Gå til innhold

BIOS finner ikke cd,harddisk eller brenner..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp bygget PC'n, men bios finner ikke harddisken, dvd'romen eller brenneren. Bare diskettstasjonen.

Hva kan jeg prøve å gjøre for å få det til å fungere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roella

Det første du gjør er å se om du satt alle ide kablene riktig,så må du passe at du har jumperne riktig plassert,mitt forslag er at du har dvd og brenner på ide 2 og harddisken på ide 1,eller om du bruker ata 66/100/133 kontolleren så er det vel ide 3 og ide 4,og i bios sett alt til auto.

Kjetil

Skrevet

Dersom det er en ny harddisk, må den partisjoneres og formateres først. Deretter kan du prøve autodeteksjon.

Se også til at jumperne er satt korrekt, slik at den første enheten på kabelen er master og den neste er slave:

H-----M---S

H = hovedkort

M = master

S = slave

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-22 14:37, yummy skrev:

Hovedkort-----Master---Slave

Hvis vi følger ide-kabelen fra mitt hovedkort, så går den først til slave deretter master. Masterdisken (eller master dvd-rommen) sitter i enden av ide-kabelen... Tuller jeg fælt nå? :grin:

Skrevet

Jeg har master som første enhet, vaffal på CD / DVD - stasjonene. Funker bra.

Du kan nok ikke formatere en harddisk som ikke er detetktert av systemet, nei. Helt korrekt.

Sjekk jumperne, kontrollér at kablene sitter ordentlig i og velg "auto" i BIOS. Evt. "autodetect primary master" eller noe slikt i BIOS'en. Da skal det i teorien gå bra.

Les for øvrig i instruksjonsboka som følger med hovedkortet - BIOS bruker å være godt forklart der.

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg har også et lignende problem. DVD er koblet til IDE kontakt men BIOS finner den ikke og da blir det verken OS eller drivere på meg.... Skjønner ikke hvorfor BIOS ikke merker den, Harddisk går helt fint men den er koblet på SATA kontakt. Fint om noen finner ut av dette, venter spent på å game alle de nye spillene som er kjøpt inn for anledningen :new_woot:

Skrevet

Gammel tråd du har funnet.

Men - Sjekk om IDE-kabelen er koblet rett vei og at jumper på DVD er satt riktig slik du har kobler DVD-enheten til signalkabelen. Sjekk også at IDE ikke er diablet i BIOS.

Skrevet
Gammel tråd du har funnet.

Men - Sjekk om IDE-kabelen er koblet rett vei og at jumper på DVD er satt riktig slik du har kobler DVD-enheten til signalkabelen. Sjekk også at IDE ikke er diablet i BIOS.

Jeg har i alle fall fulgt fargekodene på IDE kabelen for å koble på (Blå kontakt på HK og svart på DVD), IDE ser ok ut i BIOS, står AUTO på alt bortsett fra at 32 bit data transfer er disablet. Men den herre Jumper greia du prater om vil jeg gjerne ha en liten utdyping i. :innocent:

Skrevet

Det er en ledning med farge på (ofte rød/sort) den må stå på pinne nr.1 på hovedkortet. På den andre enden mot CD/DVD / disk skal den "farga" ledningen stå på den sida av kontakten som er nærmest strømkablene (Molex kontakten).

Jumperen for master / slave / "cable select" pleier og være på samme side av disken som kontaktene, ofte er det et skjema på DVD-en (disken) som viser hvor jumperen skal stå for at enheten skal være:"master / slave / CS".

Skrevet (endret)

Hmmm... Aldri hørt mye om en slik ledning før, har du et bilde? Og pinne nr. 1 på hovedkortet sier meg ikke mye...

Brukte denne guiden til å sette sammen PC-en. Men i alle fall, koster en jumper kabel mye?

EDIT: Skrivefeil

Endret av Redhead93
Skrevet

Alle IDE-kabler har en farvekode langs leder 1. Denne skal stå mot pinne 1 både på hovedkort og på IDE-enhet. Husk at IDE-kabelen er retningsstyrt. Farvet (normalt blå) konnektor skal mot hovedkortet. Derpå kommer Slave og sist (ytterst på kabelen) Master. For å unngå jumpertrøbbel: sett alle IDE-enheter til CS (Cable Select).

Skrevet

Her er ei oversikt fra Western Digital for hvordan jumperen settes på disker derfra for de ulike "nivåa" (Master, Slave, Cable Select). På mitt ASUS hovedkort (790FX, AM2+) kan kabelen for floppy settes i begge veier - den markerte lederen på pinne 1 eller motsatt side i kontakten på hovedkortet for samme ende på kabelen.

En mulighet da er og snu kontakten på kabelen 180 grader på "hovedkort-enden" (enden på kabelen som pekte opp, blir satt til og peke ned), i den andre enden (på disk eller CD/DVD) må den samme kabelen ha sin merka leder på den sida som peker mot molex kontakten.

Det er mulig og søke på nøyaktig den disken som skal installeres og finne ei oversikt der for hvordan jumperen skal plasseres - men svært ofte er det ei "tegning" på enheten, lik de som er i linken over.

Skrevet

OK, så vidt jeg har forstått er Jumper og IDE to vidt forskjellige kabler, korrekt?

Etter det jeg så på bildene til Guiden HAG ga meg fulgte det ikke med noen slik kabel med verken hovedkort eller DVD spiller. Jeg søkte etter Jumper på Komplett, jeg fikk fram null og niks. Er en slik kabel absolutt nødvendig? For nå har jeg bare IDE og Molex koblet til spilleren min. Hvor kan jeg få tak i en Jumper kabel hvis dette er livsviktig for at PC-en skal fungere?

Skrevet

En "jumper" er ingen kabel, det er en liten "plastdings" med to hull i og en leder som "forbinder" "hulla". På disken / CD rom.. er det endel "pinner" der jumperen skal settes på de rette pinnene for og skape kontakt mellom de, jumperen sammen med "elektronikken" i disken vil etter hvor signala går bestemme om enheten er "Master", "Slave" eller "Cable select".

De bildene i linken fra WD med "prikkene" i to "etager" er de pinnene (samme som pinnene der IDE kabelen blir tilkobla) der jumperen "kobler" rett "pinnepar" sammen for at enheten skal være "master", "slave" mm.

Ingen flere forklaringer nå, skal opp før 6 i morgen :innocent:

Skrevet
En "jumper" er ingen kabel, det er en liten "plastdings" med to hull i og en leder som "forbinder" "hulla". På disken / CD rom.. er det endel "pinner" der jumperen skal settes på de rette pinnene for og skape kontakt mellom de, jumperen sammen med "elektronikken" i disken vil etter hvor signala går bestemme om enheten er "Master", "Slave" eller "Cable select".

De bildene i linken fra WD med "prikkene" i to "etager" er de pinnene (samme som pinnene der IDE kabelen blir tilkobla) der jumperen "kobler" rett "pinnepar" sammen for at enheten skal være "master", "slave" mm.

Ingen flere forklaringer nå, skal opp før 6 i morgen :innocent:

Daaa lysner det litt i hodet mitt :p Takk for hjelp alle sammen, tror jeg har noen sånne men kommer tilbake og plager hvis jeg ikke har det :p Men hvis ikke vet noen hvor jeg kan kjøpe det?

Skrevet (endret)

Da var jeg her igjen... etter litt om og men fant jeg ut at jeg hadde en jumper sittende i DVD-en, jeg prøvde den på Master, Slave og Cable Select men det ville ikke fungere... Jeg prøvde også det samme på Slave kontakten på IDE kabelen men ingen lykke :dontgetit: Nå trenger jeg virkelig gode råd...

EDIT: Skrivefeil (Går litt fort i svingene :p )

Endret av Redhead93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...