Gå til innhold

Feil på hovudkort?


-BaSe-

Anbefalte innlegg

i september i fjor kjøpte jeg meg ny pc, har ikke hatt veldi store problemer med den, men noen små som jeg aldri har skjønt hva er.

3-4 ganger siden september har pc'en klikka uten videre, og når jeg starter den opp kommer bare en sinnsykt høy pipelyd, den varer i ett sett til jeg skrur av psu, og skjermen er helt svart. Dette skjedde senest idag. Det har som regel hjulpet og trykke inn alle kontaktene sjikkelig, og ta ut og inn ram, skjermkort osv. men noen ganger har jeg måttet bare sitte og vente i flere timer før den har startet igjen.. hva kan være feilen? jeg la denne under hovudkort får det er der jeg regner med at feilen ligger...

 

oppsett:

Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754

AMD XP 3200 2,0GHz

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB

 

 

nettverkskortet som er integrert i hk'et har aldri funka sjikkelig, det blei så ustabilt at jeg kjøpte meg ett vanli nettverkskort til slutt.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte at feilen ligger i hk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det har noe med hovedkortet å gjøre. Tror heller det har med dårlig lufting å gjøre. Du bør ikke holde på med krevende ting (for det meste spill) før du har funnet ut av feilen. Hvis jeg har rett, og det har med dårlig lufting å gjøre, kan PSU'en simpelthen gå istykker.

 

Jeg kan prøve å hjelpe deg videre, men isåfall må du gi meg informasjon om noen ting...

- Hvilken PSU har du?

- Hva slags kabinett har du?

- Hvor mange vifter har du i kabinettet? (evt hvor store?)

- Hvilken prosessor-vifte har du?

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 XP 3200 + seff:P skreiv litt feil..

 

har 3 vifter, de som fulgte med på dette kabinettet.. + den cpu vifta som var med.. har tenkt på dette med dårlig kjøling o.l., men når fikk tak i aida, fikk jeg ikke vite noen temperatur, men cpu temperaturen ligger på 40% under oppstart, i følge bios vertfall..

men ikke bare problem med dette, har også hatt problemer med at ting ikke instalerer seg sjikkelig, som f.eks. WoW som jeg fikk idag, fikk ikke instalert det:( halvparten av gangene jeg prøvde stoppa instalasjonen midt inni.. men jeg fikk instalert det ferdig 2 ganger, men da klikka det etter updates.. men det funka HELT fint på gamle pc'en min..

 

jeg vil finne ut av dette før evt. garantier går ut, selvom det ikke er før september i år;)

 

EDIT: PSU: Chieftec Strømforsyning ATX 360W 2vifter

Strømforsyning m/PFC, 1xS-ATA, 12V V.1.1

Endret av -BaSe-
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ulike ting for å få innstalert wow sjikkelig, jeg har:

formatert ene partisjonen på den hdden som står i (funka ikke)

prøvd og instalert det via nettverket (funka ikke)

prøvd og kjørt spillet via nettverket (funka heller ikke)

 

får en xp cd i morra, da skal jeg prøve å sette inn i en gammel hdd, for å bekrefte om det er hdd eller ikke som er feil på..

 

men er det INGEN som kan noe på dette feltet her? :(

Lenke til kommentar

Ok, trekker tilbake det at jeg tror problemene ligger i dårlig lufting. Du skal ha nok med lufting. Hmm... Hva kan da feilen være? Det kan kanskje være at du har for dårlig PSU. 360W er vel litt lite, eller..? Det er jo en del feil med datamaskiner som man aldri kan finne en forklaring eller måte å fikse det på. Jeg tror at du kommer til å finne ut av denne da. Hvilket OS kjører du forresten? Kan være vesentlig.

Lenke til kommentar

tror 360 watt skal holde da.. egentli..

 

kjører windows xp pro, har sp2 også (instalerte i går)..

 

er veldig irriterende med slike feil som bare skjer 1 gang annenhver måned! finner aldri sjikkelig ut av d! men den har vertfall problem med lesing og skriving av data, så det KAN være HDD, men det får jeg forhåpentligvis testa i morgen;)

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd ulike ting for å få innstalert wow sjikkelig, jeg har:

formatert ene partisjonen på den hdden som står i (funka ikke)

prøvd og instalert det via nettverket (funka ikke)

prøvd og kjørt spillet via nettverket (funka heller ikke)

 

får en xp cd i morra, da skal jeg prøve å sette inn i en gammel hdd, for å bekrefte om det er hdd eller ikke som er feil på..

 

men er det INGEN som kan noe på dette feltet her? :(

Ok, men jeg tviler på at det er hd'en som det er noe feil med, dessverre. Men vi får se... Lykke til!

Lenke til kommentar

Har sjekka HDD med diagnostic tools, og fant ingen feil. har nå sendt inn HK til komplett for feilsøking, siden jeg ikke er så god med det:P

 

Og CPU tempen er rundt 40 grader.

 

Edit:Og det var litt vanskli å få testa flere ting enn HDD når ikke pc'en starta engang,

Endret av -BaSe-
Lenke til kommentar
Har sjekka HDD med diagnostic tools, og fant ingen feil. har nå sendt inn HK til komplett for feilsøking, siden jeg ikke er så god med det:P

 

Og CPU tempen er rundt 40 grader.

 

Edit:Og det var litt vanskli å få testa flere ting enn HDD når ikke pc'en starta engang,

40 grader er ikke så værst. Vi får se om det var HK'et det var noe galt med snart da... Det kan godt hende.

Lenke til kommentar
Typisk AMD problem.

 

Sånne problem som får meg til og velge Intel.

Du er ikkje den første som har problem med AMD baserte maskiner.

hmmm....

 

Har nå PC nr 8 med AMD... Men selvfølgelig, det krever at du kan litt...

 

Se spec for stabilt system.

 

Jeg ville gjort følgende for å kanskje rette opp i noen av problemene:

 

*Oppgradert til siste bios (finnes på www.asus.com)

*Lastet ned og installert siste chipset drivere

*Kjørt windows Update

*Sjekket tempen generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...