Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Kan man spille WoW uten å kjøpe den boksen til 400 kr? Bare betale månedsabbonent? - Sylvarius
Playmofetish Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Ehh, "hvorfor så dyrt?" Fordi det er en helt vanlig introduksjonspris på et spill, som mange spillutviklere har brukt lang tid på å lage. Det er da bare rett og rimelig at man betaler det man skal for spillet. Ønsker ikke å ymte frem piratdiskusjon her, bare det at 400,- for et nytt spill er ganske vanlig og i mine øyne ikke dyrt i det hele tatt. "hvorfor er en ny PC så dyr? Kan man ikke betale for selve internetten, så jeg slipper å betale for den dumme boksen?"
Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Det kan hende at det jeg skriver nå ikke stemmer. Rett meg om jeg tar feil. Jeg syntes det er dyrt når man har en månedsavgift på 100 kr. Sett at jeg kjøpte WoW i dag og spilte det i et år. Da har jeg (forutsett at jeg betalte 400 for boksen) totalt brukt 1600 på å spille det. Syntes det er litt drøyt om prisene stemmer. - Set
purpledonkey Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 "hvorfor er en ny PC så dyr? Kan man ikke betale for selve internetten, så jeg slipper å betale for den dumme boksen?" Dårlig sammenlikning. En PC kan ikke kopieres opp i uendelig eksemplarer uten at det koster noe som helst. Men som du er inne på; når man kjøper et PC-spill betaler man ikke for det det koster å trykke CDen og manualen som du finner inni boksen, men man betaler for arbeidet utviklerne gjorde for å lage det som ligger på CDen.
Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Jeg har selvfølgelig ingen problem å betale folk for produktene deres. Men jeg syntes det blir litt drøyt å betale for å få leie et produkt hos de (spille online). Eller går det an å spille single player også? - Sylvarius
Blib Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 (endret) Et singleplayerspill spiller jeg gjerne i ca 2 uker før jeg går lei. Det koster ca 500kr. WoW har jeg hittil (Med US og EU beta, samt EU retail) allerede sikkert spilt 1mnd, og kommer *garantert* til å fortsette å spille det i 2mnd til, kanskje mer. Men la oss da si 2mnd. Det vil si en total spilltid på 3mnd, eller 12 uker. Hvor mye kostet det meg? 500 + 200 = 700kr. Hvis jeg heller skulle kjøpt nok SP-spill for å underholde meg i denne perioden: 12 / 2 * 500 = 3000. Joa, men så kunne jeg kjøpt et onlinespill da, som kanskje underholdt meg i 6 uker! Da hadde utgiftene bare kommet på ... uhm, 12 / 6 * 500 = 1000kr. Og WoW kostet meg i denne perioden 700kr. Og slik fortsetter det, for hver enkelt måned jeg fortsetter å spille tjener jeg lassevis med penger på å spille det istedenfor å kjøpe nye spill som ikke varer fullt så lenge. Og grunnene til at WoW varer lenge er utallige. Drøssevis av raser, klasser, levels, professions, midlertidige mål, konstant utvikling med *store* oppdateringer og et helt annet sosielt nivå enn SP og MP-spill som BF-spillene osv. Til det "et år"-regnestykket ditt. Det ble 1600. Si at du heller var MEGAUBER-fan av MP-spill som BF2 osv, og spilte disse i 3mnd om gangen før du ble lei. Da måtte du allikevel betalt 12 / 3 * 500 = 2000kr for disse spillene i løpet av det året. Og det er altså hvis hvert enkelt av de var så bra at du ville spilt de i tre måneder Edit: Og hvorfor er det ikke fair å betale noe som helst for å spille det, ONLINE, på deres server med KONSTANT utvikling i stor grad? MMORPGS gjennomgår MYE større utvikling enn SP og MP-spill og bare Battlegrounds alene kommer til å være stort nok til at den i et SP-spill ville blitt gitt ut som en expansion. Og nei, WoW inneholder ikke noe SP-del. Det er et MMORPG Endret 16. februar 2005 av Blib
Heales Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Kan man spille WoW uten å kjøpe den boksen til 400 kr? Bare betale månedsabbonent? - Sylvarius Dyrt? Spillet har kostet mellom 50 og 70 millioner dollar å utvikle. Det koster store summer hver eneste måned å ha over 200 servere gående 24/7. Det er kontinuerlig utvikling av spillet. Det er hundrevis av ansatte som jobber heltid med dette spillet, og du synes det er dyrt? Lenger ned i denne tråden nevner du 100 kroner i måneden + kr 400 for spillet og kommer opp i en årspris på kr 1600 det første året. Tar vi månedsprisen på kroner 100 lurer jeg på hvilke andre spill eller former for underholdning som gir like mye tilbake for pengene? Kroner 100 er 2 halvlitetere, 1 magasin på Narvesen, 2/3 CD plate, 1/4 single player spill som rundes på en uke etc. etc. Så dyrt? På ingen måte.
Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Jeg er helt med på den. Men la oss vri litt på den og ta det fra Half-Life 2 vinklingen: Jeg betalte 600 for CE edition. Har spilt det siden tidlig desember, det blir tre måneder. Kommer til å nyte godt av alle mods som kommer + alle gratis oppdateringer fra Valve. Får spille på nett så mye jeg orker, uten å ha betalt en krone over de 600 jeg ga for spillet. Fikk forresten også CS:S + H-L:S med på kjøpet. - Sylvarius
Blib Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Joda, ingen regel uten unntak. Men jeg syns nå iallefall at WoW er verdt det det koster å spille, du får finne ut om du også syns det. Første måneden er gratis
Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Må se det an Kanskje jeg bare er bitter fordi jeg er ekstra blakk denne måneden... Uansett, kos dere ute i WoW! - Sylvarius
C4STOR Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg er helt med på den. Men la oss vri litt på den og ta det fra Half-Life 2 vinklingen: Jeg betalte 600 for CE edition. Har spilt det siden tidlig desember, det blir tre måneder. Kommer til å nyte godt av alle mods som kommer + alle gratis oppdateringer fra Valve. Får spille på nett så mye jeg orker, uten å ha betalt en krone over de 600 jeg ga for spillet. Fikk forresten også CS:S + H-L:S med på kjøpet. - Sylvarius Som nevnt lengre opp så koster en MMORPG store summer å drifte. Servere, support, utvikling koster masse penger. Men i all hovedsak så kan de ta 400kr (jeg betalte forresten 495,- ) + 100kr/mnd fordi folk er villige til å betale for det
Sylvarius Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Som nevnt lengre opp så koster en MMORPG store summer å drifte. Servere, support, utvikling koster masse penger. Men i all hovedsak så kan de ta 400kr (jeg betalte forresten 495,- ) + 100kr/mnd fordi folk er villige til å betale for det Godt poeng
thomanil Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 (endret) Jeg har ikke noe problem med prislappen på spillet, iallfall ikke månedsavgiften. Det jeg irriterer meg på er imidlertid å innledningsvis *måtte* kjøpe spill-boksen fysisk i butikk, og punge ut for det fysiske materiellet + alle mellomleddene (Papir, cd, transport-logistikk, distributør, spillbutikk). Svært frustrerende at ikke flere spill-selskaper (og da SPESIELT mmorpg'er) har slengt seg på digital distribusjon a la Steam\Valve. Endret 16. februar 2005 av thomanil
Fury Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Prisen på Half-Life 2 fra nett ble vel omtrentlig samme pris som den du finner i butikk hyllen? Altså, Vivendi tok alikevel betaling for distribusjonen og embalasjen selvom du fikk kjøpe det over nett!
thomanil Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Prisen på Half-Life 2 fra nett ble vel omtrentlig samme pris som den du finner i butikk hyllen? Altså, Vivendi tok alikevel betaling for distribusjonen og embalasjen selvom du fikk kjøpe det over nett! Hm jeg vet ikke, kjøpte bronze-pakka til 350,- omtrent. Trodde spillet var dyrere i butikken? En annen ting er at Valve og Vivendi visstnok har hatt et langvarig bikkjeslagsmål over distribusjons-rutiner\rettigheter, mest sannsynlig siden Vivendi ser hvor dødelig Steam & tilsvarende digital distro vil være for businessen deres. (Bye bye, store mellommenn!) Litt a la platebransjens frykt for at digitalt salg av musikk skal komme og ta fra dem de fete marginene deres. Ok, det er nok sannsynlig at spill-utviklerne kan komme til å ta akkurat det samme for spillet digitalt også og la differansen gå i egen lomme, men jeg kan jo være optimist?
Fury Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 (endret) Det var nok en bindende avtale med Vivendi som distributør, at de ikke kunne gå om dem ved å bruke egne kanaler. Så de måtte betale Vivendi for tapet det ville medføre. Rett som du sier... Jeg tror Elkjip.no solgte spillet for 299,-, samme som f.eks. Doom 3 når det ble lansert. Men tilbake til omkostningene for WoW; Det jeg tror målsetningen fra Blizzard var at med salg av boksen så betaler du dem for 3 års utvikling, mens den månedlige summen skal betale for tjenesten de gir spillerene og for videre utvikling. "Tjenesten" inkluderer maskinvaren, gulvplass, båndbredde, vedlikehold, Telefon/Web- support, ansettelse av GameMasters og Community managers, og sist men ikke minst dedikerte utviklerer som skal videreutvikle spillet. Ikke glem at Blizzard Europe nettopp er blitt startet opp pga. det store kravet til support som et MMORPG på denne størrelsen krever! Østen setter seg i en liten særstilling, for der er boksen gratis og du betaler bare for abonnemanget. Om kanskje månedsbetalingene er litt dyrere for dem for å kompensere for tapet vet jeg ikke.... (vet ikke hva f.eks. Blizzard tar i Korea) Endret 16. februar 2005 av Fury
Gjest member-60584 Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 hvorfor diskutere det her i det hele tatt? du har 1 alternativ når du rynker på nesa pga at det er så "dyrt" 1. IKKE SPILL hørt mange folk whine over at det koster 100kr i måneden for å spille. 100kr for svin mye underholdning. liksom hvis du er en "powergamer" og spiller opp til 8+ timer per dag. 8 timer x 30 dager = 240 timer for bare 100kr. 120 timer underholdning hvis du spiller 4 timer dagen osv. koster jo 400-500kr for selve spillet. men 30 dager gratis spille tid dekker det. siden de fleste spill går du lei etter så lang tid. f.eks kino = 50-100kr for 1-2 timer med underholdning. f.eks leie en film = 45-50kr for 1-2 timer underholdning.
gamer73 Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Det er kun dyrt for ungdom som må få mamma til å betale. Hadde min sønn vært 15 (han er 2) så hadde ikke jeg betalt 100kr pr mnd for at han skulle spille Wow. Hadde sagt at han kunne spille om han betalte selv. Selv betaler jeg hundre kr mnd lett for WOW, samtidig som jeg tørker meg i rompen med hundre kr til... MORAL=Det er i grunnen dritbillig, mht hva du får igjen.
smetho Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Det jeg savner er en "demo", eventuelt prøve-periode der folk kan teste om dette er noe for dem. Jeg vet ærlig talt ikke om dette spillet er noe jeg vil like eller ikke. Helst vil jeg vite dette uten å bruke såpass mye penger. However, hvis spillet faller i smak er selvsagt ikke prisen så avskremmende. Et par dager, eller en uke, der en kunne prøve seg litt, selv om dette kun var en avgrenset versjon, tror jeg ville kunnet lokke enda flere spillere, kanskje også meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå