Tha sims Skrevet 20. februar 2005 Skrevet 20. februar 2005 (endret) Jeg liker diy projekter, og etter et tips fra en venn fikk jeg denne linken. http://www.esuperchargers.com/ Det denne gjør er å gi en konstant flow med luft til luftfilteret (slik jeg har forstått det). Vill denne gi en bra ytelse kontra en vanelig turbo? Hvis jeg har forstått det rett, gjør jo en vanelig turbo samme jobben. Pumpe luft til luftfilteret. Hva mener dere? Hvis det funker, hadde det jo vært artig å prøvd Endret 20. februar 2005 av Tha sims
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 den funker. funker greit på r4 motorer med liten effekt.. får ca 5hk +/- merker ytelses forbedring etter montering... men egentlig så er det bare tull.
eab Skrevet 23. februar 2005 Skrevet 23. februar 2005 Hjelper nok like mye å kjøre i medvind. Det er til og med gratis.
Remi-A Berg Skrevet 24. februar 2005 Skrevet 24. februar 2005 Ved tomgang eller delgass kan denne kankskje dytte litt luft inn i motoren, men ved fullt gasspådrag kan faktisk denne gjøre slik at det kommer mindre luft inn til motoren slik at denne da taper effekt på det. Det er ganske store mengder luft en motor kan suge til seg.
Tha sims Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Skrevet 24. februar 2005 Vel, forstår tankegangen din, men det skal vel litt til at turboen blir en flaskehals. Den kjører jo faktisk på 24 k rmp og produserer et trykk på 2 psi
pcp160 Skrevet 25. februar 2005 Skrevet 25. februar 2005 (endret) He he, for å være ærlig føler jeg et lite behov for å gjøre som de andre her, dømme denne greia nord og ned!! Men litt sånn av prinsipp lar jeg så godt jeg klarer, vær og uttale meg for bastant om ting jeg ikke VET, og jeg har da ikke fått prøvd denne saken. Eneste erfaring jeg har, er fra noen prosjekter for ca 20 år siden med min Honda cb125. Jeg lagde da noen varianter av turbo i hårfønerklassen. Det var den gangen mildt sagt misslykket Men må jo si at det oppgitte trykket i seg selv jo ser imponerende ut, nettsiden forøvrig med grafer/kurver og ikke minst "gode beviser" i form av en bil som starter og kjører av gårde gjorde meg mer skeptisk enn overbevist. Virker umidelbart litt fantastisk at en elektrisk vifte i et rør klarer det oppgitte trykk også syns nå jeg, lurer på hva strømforbruket i såfall er? Uten at jeg som sagt VET, lurer jeg også litt på hvor velykket det er å kjøre 2psi konstant trykk inn i forgasseren/injection på enhver motor (CB 125 likte det ikke...men så var jeg neppe oppe i det trykket heller) Sånn helt i prinsippet har du jo rett i at dette blir som en turbo eller kompressor, bortsett fra at de følger turtall, og turbo også belastning, samt at det gjerne er litt regulering. Og i MC verden har jo Honda og andre tatt etter meg i senere år med RAM AIR og hva det nå heter, altså rett og slett trakter som sørger for en hviss overlading ved høye farter. Såvidt jeg vet, skal dette gi en effektøkning på rundt omkring ca 5-10 Hk ved ca 200Kmt. (Dette er da snakk om motorer med ca120-160Hk) Uten øvrig sammenliknig kan man jo tenke seg at en elektrisk vifte som skal gjenskape trykket av fartsvinden i 200 Kmt er ganske heftig. Så om jeg husker disse tallene riktig, er også det med på å gjøre meg skeptisk til noe 40 Hk effektøkning... Ja ja, som sagt jeg vet ikke jeg, men er helt ening i at det hadde vært gøy å prøve uansett. Tror bare det er greit og ikke ha for store forventniger Endret 25. februar 2005 av pcp160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå