte å gjere var å gjere dei instllingane i KDE Control Center og lagre dei, og laste ned RealVNC sin vncviewer og koble til IP-adresse/host, så var alt oppe.

Skrevet

Brannmuren blokkerer ikke siden jeg faar logget meg paa. Problemet ligger i at en eller annen innstilling er riv, ruskende gale, men jeg aner ikke hvor den er.

Jeg har googlet meg ihjel naa. Har proevd aa endre konfigurasjonsfiler i hytt og pine, Jeg faar det fremdeles ikke til. Faar hele tiden den beroemte "Grey screen" som flere har problemer med.

Aargh!!

Skrevet

Huhm. Prøv å skru av brannmur då i det minste.

Har sikkert noko med den YaST-instillingen å gjere.

Konfigurasjonsfiler skal du vel ikkje trenge å vere borti.

Skrevet

Jeg har bare startet vncserver som vanlig bruker med: vncserver

Når den da starter gir dne beskjed på noe som: starter vncserver på display 1.

Og når jeg senere skal ta kontakt så ta kontakt med xxx.xxx.xxx.xxx:1

Svarer vncserver med noe annet enn 1, har du antagligvis startet flere opp, da må du ta kontakt med dette nummeret.

FÅr du en feilmeling opp etter å ha startet vncserver?

Skrevet

JAAA, jeg har faatt det til! Jeg endret xstartup og bytter ut twm & med startkde &. Dessuten hadde jeg av en eller annen grunn skrudd av automatisk port assignment, noe som gjorde at vncserver ikke fungerte naar jeg startet den i terminal (aa starte det som inetd fungerte derimot).

Ok, til spoersmaal nummer to. Er det mulig aa fjernstyre desktopen som vises paa monitoren? Naar jeg starter vncserver saa blir bare en ny instans av desktopen vist.

Skrevet

Hei, naa fungerer fjernstyring av desktopen ogsaa. Men, det gaar litt langsamt (i forhold til hva jeg er vant med naar jeg bruker Remote Admin fra Famatech. Dessuten fungerer tastaturet ikke optimalt.

Eks:

Tastetrykkene blir litt for hyppig repeteerttt, avvv ennn eller annen gggrunn. Slik serrr det ut naar jeg ikke passer paa hvvva jeg skrivvver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...