Gå til innhold

NRK Lisens på prosjektor


Anbefalte innlegg

Quote:



Jeg bor i Østfold og vil svært gjerne ha ny vei, slik at antallet dødsulykker vil gå ned. Og det skal jeg visstnok få nå! Må bare betale 3x bompasseringer i tilegg til årsavgift og andre ting om jeg skulle være så usolidarisk å finne på å dra til Svinesund for å kjøpe en billig øl innimellom......


Da er det det litt greiere å dra til Oslo om jeg skal noe der, må bare igjennom 2 bomstasjoner den veien...



 

Avgifter er ikke særlig populært for tiden. Men det er jo ikke politikerne som har bestemt at det koster penger å bygge veier eller lage TV...

 

At en vei i Østfold betales av de som bruker veien, er vel ikke urimelig? Bompenger er ganske enkelt å kreve inn.

 

Men at lisenskontrollører skal gå rundt i alle norske hjem er en mye mer kostbar oppgave. Og når "alle" allikevel har TV, mener jeg at det bare blir dumt.

 

Enklere å kontrollere dem som IKKE har TV, og gi dem skattefradrag... Men da skal jeg ha veifradrag fordi jeg bor i sentrum og aldri kjører bil, og sykehusfradrag fordi jeg ikke utøver noen helsefarlige aktiviteter, osv...

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting er at det ikke er NOEN av dere som klager over innføringen av NRK2. Dette er et godt eksempel på det gjennomsnittelige nivået av selvopptatthet i denne diskusjonen.

 

Ut fra argumenteringen deres leser jeg at dere bor i byer (fortrinnsvis Oslo) hele gjengen. I allefall majoriteten av dere. Dette medfører at dere tar inn NRK2 gratis. Uten tillegg i lisensen.

 

Selv bor jeg i en liten filleby med 8-10.000 innbyggere, og kan kun ta inn NRK2 via parabol. Det vil si at jeg må kjøpe parabol og tuner, samt kort for å ta inn noe dere får inn gratis. M.a.o. koster NRK2 meg en investering på 2-3.000 kroner (utenom kort), mens dere får det på kjøpet.

 

Jeg klager ikke. Dette er bare en liten påminnelse om at dere IKKE er universets sentrum.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 11:23, LeD skrev:

Jeg bruker ikke gamlehjem, sykehus eller dyre broer til ubebodde øyer heller... Men må betale for det.


 

Har du aldri brukt sykehus så er du heldig. Det er en MEGET stor sjanse for at du trenger det en gang. Gamlehjem trenger du når du blir gammel

 

Quote:


Lisensavgiften gjør at NRK kan sende programmer for døve, samer, osv.. Som ikke ville vært lønnsomme å sende for en kommersiell kanal.


 

Enig her, men problemet er at NRK nå hovedsaklig konkurrerer med TV 2 og andre kanaler om seertall, og går mer og mer bort fra smale programmer. NRK har derfor mistet litt av sin funksjon samtidig som jeg ikke har noen interesse av programmene på samme kanal.

 

Quote:


I disse dager har dessuten "alle" TV. Jeg mener man burde kutte ut lisensen, og heller bevilge penger til NRK fra statsbudsjettet. Så kan de konkurrere om skattepengene våre med gamlehjem og innvandrere hvert år...


 

Kloke ord... skrev noe av det samme i en anne post her før jeg leste ditt svar. Så her er jeg helt enig. Færre hadde da reagert på lisensavgiften og vi hadde ikke fått den så "nært" inn på oss som en regning føles.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 11:43, Galumpen skrev:

"Når var det sist flertall for at vi skal betale lisens? I 1970?"


Hellige Guds mor!!!


For det første: Hadde det ikke vært flertall for denne lisensen, hadde den ikke lenger eksistert.


For det andre: Hvis du sluttet å lese Spiderman og begynte å lese aviser, ville du fått med deg at det akkurat i disse dager er flertall for å heve lisensen ytterligere.




 

Som jeg sa så er det flertall blant politikerne... de er valgt for andre grunner enn synet på lisens. Blant oss vanlige folk med lavere inntekt enn politikere, så er det flertall for å droppe lisensen, evt. bake den inn i statsbudsjettet.

 

BTW : Leser verken Spiderman eller andre tegneserier. Holder meg til aviser og andre aktuelle blader når jeg skal lese noe.

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-06-24 13:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 11:46, Galumpen skrev:

Quote:


Mitt forslag er... innfør dekodere på NRK så kan de som absolutt vil ha denne kanalen betale for det... Jeg vil ikke betale for at gamle, sure gubber skal få sin daglige dose med Toppen Bech og Ivar Dønn Barnesen.


 

...forøvrig de samme gamle, sure gubbene som betaler for at du skal få se Reser og Top20.

 

Rævva mi ler av slike som deg.

 

La rævva di le... jeg ser ikke på Reser og Top20 heller jeg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 12:51, LeD skrev:

Quote:



Jeg bor i Østfold og vil svært gjerne ha ny vei, slik at antallet dødsulykker vil gå ned. Og det skal jeg visstnok få nå! Må bare betale 3x bompasseringer i tilegg til årsavgift og andre ting om jeg skulle være så usolidarisk å finne på å dra til Svinesund for å kjøpe en billig øl innimellom......


Da er det det litt greiere å dra til Oslo om jeg skal noe der, må bare igjennom 2 bomstasjoner den veien...



 

Avgifter er ikke særlig populært for tiden. Men det er jo ikke politikerne som har bestemt at det koster penger å bygge veier eller lage TV...

 

At en vei i Østfold betales av de som bruker veien, er vel ikke urimelig? Bompenger er ganske enkelt å kreve inn.

 

Men at lisenskontrollører skal gå rundt i alle norske hjem er en mye mer kostbar oppgave. Og når "alle" allikevel har TV, mener jeg at det bare blir dumt.

 

Enklere å kontrollere dem som IKKE har TV, og gi dem skattefradrag... Men da skal jeg ha veifradrag fordi jeg bor i sentrum og aldri kjører bil, og sykehusfradrag fordi jeg ikke utøver noen helsefarlige aktiviteter, osv...

 

LeD

 

 

Du betaler ikke årsavgift om du ikke har bil, ingen tv lisens om du ikke har tv. Men til forskjell så må du ikke betale tv lisens + avgift for de programmer de evt. måtte ha lyst til å se på NRK. Tenk deg selv om du måtte betale 1800.- i året + 15.- for hver tippekamp du ville se (og om du bodde på feil sted måtte du betale 15.- pr. omgang.), i tillegg så slipper de som velger å bosette seg på de rareste steder. "Å, du bor alene på en øy? Så klart du slipper å betale noe da!" (Noe spiss formulert).

 

Er forsåvidt enig at veien skal betales av de som bruker den, men da for man bruke veiavgiften fra de som bor her til det. Ny E6 og E18 finansiert av åravgiften fra innbyggerene i Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus. Bruk penga på vei (og ikke alt annet), spar liv og 100 mill i året på det.

 

Den nye bomstasjonen kosta nesten 50 mill å sette opp og det hadde man fått mye vei for.

 

[ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-06-24 13:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 12:59, Afseth skrev:


Har du aldri brukt sykehus så er du heldig. Det er en MEGET stor sjanse for at du trenger det en gang. Gamlehjem trenger du når du blir gammel



 

Sorry.. Var dårlige eksempler det der.. Men en rekke poster på statsbudsjettet er til nytte for langt færre enn NRK. Ta den nye operaen forresten... Hvorfor i all verden ikke finansiere den med bompenger ved inngangen? Eller gå hjem til folk og lete etter operabilletter i søpla for så å kreve operalisens av dem? :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 12:54, Galumpen skrev:

En annen ting er at det ikke er NOEN av dere som klager over innføringen av NRK2. Dette er et godt eksempel på det gjennomsnittelige nivået av selvopptatthet i denne diskusjonen.


Ut fra argumenteringen deres leser jeg at dere bor i byer (fortrinnsvis Oslo) hele gjengen. I allefall majoriteten av dere. Dette medfører at dere tar inn NRK2 gratis. Uten tillegg i lisensen.


Selv bor jeg i en liten filleby med 8-10.000 innbyggere, og kan kun ta inn NRK2 via parabol. Det vil si at jeg må kjøpe parabol og tuner, samt kort for å ta inn noe dere får inn gratis. M.a.o. koster NRK2 meg en investering på 2-3.000 kroner (utenom kort), mens dere får det på kjøpet.


Jeg klager ikke. Dette er bare en liten påminnelse om at dere IKKE er universets sentrum.


 

Jeg kommer fra ett avsidesliggende sted i Lier, og foreldrene mine får ikke inn NRK 2 uten parabol. De må allikevel betale lisens, og dette er faktisk en av grunnene til at jeg er så mot NRK's firkantede regler... de må betale for en vare de ikke kan få. Jeg har vel kanskje ikke nevnt det tidligere i tråden, men det er en stor grunn til at jeg er mot NRK. En annen grunn til min motstand er nå tiltaket de har innført for å banke TV 2 ned i støvlene (tidligere innlegg i denne tråden om sendetider)... de har sikkert brukt masse av lisenspengene på å finne ut av dette og få i gang dette. Men det er IKKE NRK's oppgave å konkurrere med andre kanaler og å gjøre sin egen kanal komersiell.

 

I tillegg er NRK utrolig lite effektive. En stor del av det vi betaler inn går "rett i søpla".

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 13:05, LeD skrev:


Sorry.. Var dårlige eksempler det der.. Men en rekke poster på statsbudsjettet er til nytte for langt færre enn NRK. Ta den nye operaen forresten... Hvorfor i all verden ikke finansiere den med bompenger ved inngangen? Eller gå hjem til folk og lete etter operabilletter i søpla for så å kreve operalisens av dem? :smile:


LeD


 

Nei, Operaen skal som i likhet med det meste her i landet (med untak av NRK) finansieres av bilistene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 13:05, LeD skrev:

Sorry.. Var dårlige eksempler det der.. Men en rekke poster på statsbudsjettet er til nytte for langt færre enn NRK. Ta den nye operaen forresten... Hvorfor i all verden ikke finansiere den med bompenger ved inngangen? Eller gå hjem til folk og lete etter operabilletter i søpla for så å kreve operalisens av dem? :smile:


LeD


 

Helt enig... de som liker opera kunne klart seg med den gamle. Eller betalt høyere inngangspris av de som vil se opera i ett nytt bygg. Og jeg er enig i at det er ting vi betaler for som vi ikke har nytte av, men ett av mine argumenter er at NRK etterhvert har mistet litt av sin funksjon ettersom de på død og liv skal konkurrere med TV 2. Lisensen burde vært bakt inn i statsbudsjettet, slik at vi ikke fikk en regning en eller to ganger i året. Da merker vi ikke denne ekstra utgiften, og kanskje den ble mindre også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 13:12, Galumpen skrev:

Quote:


Blant oss vanlige folk med lavere inntekt enn politikere, så er det flertall for å droppe lisensen, evt. bake den inn i statsbudsjettet.


 

Hvor i all verden har du denne infoen fra?

 

I live and breath my friend, I live and breath. Har ennå ikke snakket med én av mine venner som er for lisensen. Tror kanskje en av de er for, men ellers ser vi aldri på NRK. Ei venninne av meg bor på Grünerløkka uten innlagt kabel. Hun har ikke sjans til å få inn NRK på noen som helst måte, men hun får inn TV 2 og TVNorge bare så vidt. Hun må betale lisens. Er faktisk ett fåtall av de som er med i diskusjonen her i forumet også, som er for lisensen.

Lenke til kommentar

Quote:


Er faktisk ett fåtall av de som er med i diskusjonen her i forumet også, som er for lisensen.


 

...og da dere helt åpenbart representerer et snitt av befolkningen, er det så klart et flertall mot lisens, er det slik å forstå?

 

D.v.s. at når 90% av norske taxisjåfører ringer inn på Homgang på TV2 og svarer "JA" på spørsmålet "Bør vi hive innvandrersvina ut av landet", så må det være et tegn på at Hitler ville fått et flertall av stemmene om han hadde stilt til neste stortingsvalg?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 13:25, zoneman skrev:

Når skal dere fatte at vi ikke er interesert i å betaler får en multimedia opplevelse som ikke gangner oss eller som vi ikke ønsker å som overhode ikke kan samenlignes med å betale for sykehus osv gjennom skatten.


 

Hør nå her lille venn. Verden er, og kommer heller aldri til å bli så enkel at den dreier seg om en akse bestående av dine ønsker og behov. Noen ganger må man gjøre slik flertallet har bestemt. I dette tilfellet et flertall på vårt lovlig valgte storting.

Vet at dette knuser verdensbildet ditt, men slik er det nå en gang.

Lenke til kommentar

jeg gir opp du vinner, ja verder går ikke rundt meg men jeg tør vedde på at flertallet av folket ikke ville ha betalt for tv lisens å heller betalt får nrk, er ikke det mere retferdig? at du betaler får nrk så betaler jeg får tv2 å alle de andre som jeg vil se på? er det ikke sån det BURDE være? ergo det er det jeg mener. jeg vet ta for poker at alt ikke går etter min pipe men det er da vanelig ellers i samfunnet at du ikke betaler får ting du ikke bruker.

Lenke til kommentar

Jeg vil prøve å komme med et litt saklig innlegg i debatten, samtidig som jeg irriterer meg over mye av den usaklige tonen i denne tråden.

 

For det første: For at et demokati skal fungere så må det fungere slik at flertallet bestemmer med hensyn til mindretallet

 

NRK er en kanal som tar seg blant annet av mindretallet med gode tilbud til f. eks. samer, døve etc.

 

Og til alle dere som sleiver med kjeften og sutrer og klager for at dere må betale for noe dere aldri ser på.

Jeg kunne jo svart med samme tonen og begynt å sutre og klage for at jeg betaler (via skatt) for at dere skal få gratis på skole. Eller at jeg betaler (via skatt) for at dere skal ha bra veier å kjøre på, selv om jeg ikke har lappen.

 

Tenk hva slags samfunn vi hadde hatt om vi bare skulle betale for ting vi hadde interesse av. Om du havner i en trafikkulykke og blir grønsak slik at det brukes 3 mill. skattekroner i året for å fore deg og holde liv i deg, har ikke jeg noen interesse av det. Ergo så burde bare de som fant det underholdene å holde liv i en grønsak betale for det. Og om det ikke var nok av dem (noe jeg tviler på i grunn) så hadde du vell blitt forlatt i skogen eller noe.

 

Nei. Så lenge man lever i et demokrati får man leve med at man må betale for goder man selv ikke benytter seg av, eller har interesser av. Sånn er livet. Og ønsker man at det ikke skal være slik kan man jo fytte til en eller annen dikaturstat.

 

Og til syvende og sist la oss tenke oss et lite senario. Et atomkraftverk i sverige blåses til himmels av terrorister. Det begynner å bøtte ned med radioaktivt avfall over norge. NRK tv og radio benyttes da selvfølgelig som informasjonskanal siden denne kombinasjonen har størst dekning i norge. Da er det plutselig veldig mange som aldri ser på nrk og syns det er teit å betale lisens som får noe igjen for det som plutselig får noe igjen for det.

Hadde vi hatt et system hvor bare de som var interesert i nrk betalte, og resten hadde blokkert ut nrk signalene så ville jo alle som hadde blokkert nrk risikere å dø fordi ikke fikk med seg evakueringsplanene som ble sendt på nrk.

 

Okey. Så ble dette sett _veldig_ på spissen, men det er slik virkeligheten er vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Galumpen, du er tilfeldig vis ikke medlem av RV??? (komunist partiet)

 

Personlig så kommer jeg ALDRIG til og betale noen lisens til Nrk! Jeg ser ikke helt logikken i å betale for en tjeneste jeg aldrig bruker, kommer til å bruke, eller noen sinne kommer til og dra nytte av!

 

Å si at nrk-lisensen er valgt av flertallet i Norge pga at vi selv kan stemme hvilket parti som skal styre er bare TULL!! Se bare på regjeringen nå! Har flertallet i Norge valgt å ha en statsminister fra Krf? Tror ikke det nei! Dette mener jeg at er et bevis på at norske politikere gjør som de selv vil, uten og ta hennsyn til det folket har sagt.

 

Kast alle politikerne ut av stortinget og sett inn økonomer, professore og forskere som faktisk har kunnskaper om de valgene de måtte stå ovenfor!

Lenke til kommentar

*hint* NRK ASA */hint* :grin:

 

at staten eier det har ingenting å si; staten eier en hel rekke firmaer gjennom oljefondet, ingen av dem har mulighet til å kreve avgift og skatt.

 

nrk går vekk fra sin oppgave (de bryr seg mer om seertall).

 

og for å ta atomkraftverket: hva med en offentlig nyhetskanal istedetfor? noe á la BBC World?

 

NRK bør ta etter BBC, fortsette med humoren (kommer noe bra innimellom, ja!) og roe seg kraftig ned på lisensen!

 

fordi: det er en _lisens_, en _tillatelse_ til å motta signaler.

 

private selskaper kan nekte mottakelse av egne signaler (Canal+, piratkort), men et privat selskap (Canal+) kan ikke nekte deg å ta imot andre signaler (TV2)!

 

og er det noen andre lisenser som staten krever inn som går direkte til private selskaper (som staten har interesser i)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...