Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får maksimalt 1.25MB/s overføring på 100Mbps LAN


Anbefalte innlegg

Heisan, har et lite problem med hjemmenettverket mitt som er som følger:

 

Har 3 maskiner, to kablet (100Mbps), en trådløs (54Mbps). Problemet er at

den maksimale overføringshastigheten min mellom alle enhetene ligger på 1.25MB/s. Spørsmålet er om det finnes en eller annen slags innstilling som begrenser øvre grense på maksimal hastighet i OS?

 

Den teoretiske hastigheten skal være 12.5MB/s på 100Mbps kablet nettverk, altså 10 ganger så høy som den reelle. Oppnår også bare 1.25MB/s på det trådløse.

 

Utstyr:

 

PC1, trådløs Linksys 54Mbps, Windows 2003 Server (har også prøvd trådet)

PC2, tråd 100Mbps NIC, Windows XP SP2

PC3, tråd 100Mbps NIC, Windows XP SP2

 

- Ingen form for firewall eller antivirusprogrammer installert

- DLink 624+ trådløs router m/switch

- Nettverksmanageren i Win forteller alle maskinene at de er på 100Mbps nettverk (det trådløse på 54Mbps)

 

Har prøvd:

 

- Andre nettverkskort (har skiftet alle kort på alle maskiner, problem vedvarer)

- Andre kabler (alle Cat5e-sertifisert)

- Andre switcher (alle min. 200Mbps)

 

Hvis det er noe jeg glemmer ang. utstyr, bare si fra. Dette gjelder altså mellom alle maskinene. Begynner å føle meg rimelig sikker på at utstyret er i orden, og makshastigheten er alltid konstant (1.25MB/s), vet ikke helt lenger...

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, har aldri vært borti noe lignende problem før. Såfremt du ikke har gått aktivt inn på instillingene på hvert nettverkskort, og tvunget dem til å operere på 10 MBit/sek (men da ville de kommet opp som 10 Mbit kort i nettverksmanageren), så skal de fungere på den høyeste hastighet som er tillatt av flaskehalsen i nettverket.

 

Dvs. at hastigheten skal være 100 Mbit mellom pc 2 og 3, og noen og 20 mellom 1 og 2, 1 og 3.

 

Skjønner ikke hva det skal være, siden du har sjekket alt.

Lenke til kommentar

Til info så har jeg også akkurat det samme problemet på en akkurat likedan router.

Har prøvd forskjellige fimware versjoner, men akkurat det samme problemet.

Hastigheten til meg er faktisk lavere, den ligger på ca 40 mb i minuttet. Og da er det samme om det er fra trådløs til trådløs eller trådløs til tråd.

 

Finner du en løsning på dette, så "let me know"

(selv skal jeg sette inn min 11a 3com, den var raskere enn DLink sin 11g)

 

arnstein

Lenke til kommentar
mener å ha hørt at hvis du har en nettverksinstans (trådløs i dette tilfelle) som har en lavere hastighet en resten vil hele nettverket få denne hastigheten... prøv å koble ut APet se hva som skjer!

 

Nei, dette stemmer nok ikke. De to maskinene med kabel skal kunne utnytte 100Mbps.

Har selv 2 maskiner med kabel og 100Mbps nettvekskort, og 2 bærbare med trådløst 54Mbps, koblet til en smc router. Når jeg kopierer mellom de 2 på kabel oppnår jeg ca 80% av kapasitet (avlest i task manager i XP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...