Gå til innhold

NRK Lisens på prosjektor


Anbefalte innlegg

Joda, du leste riktig. I går kveld ca. kl 2030 fikk min kone besøk av en ivrig innkrever fra NRK.

Han var veldig interresert i om vi hadde tv.

Nei det har vi ikke, men pc og prosjektor det har vi.

Det var da han lyste opp og sa triumferende DEN MÅ DU BETALE LISENS FOR. All argumentasjon om at en ikke kan få inn NRK på en prosjektor da denne ikke har noen mottaker hjalp ikke det spøtt, han sto på sitt og ga beskjed om at det kom til å dukke opp en giro i posten om noen dager.Han skulle imidlertid være "snill" og skrive at vi ikke hadde hatt den i mer enn 1 uke.

Du kan tro jeg ble glad da jeg kom fra jobb og fikk servert det glade budskap.

Her har jeg gjort det jeg kan for å unngå å bli fanget av den femte statsmakt, men jaggu blei jeg ikke innhentet til slutt.

Det jeg nå lurer på er om noen av dere andre der ute har vært borti liknende og om noen har råd om hvordan i helvete jeg skal bli kvitt åket.

 

 

mvh.

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror lisenskravet kun omfatter utstyr med innebygget TV-tuner. Din projektor skal derfor, på lik linje med en dataskjerm, være lisensfri. Ta en telefon og forklar at du har en projektor koblet til din PC UTEN tv-kort og at du heller ikke har video, dersom krav om lisens skulle dukke opp i posten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hallo? Betale lisens for prosjektor? Snart må en vel betale lisens for kjøleskapet og...

En prosjektor har jo ingenting med tv i det heletatt å gjøre!

Nekt blankt å betale den lisensen.

Og neste gang de kommer, ikke slipp de inn, de kan ikke kreve å få slippe inn. Visst noen fremmede ringer (noen som utgir seg for å lage statestikk eller noe sånt) og spør om dere har tv eller noe som kan brukes til å mota nrk på, nekt blankt

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, ring å si at de kan gå å henge seg (si det litt penere en det da :smile:). Hvis de holder på sitt, henvis til lisenloven som du slår opp på forhånd, og spør om man også må betale på feks lysbildeframvisere. Hvis de fortsatt er vanskelig, ikke betal, la det gå til retten, og de vil tape.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er vel litt i gråsonen av loven. Vet ikke hvordan loven er nå, men for noen år siden måtte man betale en NRK-avgift på alt utstyr som kunne brukes til å videreformidle signaler fra NRK. Dette gjaldt også for kasettspillere og annet utstyr som du kunne spille inn signaler fra dem på også. Dette var en type avgift som bare ble betalt som en engangssum ved innkjøp av utstyret. Hvis du f.eks kjøpte en høytaler tror jeg det var 50 kr av summen som gikk til nrk. I ditt tilfelle vil jeg tro at det egentlig allerede er betalt den avgiften som skal betales siden en projektor ikke inneholder en tuner. Vet ikke hvordan det stiller seg hvis du har parabol/video i tillegg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 09:44, Kong_Tom skrev:

Dette er vel litt i gråsonen av loven. Vet ikke hvordan loven er nå, men for noen år siden måtte man betale en NRK-avgift på alt utstyr som kunne brukes til å videreformidle signaler fra NRK.



 

I mine øyne er det langt utenfor noen gråsone, man skal betale lisens på tunere ikke på generellt AV-utstyr, kommer ingen og krever lisens for pc-speakerene dine.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 09:49, ATWindsor skrev:


I mine øyne er det langt utenfor noen gråsone, man skal betale lisens på tunere ikke på generellt AV-utstyr, kommer ingen og krever lisens for pc-speakerene dine.


AtW


Man betaler faktidk NRK lisens på kassettspillere og platespillere og den slags utstyr ogsså !

Men bare som en engangssum selvfølgelig. Som regel mellom 100 og 200 kr. Det ligger i prisen på produktet.

 

Ellers:

"Den som har utstyr som er egnet til å motta fjernsynssignaler f.eks. tv og video plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. Dette gjelder også den som låner eller leier mottakerutstyr. "

 

En prosjektor er IKKE en mottaker av fjernsynsignaler da den som regel ikke har innebygd tuner. Den må tolkes slik som dataskjermer eller monitorer tolkes !

IKKE betal NRK-lisens på det grunnlag som NRK har mot deg. Ta event. kontakt med en advokat snarest mulig hvis dem ikke gir seg. Bedre å gjøre det før inkasso-kravene strømmer inn.

Lenke til kommentar

Jeg tok en titt på sidene til NRK, og har sakset følgende:

"Kringkastingsavgiften (lisens) må betales av alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker. Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier et fjernsynsapparat. "

 

Og så lenge NRK ikke kan påvise at det er en tuner i prosjektoren din, eventuelt at du kan få en bekreftelse fra importøren av prosjektoren, kan ikke NRK pålegge deg å betale lisens på grunnlag av prosjektoren. Men har du en tuner innebygget i videospiller eller tv-kort, er grunnlaget for NRK-lisensen tilstede.

 

For mer info, se: http://www.nrk.no/informasjon/om_nrk/1385074.html

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

NRK SUUUUGER!!! Dårlig TV-programmer lager de også. Stort sett gammeldansprogrammer fra låven til hann bæstfar (ivertfall sist jeg så på NRK en lørdagskveld jeg besøkte foreldrene mine. De liker heller ikke gammeldans, men de slo bare over for å se hva som gikk).

 

Jeg ser ALDRI på NRK. De sender fotball og annen sport, men sport interesserer meg ikke. Lille Lørdag og de programmene til Bård Tufte og hans kamerat synes jeg er tåpelige. Hvorfor i huleste skal JEG da betale lisens for at de skal få lage dårlige programmer rettet mot helt andre personer enn meg? Man må faktisk betale lisens selv om man kun ser TV 2, hvilket betyr at det koster 1500 kroner i året og se TV 2. Burde da ikke TV 2 få sin del av disse 1500 kronene som NRK drar inn? NRK og TV 2 har 50-50 markedsandel nå, med de andre kanalene ett stykke etter. Derfor burde lisenspengene deles omtrent 40-40 til NRK og TV 2, og resten deles på de andre kanalene.

 

Blir bare mer og mer forbanna på NRK jo mer jeg leser om de. Kreve inn lisenspenger for en projektør uten TV tuner tar kaka. De har ikke lov til det, så ring og ikke gi deg før de innser at du ikke er pliktig til å betale lisens.

 

For ikke lenge siden kom det forslag om å lisensbelegge PC'er, selv uten TV-kort. Håper ikke det går gjennom, for da har det gått for langt. NRK har ikke noe med om vi har PC eller ikke!!! Grunnen var visstnok at man kan se TV over internett. Det ironiske her er at man kan ikke se så mye som ETT NRK program på internett, mens TV 2 har web-tv. NRK kan da ikke kreve inn penger for DET???

 

Skjerp dere NRK. Nå er det nok grådighet fra dere. Dere vet vel det at hver gang en gammel person dør, så dør det en glad lisensbetaler... ingen unge betaler lisens med glede. Det betyr at andelen som betaler lisens frivillig minker stygt. Så tenk dere om en gang til...

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-06-22 10:24 ]

Lenke til kommentar

Angående Telekort:

 

Utdrag fra Kringkastings loven.

"§ 9-1.

Tele- og datatjenester omfattes ikke av denne lov."

 

Selv on Tv kort regnes som omformertunermotaker, så ser jeg ikke noen grunn til at den skal være lisens pliktig da overnevnte punk klart og tydlig sier at datatjenester ikke omfattes.

Lenke til kommentar

Afseth

Ja er enig i at det burde fått til et system som er rettferdig,at du betaler for det du ser på,nrk lisensen og årsavgiften på bilen og motorsykkelen min er den rekningen som eg har mest lyst til å hive i bosset,men blir så sinnsykt dyrt om eg gjør det,250kr i purregebyr er helt villt.

Kjetil

 

[ endret av Kjetil Lura den 2002-06-22 13:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 10:17, born_yesterday skrev:

Jeg tok en titt på sidene til NRK, og har sakset følgende:

"Kringkastingsavgiften (lisens) må betales av alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker. Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier et fjernsynsapparat. "


Og så lenge NRK ikke kan påvise at det er en tuner i prosjektoren din, eventuelt at du kan få en bekreftelse fra importøren av prosjektoren, kan ikke NRK pålegge deg å betale lisens på grunnlag av prosjektoren. Men har du en tuner innebygget i videospiller eller tv-kort, er grunnlaget for NRK-lisensen tilstede.


For mer info, se:


Lykke til!


 

Det står da ganske klart her at lisensen bare skal betales av de som har fjernsyn, video med tuner eller satelittmottaker.

Står ingenting om prosjektorer eller TV-kort for PC, ergo er det bare å selge fjernsynet og kjøpe prosjektor og TV-kort = null lisens. :smile:

 

Sendte for resten en mail til lisensavdelingen en gang og spurte hvordan vi skulle forholde oss ved salg av TV-kort for PC, fikk aldri noe svar på det så jeg regner med de ikke viste selv heller..

 

Nei lisens har jeg bare betalt i 6 mnd. av mitt liv, har ikke tenkt å gjøre det igjen. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 12:43, normal skrev:

Quote:


Den 2002-06-22 12:07, Danny skrev:

jeg begynner å hate nrk mer enn telehor,vet dere at lisensen skal gå opp til 1800kr neste år?

kan ikke nrk begynner med reklamer enn å snylte penger fra folk.


 

de driver jo med reklame for ****
:mad:

 

og det er ANDRE ÅRET PÅ RAD den jævøa lisensen stiger

 

og vi får faan ikke sett fotball vm engang lengre, ikke premier league

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...