Gå til innhold

Kva slags bruk av batteri er mest gunstig?


Earendil

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har no kjøpt meg ein Tunda 1557X og lurer på kva slags bruk av batteriet mitt er mest gunstig.

Skal eg la datamaskina være tilkobla til straumnettet så ofte som mogleg, eller skal eg la batteriet få tappe seg heilt ut, for så å lade det igjen?

 

Takk for svar.

Endret av Earendil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterier på bærbare kan fint lades uten at batteriet blir kjørt helt ned hver gang. Men bør vel gjøre det innimellom. Da dette er bra for alle typer oppladbare batterier.

Men levetiden på batteriet holder seg oftes litt lengre om det tappes helt mellom hver lading. Blir uansett dårlig til slutt, og føre den tid så er sikkert ikke laptop-en helt "up-to-date" heller

Lenke til kommentar

Laptop batterier liker svært dårlig at du bruker det helt opp før du lader det opp igjen. De fleste slike batterier angis til å vare 400-500 oppladninger og utladninger. Men da regner de at du ikke bruker batteriet lengre ned enn til ca 20%. Bruker du batteriet ned lengre enn til 20% kapasitet vil du generelt få færre oppladninger/utladninger enn 400-500 som angitt. Kortere utladninger som feks. ned til 50% kapasitet vil generelt gi deg flere oppladninger/utladninger enn 400-500.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Hei!

Eg har no kjøpt meg ein Tunda 1557X og lurer på kva slags bruk av batteriet mitt er mest gunstig.

Skal eg la datamaskina være tilkobla til straumnettet så ofte som mogleg, eller skal eg la batteriet få tappe seg heilt ut, for så å lade det igjen?

 

Takk for svar.

Dersom du brukar laptopen som "stasjonær" maskin over lang tid, så kan det vere greit å ta ut batteriet.

 

Brukar du den derimot normalt både med batteri og strøm, så vil batteriet ikkje ta overdreven skade av det.

Lenke til kommentar
Det er utrolig plagsomt med folk som slenger ut feil informasjon om ting de ikke har greie på. Det kan i ytterste konsekvens føre til at lesere som følger rådene gjør ting verre.

 

Her er en god side om batterier og hvordan de skal brukes/lagres for å sikre lengst mulig levetid.

 

http://www.batteryuniversity.com/

Battery University er jo heller ikke helt objektiv da, selv om folk som regel slenger den ut i sånne diskusjoner som dette. Den er jo utviklet av et konkret firma...

 

Men det er ikke fulldumt det som står der da.

 

For å komme med noen konkrete erfaringer jeg har gjort personlig. LI-ION-batteri høres veldig fint ut på papiret, men av erfaring har jeg nå funnet ut at det sannsynligvis lønner seg å bruke dem mer aktivt enn jeg har gjort. Jeg har hatt min Powerbook stående på nett stort sett hele tiden, og ikke brukt batteriet så veldig mye bortsett fra litt togreiser, presentasjoner osv. Batteriet mitt er nå bortimot vraket, har vel rundt en times tid på det etter litt over et års bruk. Denne problematikken har også en kompis av meg som har en iBook, han har også hatt den kobla på nett stort sett hele tiden unttatt kortere perioder, og har samme symptomene, kort tid, batteriet rapporterer 30 minutters gjenværende levetid, men går plutselig i dvale osv. En tredje venn av meg har en iBook, og har brukt batteriet mer aktivt, dvs koblet fra strømmen når batteriet er fulladet stort sett hele tiden, og han har nå hatt maskinen sin i to år, og har fortsatt bra batteriytelse.

 

Nå stemmer det at man ikke skal tømme li-ionbatteri helt ut, men alle apparater som bruker denne typen har som regel sperrer for å hindre at det tømmes helt, f.eks vil laptoper gå i sleepmodus når det er under en viss grense osv. Men nå sies det også fra f.eks Apples sitt hold at den ideelle batteribruker har maskinen koblet i, men kobler den fra og bruker den en del på toget en god stund før man kommer på jobb, hvorpå maskinen plugges i igjen på jobb. Ergo, batteriet brukes aktivt med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...