Gå til innhold

Ny "skolebærbar" til en som ikke har peiling?


Mats1988

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en bærbar som skal brukes til skolebruk, absolutt null gaming ( bortsett fra hjerter, kabal osv i timene). Men jeg har ikke peiling på hva som er billig og hva som passer det behovene, jeg trenger ikke en ny bærbar, så lenge xp kjører fint.

 

Pris? (Hva som er grei pris for en til det bruket)

Merke? (Om merket har noe å si på "kvaliteten")

Brukt eller ny? ( Hva som lønner seg til mitt bruk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteritid: Har strømutak rett ved der jeg sitter, så trenger ikke vare så lenge uten kabel.

 

Støy: Ikke så kjempe mye, husk at jeg sitter i et klasserom.

 

Tyngde: Vet ikke hva som er "normalt", det kommer egentlig på det samme, så lenge den får plass i en sekk.

 

Utseende: Whatever, kan være rosa for min del, så lenge den funker.

Lenke til kommentar

Vil du bare ha en bra pc som ikke nødvendigvis er så rask, men kvalitet, så ville jeg helt klart gått for en IBM ThinkPad. Synd de er så forbannede dyre i Norge  :cry:

 

Har ikke tenkt å legge i det aller største summene.

 

Hva med BRUKT?

 

Åpen for alt ;)

 

Desktop Celeron er absolutt ikke noe å anbefale.

 

Fordi?

Endret av dQggl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Kjøp en Ibook 12" med studentrabatt til 8000 spenn...

 

 

Har brukt bærbar maskin på skolen over hele vgs, og må si at jeg er absolutt mest fornøyd med Ibooken.. Rett i overkant av 2 kg, støyer ABSOLUTT INGENTING, 12" skjermen er brilliant klar, og mer en nok til skolebruk... Er også utrolig stabil i forhold til de bærbare pcen jeg hadde - som var Toshiba og Simens til 19.000 spenn....

 

Go knall =)

Lenke til kommentar
Fordi?

Fordi ytelse per watt er dårlig, dårligst av alle moderne prosessorer. Og det er kanskje det viktigste karaktertrekket til en prosessor som skal inn i en bærbar. Celeron M er derimot et godt alternativ.

Grunnen til forslaget var jo at den kun skulle brukes til skolearbeid og slikt, noe som ikke krever en monstermaskin.

Den var jo ikke så dyr heller da, enda :p

Lenke til kommentar
Fordi?

Fordi ytelse per watt er dårlig, dårligst av alle moderne prosessorer. Og det er kanskje det viktigste karaktertrekket til en prosessor som skal inn i en bærbar. Celeron M er derimot et godt alternativ.

Grunnen til forslaget var jo at den kun skulle brukes til skolearbeid og slikt, noe som ikke krever en monstermaskin.

Den var jo ikke så dyr heller da, enda :p

Mer watt, blir mer varme, og mer støy fra vifter.

 

Jeg ville tatt en titt på Dell.no Der får du en bærbar med Celeron M (og 512MB ram) til 7500kr:

http://www1.euro.dell.com/content/products...c=no&l=no&s=dhs

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt en 12" iBook eller PowerBook hvis du er villig til å bruke Mac OSX istedenfor Microsoft XP. Grunnen er at du får relativt mye for pengene, den er ultraportabel og stille som er en fordel hvis den skal brukes i skolesammenheng.

 

Hvis du ikke vil ha Mac ville jeg funnet en Celeron M eller Pentium M basert bærbar. Merk at det er viktig at M, som står for Mobile, er med. Hvis du finner noe innenfor din prisklasse poser det her og vi kan ta en kikk på den :)

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt en 12" iBook eller PowerBook hvis du er villig til å bruke Mac OSX istedenfor Microsoft XP. Grunnen er at du får relativt mye for pengene, den er ultraportabel og stille som er en fordel hvis den skal brukes i skolesammenheng.

JA! Har lenge hatt lyst på en iBook, så jeg vurderer å sende med pappa penge når han drar til statene om ikke så alt for lenge. Men hvordan blir det med toll osv, er det noe grense for hvor mye man kan bringe over atlanterhavet (i verdier)?

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt en 12" iBook eller PowerBook hvis du er villig til å bruke Mac OSX istedenfor Microsoft XP. Grunnen er at du får relativt mye for pengene, den er ultraportabel og stille som er en fordel hvis den skal brukes i skolesammenheng.

Ultraportabel er den ikke, men den er liten :)

Ultraportable ligger som regel langt under 2kg.

 

Kjøp en Ibook 12" med studentrabatt til 8000 spenn...

Hva skal til for å få studentrabbat? :innocent:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Hva skal til for å få studentrabbat?

 

Her må du nok ha et bevis/brev fra studiestedet ditt om at du har betalt studentavgift. (Det måtte iallefall jeg når jeg kjøpte min mac.)

 

Er ikke værre enn det. Er du skoleelev, er jeg ikke helt sikker. Men kanskje et brev fra skolen din.

 

Tror nok det ikke holder med å vise legitimasjon.

 

 

 

For å svare på trådstarters spørsmål:

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for en iBook. Grunnen til det er at du ikke skal spille (selv om Apple støtter endel spill, de mest populære), de er pene å se på, solide, helt stille (noe som er viktig i et klasserom) og kraftige nok i massevis til det meste utenom de heftigste spillene, rendring osv.

 

Sjekk forøvrig ut en side for brukte macer: http://www.macstar.com/MacB/AllLists.t

 

For eks. en av de øverste annonsene under "Powerbooks":

"Selges: Tibook - 2002

Ønsket pris: 8.000,00 Kan diskuteres

15.2", 667mhz, 40GB HD, 512MB RAM

Selges i Hele landet

Annonse plassert: Onsdag 16. Februar 2005 - kl. 16:59:51"

 

Dette er en lekker maskin som kunne passe deg godt.

 

 

 

-Christian (PB G4 550/IBM Thinkpad)

Endret av C. Alshus
Lenke til kommentar

Henger meg på de som anbefaler Macintosh. Til ditt bruk vil dette være ypperlig.

 

Du vil nok spare et par tusenlapper på kjøpesummen (iBook G4 12") om du kjøper i USA, men den må vel smuggles inn i landet siden grensen på hva du kan ha med deg tollfritt er vel 6.000 så vidt jeg vet. Ellers oppstår problem som at du må kjøpe norsk tastatur, samt ha en strøm adapter. Garanti er noe jeg ikke er sikker på, mulig den vil være gjeldene også i Norge, men det er noe du bør sjekke. Alt i allt hadde jeg heller brukt litt ekstra på å kjøpe den i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...