Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til nettverksløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Pr idag har jeg et nettverk bestående av:

(tlf kontakt 1. etg) - adsl modem - trådløs router - stasjonær PC og laptop

Dette fungerer utmerket i første etasje, men nå skal jeg flytte den stasjonære PC ned i kjeller. Dermed må jeg omrokkere på nettverket. I tillegg må jeg ta hensyn til ca 20 cm betong mellom første etasje og kjeller.

Inntaket for telefon og parabol/TV-antenne er i et eget "teknisk skap" i kjelleren, med tilkoblede kontakter i hver etasje.

Jeg har forsøkt følgende midlertidige oppsett uten hell:

tlf inn - adsl modem i teknisk skap kjeller - tlf kontakt 1. etg - trådløs router - laptop

Dette fungerer muligens ikke pga av at jeg ikke har en krysset kabelen mellom adsl modem og kontakten i 1 etg. Kan noen bekrefte dette? Evt hvordan kan jeg få forbindelsen krysset?

Vedlagt følger en skisse som beskriver hvordan jeg ser for meg det endelige nettverket. Muligens kan/bør jeg kjøpe en router hvor den trådløse routeren er og flytte den til bridgen. Vil det løse noen problemer?

Mvh

Edit: Redigert skisse for bedre oversikt over nett.

Nettverk.doc

Endret av Zocral
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke ha trådløst gjennom betongen. Det skal være kabelforbindelse fra kjeller til tlf-kontakt i første etasje.

Egentlig tror jeg at trenger jeg kun en vanlig router i det tekniske skapet og heller bruke den trådløse routeren som bridge til laptop'n(dersom det er mulig). Laptopen vil kun bli brukt i første etasje (ikke kjelleren).

Skrevet

Beklager bumpen, men :blush:

jeg skulle gjerne hatt greie på om oppsett på vedlegget i startinnlegget av tråden må ha krysset kabel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...