c-man Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har en Maxtor 200gb SATA disk som jeg gjerne skulle hatt til å virke. Fra før har jeg en Seagate 200gb IDE disk (master/OS-disk) og en Maxtor 200gb IDE disk (slave). Dette står på et ABIT VT7 hk. Etter at jeg hadde satt inn SATA disken så ville ikke maskina boote opp. Jeg koblet derfor denne fra, og installerte OS på en partisjon på seagaten. Trykte F6 og installerte noe fra en SATA diskett som også fulgte med i HK bundle. Trodde dermed at alt var i orden, men etter å ha fått opp XP, så ville ikke maskina boote med SATA-disken koblet til. Gikk inn i BIOS og tittet etter ting som så gale ut, men kunne ikke finne noe. Installerte driverne til RAID kontroller fra cd som fulgte med HK, og etter restart da så fant XP disken i explorer. Jeg forsøkte da å flytte over noen filer til den (ja den ble formattert først) og dette gikk, selv om det gikk forferdelig treigt. Etter et par omstarter så finner jeg ikke disken lengre. I device manager så står den ikke oppført, og det står at RAID/SATA kontroller ikke vil starte. Kan også nevne at jeg har oppgradert BIOS i forbindelse med at jeg satte inn ny CPU før jul, så det er siste revisjon som er inne. Og ja, jeg har lest sticky - det var der jeg fant ut at jeg måtte installere driver fra diskett og disc. Men jeg får fortsatt ikke kontakt med disken - er det noen som vet hva som kan forårsake dette? Hvor i BIOS er det jeg kan se om disken blir funnet? Er det noen med ABIT kort som kan si noe om dette? SATA disken er ikke inne i boot - order i det hele, og OS lastes som normalt fra seagate. Litt rotete og uryddig her, håper likevel det gir en viss pekepinn på hva jeg har forsøkt. Ytterst takknemlig for gode råd. Endret 17. februar 2005 av c-man
toretors Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Har du prøvd i en annen maskin med andre s-ata kabler?
c-man Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Skrevet 16. februar 2005 Nei, jeg har ikke tilgang til andre (eller andres) maskiner som har HK som støtter SATA.
c-man Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Skrevet 17. februar 2005 Problem solved... Bytta SATA kablen som jeg kjøpte fra mpx ut med den kabeln som fulgte med HK, da funka det som f...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå