Gå til innhold

Er det lovlig å bruke Non-CD cracks?

Anbefalte innlegg

Skrevet
[iC' date=25/02/2005 : 19:10] (...)

Å laste ned en crack for å cracke et ulovlig skaffet spill, det er ulovlig. BASTA.

(...)

Men det er vel rivende likegyldig om du cracker det eller ikke hvis du har skaffet en ulovlig kopi. Det er jo ikke lovlig uansett, og om du da cracker det gjør vel neppe situasjonen spesielt mye værre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
[iC' date=22/02/2005 : 03:27] Niks. Cracks er ikke lovlig. Mange kan si "Om du har spillet originalt er ikke cracks lovlig", men det er egentlig ikke sant. Cracks er ikke akkurat fullt ulovlig, men de er absolutt ikke noe som spillutviklere er noen fan av, om du skjønner hva jeg mener. ;)

Ble uklart det der...

Opplagt som det er, er det ulovlig å anskaffe seg crack til ulovlig anskaffet spill.

Men det skal være lovlig å cracke egne spill til eget bruk :thumbup:

Skrevet

Nå finnes det vel ikke noe svar som fastslår helt sikkert om cracks er lov eller ikke, men som Deuz sier, det er i alle fall 100% sikkert ulovlig å bruke cracks til spill man har anskaffet seg på "alternative" måter.

Egentlig ser jeg ikke poenget hvorfor man ikke kan gidde å sette inn en stakkars cd i spilleren. Det enkleste hadde vel vært å forby cracks totalt, for det koster ikke mange kaloriene med et cd-bytte. ;)

Skrevet
(...)

Egentlig ser jeg ikke poenget hvorfor man ikke kan gidde å sette inn en stakkars cd i spilleren. Det enkleste hadde vel vært å forby cracks totalt, for det koster ikke mange kaloriene med et cd-bytte. ;)

Problemet er vel ikke at det er vanskelig å bytte cd'er. Problemet er at de ofte forsvinner, dvs man roter dem bort slik at det blir vanskelig å bruke dem igjen senere, og det er noe dritt hvis du skal spille på LAN og må ta med seg alt utstyret.

Slik er det nå for meg ihvertfall.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange her som gidder å henge seg opp i at dette er ulovlig. Det er vel for f... ingen som gidder å bry seg om du må putte inn cd-plata hver gang du skal spille et spill eller ikke, eller det er jo tydeligvis folk som gidder å bry seg, men da bør dere finne på noe annet å bry dere om.

Uansett om dette er ulovlig eller ikke, så går det an å bruke sunn fornuft/moral her. Kjøper du et spill, og laster ned en såkalt "ulovlig no-cd patch", så skal du ha GOD samvittighet uansett hva slags regel som gjelder eller ikke.

Skrevet

Jeg syns det skulle vært lovlig å cracke programmer og spill,

ETTER at man hadde installert det med en gyldig (kjøpt) cd-key

og registrert det på nettet.

Det hadde vel egentlig bare vært en enklere løsning.

Skrevet (endret)

Mange folk her på forumet som ikke skjønner forskjellen mellom lovlig bruk av en crack og ulovlig bruk av en crack.

Jeg sier ikke at dere er dumme som ikke skjønner det: det er en gråsone som kan være forvirrende til tider, for det andre så har ingen noe med hva du gjør på din egen datamaskin, men hvis det du gjør er ulovlig så kan du ikke forvente å få hjelp av utvikleren til spillet/programmet.

Det er ikke cracken som i seg selv er ulovlig, men hva du vil bruke den til som kan være ulovlig. Det er ulovlig å bruke en crack når du ikke selv eier en orginal kopi av spillet. Hvis du kopierer spillet av en kompis (som er orginalt), og ikke eier spillet selv, eller har lastet ned spillet fra internett så er bruk av crack ulovlig, men da blir det som bOMS påpekte, at det da allerede er ulovlig fordi du ikke eier en lisens til spillet selv.

En crack er lovlig når du har kjøpt en orginal av spillet (les : en lisens), og du vil feks ta en backup av spillet, slik at du har orginalen på et trygt sted i tilfelle du skulle ødelegge/miste cd-platen. I dette tilfelle er du nødt til å benytte deg av en såkalt NO-CD crack for å kunne starte spillet (i hvetrfall i de fleste tilfeller). Det er også veldig kjekt å ha en NO-CD crack slik at du slipper å bytte CD'er hele tiden.

Mange forumer på internett har blitt stengt når de har formidlet informasjon om HVOR man kan få tak i piratvare, men INGEN forum har blitt stengt fordi dem tipser om hvor du kan få tak i NO-CD cracks, siden dette rett og slett IKKE er ulovlig. Her på forumet så tillates det IKKE å fortelle/tipse om NO-CD cracks, men dette skyldes uvitenhet og/eller forhåndsdømming av folk.

EDIT : SKRIVELEIF

Endret av dga01
Skrevet

de fleste cracker spillet, men har CD`n... grunnen er at du skal slippe å strekke deg etter cd`n og sette den inn i cd`romet... :p tipper det er ulovelig, men tror ikke så mange bryr seg.. :p

Skrevet
Det enkleste hadde vel vært å forby cracks totalt, for det koster ikke mange kaloriene med et cd-bytte. ;)

Koster ikke mange kaloriene å gå fram til tv'en for å skifte kanal heller, men gjør vi det? Nei, vi bruker fjernkontrollen :D

Skrevet (endret)

som sagt...

om cracks er lovelig eller ikke er det ikke mange som bryr seg om!!!!

EDIT: leifensn

Endret av ("-)
Skrevet

En annen vri på det...

Er å si om selve crackinga av spillet, ikke piratkopieringen altså, var ulovlig så hadde Modding av spill også vært det. Forde det er mer eller mindre grunn akkurat the same.... en nocd crack modder exe file til å ikke sjekke etter cd rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...