Gå til innhold

Hvor viktig er diskkontroller for å spille spill..

chammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og drive med musikkprogrammer? Skal kjøpe meg en helt ny PC, og lurer litt på hva som er det lureste valget. Valget står mellom Kompletts DinSide-PC og Kompletts Gaming-PC, men disse har forskjellige hovedkort.

DinSide: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303469&cks=PRD

Gaming PC: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300050&cks=PRD

Gaming PCen har noe som heter "Diskkontroller: RAID ( Serial ATA-150/DMA/ATA-133(Ultra) )" noe DinSide PCen ikke har. Er det nødvendig å ha det får å kjøre de nyeste spillene, eller klarer jeg meg uten? Det går nemlig ikke an å bytte hovedkort på noen av PCene da de er pre-set.

Vil spille Half-Life 2, WoW, Doom 3 o.l., så jeg vil ta det riktige valget når jeg kjøper meg PC.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle hovedkort har harddiskkontroller, hvis ikke kunne du ikke ha koblet til harddisker. :)

Du nevner at den ene har RAID, men det er ikke noe must. Du finner info om RAID her.

Endret av Rikky
Skrevet

ja, du kan spille uten problemer også. Så vidt jeg er inneforstått med har bare hardiskytelse noe å si når du laster inn selve spillet, levelene o.l. ikke for selve spillopplevelsen.

Skrevet

Det har vel litt å si på hvilket spill det er, hvor mye minne du har, hvilken CPU du har etc. Har du nok minne vil de fleste spill lade så mye data som mulig i minne, og vil eventuelt ikke behøve å bruke disken i det hele tatt mens du spiller. Mens andre spill har heftig disk aksess mens du spiller, eller bruker mye virtuelt minne (fra disk) hvis du ikke har fysisk minne tilgjengelig. Alt etter hvor mye systemressurser som brukes til disk aksess, og resursser som er tilgjengelig, vil jo også spille inn.

Trond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...