Gå til innhold

Høyfrekvent lyd fra HD

jovaa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en helt ny Seagate Barracuda som har ei rar lyd. Når den jobber så er det en syk, høyfrekvent lyd fra den, nesten som en slags piping...

Lyden er der også i idlemodus. Piper en 4-5 sekund, 4-5 sekund uten, så starter den igjen.

Aldri hatt Seagate før så lurer på om dette er "normalt" eller at disken er syk? Er litt lei no da den forrige nye HD også var DOA.

Endret av jovaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan komme av motor og det kan være et lese/skrive hode som tar borti HD platen. Hvis du bruker den en stund og det ikke blir bedre så spørr selger hva han syns. Tviler på at den kommer til å ryke selv om den lager litt lyd, motoren kan lage sånne lyder når de er helt nye.

Skrevet

Når en HDD lager lyder så støyende at du faktisk blir plaget er det lurt å ta backup av evt viktig data i tilfelle disken ryker.

"Den som ler sist har antakelig tatt backup."

Skrevet

Har nettopp hatt det samme problemet med en 120GB SATA disk jeg kjøpte for nesten 2 år siden. Første tegnet som kom for litt over 2 uker siden var at maskinen frøs til, etterhvert så begynte harddisken å pipe og maskinen fikk bluescreen med Pagefile feil. Og nå like før helgen så krasjet den. Jeg kjørte full sjekk med Seatools på den og den fant to dårlige clusters.

Det beste du kan gjøre er å ta backup og så bruke Seagates eget SeaTools program som du finner her: Seatools

Valgte selv å bruke Desktop versjonen og lage en oppstartsCD...

Er disken forholdsvis ny så ville jeg ha returnert den til butikken med beskjed om feilen og hva Seatools fant ut.

Lykke til :)

Skrevet

Hvis du har en Barracuda 7200.7, er det helt normalt at den lager en slags høyfrekvent "tikkelyd" når den ikke har noe å gjøre. Har selv en 200GB 7200.7, som gjør dette av og til, men det plager meg ikke nevneverdig. Hvis denne beskrivelsen passer til din disk, er det nok noe annet som er galt.

Test på hardware

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg bytta disken. Og trur du jaggu ikke det er en slik lyd i den nye og, Jeg blir splitter pine gal. Svak, men utrolig irriterende piping når den jobber... Kan da umulig være slik en "stille" HD skal være???

Skrevet

Ikke alltid lyder er faresignal. Min Hitatchi Deskstar lager majue, pipe og tikke/klunkelyder av og til. Men aldri hatt minste form for problem med den.

Men har vært borti harddisker som lager sånn pipelyd om kommer og går. Kan irritere noe sykt.

• 4 uker senere...
Skrevet
Hvis du har en Barracuda 7200.7, er det helt normalt at den lager en slags høyfrekvent "tikkelyd" når den ikke har noe å gjøre. Har selv en 200GB 7200.7, som gjør dette av og til, men det plager meg ikke nevneverdig. Hvis denne beskrivelsen passer til din disk, er det nok noe annet som er galt.

Test på hardware

Jeg har en slik 7200.7, men den begynte å pipe etter en mnd. veldig irriterende. kan jeg få det på garanti tro? den laget ikke sånn lyd da jeg fikk den.

Skrevet

Har en gammel wd 120 gigs disk. Den lager sånn høyfrekvent lyd, mens den andre 120gigern av samme merke og kjøpt samtidig er stille som ei mus. Har fungert utmerket likevel i mange år.

Skrevet

Eg har kun hatt WD harddisker, både ide og s-ata, og 2 harddisker der har tatt kveld, en 40gb ide og en 120 s-ata, og ved begge tilfellene fikk eg varsel god tid i forveien med en irriterende konstant pipelyd, og faktisk, datan kunne låse seg og få blå skjerm..

Da var det bare for meg å ta bacup og vente på en sakte død.. :cry:

Skrevet

Jeg har samme disken, en 200 GB S-ATA, og har ikke noen pipelyder fra den. Synes den er veldig stille, men Raptoren min derimot: pipelyd, p.ga. 10.000 RPM.

Synes det er merkelig at så mange er så missfornøyd med denne disken (Seagat`en), selv har jeg hatt min i 5-6 mnd. og er så fornøyd at jeg har bestilt to nye på 250 GB, samme versjonen.

Skrevet

kjøler man ikke diskene sine går olja i disken fort til helvette og da er hvinetrollet løs inne i disken. rett kjøling og skru diskene skikkelig fast så slipper man piping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...