Gå til innhold

Bruk av ekte penger i WOW

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke overaskende :)

Personlig har jeg tjent godt over 20,000kr på å selge diverse ting i MMORPGs igjennom 6-7år, dog ikke i WoW.

Solgte bla. en SWG konto med Jedi på for 1225$, på den tiden var det 8550kr, ikke galt :)

Ser ikke noe problem med å kjøpe ting for IRL penger egentlig, selv om det er noe jeg ikke gjør selv, har vel kanskje brukt noen småpenger et par ganger, men med den inntekten jeg har hatt av å selge i slike spill, så ser jeg ikke problemet.

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg tjent godt over 20,000kr på å selge diverse ting i MMORPGs igjennom 6-7år, dog ikke i WoW.

Solgte bla. en SWG konto med Jedi på for 1225$, på den tiden var det 8550kr, ikke galt :)

Ser ikke noe problem med å kjøpe ting for IRL penger egentlig, selv om det er noe jeg ikke gjør selv, har vel kanskje brukt noen småpenger et par ganger, men med den inntekten jeg har hatt av å selge i slike spill, så ser jeg ikke problemet.

Ikke noen direkte problemer med det. Men kan det ikke føre til en viss inflasjon i spillet?

sjukt, å mye tid brukte du på å skaffe deg en slik jedi?

syntes det er kult jeg. EKTE fri markedsføring! Slik det skal være. Vår verden er penger og ikke noe annet!

Selv tjener jeg mer enn nok av penger på jobb så jeg trenger ikke tjene penger på denne måten, men folk må tjene penger på den måten dem finner best!

Endret av gamer73

Det virker som det med å kjøpe items i spill er todelt.

Stort sett så mener de fleste (iallefall på papiret) at dette er svært dumt.

Jeg tør påstå at jeg har relativt grei erfaring med MMORPG spill. Jeg spilte Anarchy Online fra beta'n og i 2 år (endte på en lvl 202 Fixer, lvl 190 MP). Holdt på med Earth & Beyond i drøye 6 måneder, Planetarion var jeg med på fra start, Star Wars Galaxies har jeg også spilt fra Beta'n (er master bounty hunter) og fram til for et par måneder siden.

Jeg var med på USA closed beta av WoW og har USA account der, samt en europeisk account jeg nettopp har startet for 14 dager siden.

Jeg har ved flere anledninger vært på eBay og kjøpt credits til AO og SWG. Dette fordi spillopplevelsen min ikke skal gå med til endeløs grinding for å få penger nok "in-game". Jeg spiller for å ha det morro og vil ha penger nok in-game til å ha det så morro jeg bare vil.

Jeg tjener relativt bra, så det å bruke $40 på å kjøpe millioner av credits til et sånt spill, kanskje 2 - 3 ganger iløpet av et år, betyr lite eller ingenting for meg. Dette er penger som jeg selv har brukt på megselv for å kunne fokusere mer på spilling og mindre på grinding.

Jeg har aldri solgt credits eller items selv, har aldri kjøpt en ferdig account til noe spill, ei har jeg ikke kjøpt items på eBay - kun credits.

Jeg har ennå ikke kjøpt noe gold til WOW, men har ingen motforestillinger mot å gjøre det hvis jeg føler for det.

På den amerikanske serveren jeg har en account, er det latterlig enkelt å tjene penger på salg av ting inne på AH. Har allerede opptjent 41 gold, bare synd man ikke kan transfer dette over til min europeiske account :)

På Shattered Hand hvor jeg spiller (euro), går ting vesentlig sløvere på økonomifronten. Dette er jo naturlig da serveren kun har vært igang i 3 uker. Jeg vet at prisene og inntjeningsmulighetene på AH vil stabilisere seg etterhvert som tiden går.

Jeg er også klar over at så snart flere blir lvl 60 og flere penger i omløp, blir det inflasjon. Det resulterer i at prisene for gold på Euro servere (eBay), vil begynne å ligne de samme prisene som gold idag koster på USA servere (eBay). Det vil nok gå minst 1 måned til før vi ser dette vil jeg tippe.

Hvis jeg da har behov for en mount eller noen tøffe items, så har jeg ingen problemer med å betale 200 kr for å få 50 Gold rett inn på spillekonto'n min - dersom jeg skulle mangle noen kroner.

Hittil har ingen spill effektivt klart å stoppe salg av credits og items. Jeg er godt klar over at Blizzard river seg i håret for dette, men jeg tror det er svært lite de kan gjøre.

Funcom (AO) og Sony Online (SWG) måtte gi tapt for dette. De truet og stod i når det gjaldt som værst, men klarte ikke å stoppe dette. Nå er Blizzard i samme situasjon og prøver å få kontroll. Blizzard kan til nød kanskje klare å få gjort noe med digre eBay shops som er et konglomerat av spillenerder som felles grinder credits 24/7 for å selge det på eBay. Men å gjøre noe med privatpersoner som selger litt credits i ny og ne ? Nei, dette har vært forsøkt tidligere - her skjer det nok ikke noe. Ebay verner godt om sine kunder og nektet feks. å utestenge de som solgte credits til Star Wars Galaxies, når mektige Sony banket på døren. Her stiller nok Blizzard til kort - faktisk så tviler jeg på at de vinner frem mot eBay i det hele tatt.

Skulle de klare å få WoW salgsannonser fjernet fra eBay (noe som jeg ser på som en hinsides umulighet) - så popper det hver uke hundervis av sider på nett som selger dette uansett.

Men bevares, Blizzard klarer helt sikkert å motviere tusenvis fra å kjøpe fra eBay når de driver med litt "skremsels propeganda".

Sannheten er at det somsagt ikke eksisterer kontrollrutiner for dette. Hvis jeg feks. handler fra en på eBay, så går det kanskje 10 min før penger er sendt ingame til meg.

Den eneste måten jeg kan se for meg at Blizzard kan kontrollere noe her, er hvis de legger inn "alerts" på slike transfers. Dvs. hvis en lvl 10 character plutselig overfører 100 gull til meg - her kan det kanskje være noe galt (en lowbie som plutselig overfører hundrevis av gold til en annen spiller? På den andre siden kan han ha en main character som er stinn av gryn, som han igjen har overført ifra). Noe annet også hvis gullet som blir overført er resultat av en exploit som feks credit duping (jeg tror disse exploits'ene er luket ut av spillet nå).

Men Blizzard har ikke sjangs i HAVET til å overvåke slike transfers, fordi de skjer hvert bidige sekund på alle serverene. Jeg kan feks. overføre 50 gull fra min main, til min alt på samme server - ingenting er ulovlig her. Derfor kan også fint en annen spiller uansett lvl, overføre et gitt beløp til meg (en kompis som kanskje vil låne meg 50 gull - ingenting ulovlig her).

Dere synes kanskje jeg jukser nå !?

Jaja, spiller ingen rolle for meg. Jeg spiller for å ha det morro, og visse elementer i et MMORPG spill er ikke alltid like morro synes jeg.

Men bevares, dette er min mening - og sikkert ikke din :!:

sjukt, å mye tid brukte du på å skaffe deg en slik jedi?

Brukte ca. 2mnd tror jeg, ikke så galt, hadde det jo ganske morro også :)

Solgte pga. at det ble kjipt å være Jedi though, ingenting funka og Jedis gjorde Kinetic damage med saber.. go figure ^^

- - - -

Hingsten: Tja, det blir jo ikke generert noen "extra" penger slik at verdien synker mer enn det den vanligvis ville gjort, folk grinder jo spenn i alle vinkler uansett :)

Gjest member-60584

inflasjon blir det uansett.. når alle har lvl60 chars med 100000 gull og starter nye chars hele tida. så driter de vel i om de må betale 1g per 20 linen cloth for å få opp skillen i tailoring.

for å stoppe dette så burde de fikse sånn at det er 1 char per server...

det med kjøp av ingame penger plager ikke meg. jeg gidder ikke gjøre det selv og om folk gjør det så merker ikke jeg det. så ett fett egentlig.

Problemet slik jeg ser det, er ikke selve handelen av virituelle credits/items i MMORPGs, men hva det til slutt kan ende med når dette blir en folkelig akseptert handling og markedet stort nok. Jeg er redd metodene for å skaffe resursene som gold og items, kan etter hvert bli brutalt og hensynsløst, og det kan tvinge utviklerne til å ta steg som ikke er så greit for de vanlige spillerene.

De brutale og hensynsløse metodene er automatisering, såkalt "Bots". Dette er programvare som er spesialtilpasset for å samle inn gold og items for så å selge det til gode priser og fantastisk avkastning for nesten ingenting. Her kan ikke vanlige mennesker som oss, som både trenger å sove og spise for å leve konkurrere med. Derfor blir "bots" en nødvendighet for å få noen avkastning.

Noen kontoer som slike "samlere" bruker blir såklart oppdaget hvis de ikke er forsiktig nok, eller programvaren er for enkel slik at Blizzard ser et brukermønster som ikke akkurat er så menneskelig.... Men pga. markedet så kan denne ulovlige handelen har såpass avkastning at 400-500 kr er verdt risikoen, og det er bare for de å kjøpe en ny konto.

For å ikke snakke om vanlige spillere som kan bli lokket til å bruke de samme metodene for å få "uber" items og masse gold for et slikk og ingenting. Racet er allerede i gang av de "profesjonelle".

Og når de blir mange nok, blir økonomien i spillet et sørgelig kapittel :(

Jeg har ikke noen erfaring fra andre MMORPG's, så jeg kan ikke akkurat selv trekke frem eksempler. Men hva jeg har hørt, er dette et høyst reelt problem for tidligere spill, og jeg er såklart bekymret for utviklingen for et spill som jeg spiller hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...