Gå til innhold

PC Vil ikke starte - Står og piper


Zodux

Anbefalte innlegg

God Kveld!

 

Jeg og en kamerat sitter her med et "ganske stort" problem med en PC.

 

Det hele begynte slik:

 

Han dro med seg PC'n på LAN, og da han hadde fått plugget opp alt var tiden inne for å skru på maskina for å sette seg godt til rette med spill, alt var som det skulle helt til maskina skulle begynne å laste info fra bios. Skermen blir sort og mister kontakt med hovedkortet. Vi går inn i bios og ser etter eventuelle feil, men finner ingen. Så vi tok sjansen å laste "optimalt oppsett", noe vi ALDRI skulle ha gjort. Det eneste som skjer nå når vi prøver å starte maskina er at den står og piper uten at noe mer skjer. Vi har prøvd å plugge om alt i maskina, men til ingen nytte.

 

Vi tenkte på å få resette bios, men vet ikke helt hvordan dette gjøres. Hovedkortet er produsert av MSI. :hmm:

 

Hvordan resette bios?

 

På forhånd, takk for all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å ta en reset på cmos da. Hvilket MSI hovedkort har han? På det gamle hovedkortet mitt, KT3 Ultra lå cmos jumper nede til høyre ved en viftekontakt. JBAT heter den vel. Set den over til 1-2 pins i noen sekunder, 5-10 ca, så har du gjort det som trengs. Unntatt da å sette jumpern over til 2-3 pins igjen og sette opp bios.

 

edit:skrivefeil er en fin vane jeg har

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Kjører ikke AMD. Her er det kvalitet, nemlig Pentium 4. Socket 478.

 

Var ikke noe stort LAN, så vi har ikke akurat masse å bytte med, annet enn min egen. (Vi er bare to som linker.. vet ikke helt om dere ville kalt det LAN?).

 

RAMen min er dessverre litt for rask for hovedkortet hans. (500mhz).

Lenke til kommentar

Hvis ikke det fungerte å resette cmos er det bare å starte feilsøking. Hvis noen har lik maskinvare er det bare å bytte.

 

Tror en får bilde på skjermen når det er noe galt med ram, men hvis det er noe galt med hovedkort eller cpu blir det ikke noe bilde. Familie pcens nettverkskort gikk i dass for noen dager siden, og når det står i kommer det pip og ikke noe bilde. Alt fungerer hvis jeg tar det ut da.

 

Kan det være at skjerkortet ikke har strømkablen i? (får stygg pipelyd fra min pc hvis jeg ikke setter i 4 pins drevkontakten i radeon 9800 kortet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...