Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer ved installasjon fra CD/DVD/internett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg ny maskin, med

MSI K8N SLI Platinum

Pioneer DVR-109

Seagate 250GB SATA-disker

PowerColor X850XT

Corsair Twinx1024-3200XLPRO

NorthQ NQ4001BX

 

Skulle installere WinXP fra scratch. Inn med CD, installere windows.

Men - da installasjonen skulle kopiere filene til disk fikk jeg feil på kopiering av enkelte filer (fikk dette da den hadde kopiert ca. halvparten av filene). Kom ikke videre.

Hadde heldigvis også WinXP på DVD - fikk installert den derfra. Fikk også der et par-tre feilmeldinger ved kopiering, men kom videre med et par klikk på "Retry"..

 

Så - maskinen er nå oppe og kjører. Men - jeg får feil ved installasjon av forskjellige spill - NFSU2, WoW, HL2 (fra DVD), etc. Den kopierer 40-50% av filene, og så er det stopp..

Prøvde også å stappe inn DVD-spilleren fra nabo-maskinen, som fungerer helt fint. Fikk de samme problemene også med denne spilleren.

BIOS rapporterer DMA 66 på Pioneer'en og DMA 33 på den andre DVD-spilleren. De er satt til hhv. Master og Slave på samme kabel.

 

Prøvde også å laste ned 3dmark05. Det gikk fint - men da jeg skulle installere, fikk jeg "bad CRC checksum".

Merkelige greier.

 

Hovedkort og DVD-spiller har nyeste Bios, rapporterte oppdateringsprogrammene. Har nyeste drivere for skjermkort og hovedkort.

Har installert Norman, har også kjørt online virusscan fra Symantec.

 

Ting jeg prøver i kveld:

10 Failsafe-verdier i BIOS. (Noe jeg vel burde prøvd før, satte nemlig minnet til 2-2-2-5 i BIOS før jeg begynte installasjonen)

20 If ok then END

30 Stange hodet i murveggen.

40 GOTO 30

 

Noen som kan hjelpe meg?

Mistenker her problemer med SATA-diskene eller minneproblemer.. ..Men minnet skal jo klare 2-2-2-5...

 

 

Mvh.

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjalp ikke å sette bios til fail-safe defaults - fremdeles problemer ved installasjon..

 

Lastet ned og kjørte Microsofts Windows Memory Diagnostic - fant ingen feil.

 

Lastet ned og kjørte Memtest86 - Aha! Feil i test #5! Feilsøkte, og fant ut at kun den ene brikken var defekt. Den andre har kjørt memtest86 i hele natt på 2-2-2-5 - ingen feil.

 

Nå kan jeg også installere spill/programmer og greier. Leve Memtest86!

 

 

Tenker vi returnerer den ene minnebrikken, jeg.. :)

 

 

Altså: Pass på! Windows Memory Diagnostic finner ikke alltid feilene - kjør memtest86 i steden!

 

Trond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...