Gå til innhold

Vil ikke flytte domene! Kan de stilles til ansvar?

anders888

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha flyttet et domene, men de jeg har det hos no på står at jeg er admin for det og at det er jeg som må god kjenne det. Noe jeg ikke er da!

SÅ jeg har forklart dette for de, men jeg har ikke fått svar.

Finnes det noen lover eller regler om at de kan stilles ansvarlig for de økonomiske tapene mine på grunn av dette?

Jeg setter pris på alle svar. vist det er noe jeg ikke har nevnt, som dere lurer på er det bare til å spørre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei!

Jeg skal ha flyttet et domene, men de jeg har det hos no på står at jeg er admin for det og at det er jeg som må god kjenne det. Noe jeg ikke er da!

SÅ jeg har forklart dette for de, men jeg har ikke fått svar.

Finnes det noen lover eller regler om at de kan stilles ansvarlig for de økonomiske tapene mine på grunn av dette?

Jeg setter pris på alle svar. vist det er noe jeg ikke har nevnt, som dere lurer på er det bare til å spørre!

Hvis du sjekker domenet ditt her Whois.sc, så ser du hva som står på Registrant Contact og Administrative Contact osv.

Står det navnet ditt der, er det jo du som eier domenet. ( som jeg regner med at du gjør )

Når ett domene skal flyttes, sendes det en mail til den e-mail adressen du finner di whois. Denne adressen må du selvsagt ha kontroll på, slik at du kan lese mailen du får. I den mailen vil det være en link slik at du kan godta at domenet flyttes til en ny registrar.

Har du f.eks byttet e-mail adresse ( byttet ISP eller noe lignende ) har du ett seriøst problem. Da jeg skulle flytte ett av domenene mine for ett par år siden, måtte jeg faktisk tegne en måneds internett hos Telenor for å få tilgang til e-mail adressen jeg hadde brukt til å registrere domenet med.

Så de du har domenet hos har helt rett når de sier at du er admin for det, og at det er du som må godkjenne flyttinga.

Endret av myhken2
Skrevet

Takk for bra svar!! :thumbup:

Det står registrert på mitt navn ja, men ikke min mail adresse.

Den mail adressen som står der er til de jeg har domenet hos nå, så er det ikke de som må godkjenne det da?!

Skrevet
Takk for bra svar!! :thumbup:

Det står registrert på mitt navn ja, men ikke min mail adresse.

Den mail adressen som står der er til de jeg har domenet hos nå, så er det ikke de som må godkjenne det da?!

Jo det stemmer. Eller så må de bytte til en adresse som er din.

Det er uansett til den e-mail adressen "flytte" mailen kommer, og det er der de må svare. Eller så kan de jo videresende mailen til deg da, men uansett må noen godta at domenet flyttes.

Kan jeg spørre hvilket firma du har registrert domenet hos?

Skrevet

Ugh, føler at domenehoster er genrelt veldig motvillige til å flytte domener omkring, jeg startet jobben med å flytte et domene jeg eier i oktober i fjor, for et par uker siden ble det operativt. I mitt tilfelle skyldte alle på hverandre, så jeg vil ikke anbefale folk å flytte domener alt for ofte..

I mitt tilfelle fikk både jeg og min gamle webhost en "bekreft flytting" mail, noe som kansje din webhost og har fått.

Skrevet
uff! kjipe greier :(

men er det noen som vet om noen lover som kan gjøre de ansvarlig for eventuelle tap?

fikk lyst til å skremme de litt! :whistle:

Jeg har lært en ting, og det er å ha full kontroll på domenene mine selv. Jeg regisrerer ALDRI domener sammen med eventuell webhosting.

Jeg har brukt DNS Central i mange år nå, men de er nokså dyre på domener. Så nå bruker jeg godaddy og hostdepartment til domene registrering.

Synes det er greit å full kontroll på domenet, og da står jeg også mye friere til å bytte webhost når jeg føler for det. :thumbup:

Skrevet

Nå har jeg fått et nytt problem!

siden jeg ikke har betalt for neste år, la de ned domenet mitt, og de sier at det ikke kan flyttes eller endres på nå, så jeg må betale for et nytt år.

Jeg tror de har bevist vært så vanskelig bare for å drøye tid sånn at den skulle gå ut. Men stemmer det at det ikke kan flyttes eller endres på nå, det er jo forsatt de som har domenet. bare se på denne siden (det står jo get-one.net der)

Men vist det ikke kan endres eller flyttes nå er det ikke bare rimelig at de betaler sånn at jeg kan flytte det, siden de har vært så lite samarbeids villige?

Skrevet
Nå har jeg fått et nytt problem!

siden jeg ikke har betalt for neste år, la de ned domenet mitt, og de sier at det ikke kan flyttes eller endres på nå, så jeg må betale for et nytt år.

Jeg tror de har bevist vært så vanskelig bare for å drøye tid sånn at den skulle gå ut. Men stemmer det at det ikke kan flyttes eller endres på nå, det er jo forsatt de som har domenet. bare se på denne siden (det står jo get-one.net der)

Men vist det ikke kan endres eller flyttes nå er det ikke bare rimelig at de betaler sånn at jeg kan flytte det, siden de har vært så lite samarbeids villige?

Dette er for dumt av get-one.net. Utrolig dårlig gjort å la domenet ditt gå

ut, uten å gi deg mulighet til å bytte til en annen registrar.

Får du ingen gode svar på mailene til get-one? Dette burde de kunne ordne opp i, og gi deg muligheten til å flytte domenet.

Når det gjelder mulighet for erstatning og slikt, kan jeg ikke svare, da jeg ikke kan reglene og lovene rundt dette. Håper det ordner seg.

Skrevet
Tar det 14 dager til en månede å flytte et domene?

Nei, jeg flyttet akkurat på seks domener, og det tar ca en uke på det lengste.

Men det forutsetter at verifiserings mailen kommer dit den skal, og den blir svart på med en gang.

Skrevet

Nå er det plutselig blitt min feil, for jeg starte flyttingen den 4 februar og dette var vist alt for seint! for i følge de tar det fra 14 dager til en måned og flytte domenet. Så de sier nå at det er det som har vært problemet hele tiden da, bra jeg fikk vite det nå da! Tror de har litt forklarings problemer jeg!

Men jeg kan ikke ha siden ned lengre og jeg blir TVUNGET til å betale for et år til bare for å få det flytte til den nye hosten :no:

Men takk for hjelpen dere :thumbup:

Min konklusjon:

Når de har noe å tjene på å hjelpe deg gjør de det, eller så bare driter de opp i deg og prøver å få enda mer penger ut av deg...

Aldri bruk get-one.no

Skrevet
Nå er det plutselig blitt min feil, for jeg starte flyttingen den 4 februar og dette var vist alt for seint! for i følge de tar det fra 14 dager til en måned og flytte domenet. Så de sier nå at det er det som har vært problemet hele tiden da, bra jeg fikk vite det nå da! Tror de har litt forklarings problemer jeg!

Men jeg kan ikke ha siden ned lengre og jeg blir TVUNGET til å betale for et år til bare for å få det flytte til den nye hosten :no:

Men takk for hjelpen dere :thumbup:

Min konklusjon:

Når de har noe å tjene på å hjelpe deg gjør de det, eller så bare driter de opp i deg og prøver å få enda mer penger ut av deg...

Aldri bruk get-one.no

Her er ett av punktene for domene overføring fra namecheap.com:

Please transfer your domains well in advance as the years you transfer will be added on top your existing years. Please note that the domains expiring in less than 7 days from today cannot be transferred.

Så det skulle ikke vært noe problem.

Men hvis du kun må betale for domene navnet, så overfører du det, og så får du jo enda ett år på domenet, så du betaler ikke for ingenting. Men prisen du betaler hos get-one er kanskje noe høyere enn der du vil overføre domenet?

Men uansett....jeg vil anbefale deg å registrere domenet ett annet sted enn der du skal ha sidene. Anbefaler godaddy.com eller namecheap.com, begge tar ca $9 pr år for .com domener. Så har du webhotellet hvor enn du vil.... :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...