Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalinger av nettverkskabel som går utendørs?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå en trådløs router ute i boden ved hjemmesentralen fra Lyse som deler nett til alle mine maskiner, på grunn av at jeg har mangel på teleinntak inne i selve huset. Min egen feil selvsagt.

 

Tenkte nå å legge en kabel fra boden, ut langs husveggen og inn vinduet mitt. Distansen utendørs er på ca 10-15 meter.

 

Finnes det TP-kabler til denne bruk, eller er jeg fortapt? Jeg vet egentlig ikke hvilke faktorer som måtte spille inn her, men kulde er vel en?

 

(Prøvde å søke, men fant ingenting. Finnes det like tråder fra før, så beklager jeg. Henvis meg dit i så fall.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det gjør så farlig om du legger ned en vanlig nettverkskabel, skal nok tåle det. Men som anbefalt så ville jeg nok lagt den i et elektrikkerrør av den litt tykke typen. Slik at du kan trekke ny kabel uten å måtte grave opp igjen hvis du skulle få problemer, og i tillegg kunne trekke flere kabler igjennom hvis behovet skulle melde seg.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Var kanskje ikke så veldig klar i min første post, men det er ikke "behov" for noe graving, altså den går rett ut fra boden, litt oppover veggen og inn i vinduet. Mao på utsiden av veggen hele tiden.

 

Kan jo alltids teste med en vanlig Cat5, og om dette ikke skulle fungere, får jeg finne på noe annet.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Var kanskje ikke så veldig klar i min første post, men det er ikke "behov" for noe graving, altså den går rett ut fra boden, litt oppover veggen og inn i vinduet. Mao på utsiden av veggen hele tiden.

 

Kan jo alltids teste med en vanlig Cat5, og om dette ikke skulle fungere, får jeg finne på noe annet.

Når du borrer gjennom vegg må du tenke på all vannet som renner langs kabelen og da inn hull...

 

Så borr på skrå oppover, slik at vannet ikke finner vei inn i hullet men renner vidre nedover veggen.

Lenke til kommentar
Når du borrer gjennom vegg må du tenke på all vannet som renner langs kabelen og da inn hull...

 

Så borr på skrå oppover, slik at vannet ikke finner vei inn i hullet men renner vidre nedover veggen.

Hei,

 

Det blir ingen borring, det er faktisk grei klaring i både vindu og dør, noe av poenget er å gjøre så lite ut av dette som mulig.

 

Men takk for tipset!

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Var kanskje ikke så veldig klar i min første post, men det er ikke "behov" for noe graving, altså den går rett ut fra boden, litt oppover veggen og inn i vinduet. Mao på utsiden av veggen hele tiden.

 

Kan jo alltids teste med en vanlig Cat5, og om dette ikke skulle fungere, får jeg finne på noe annet.

Bor i rekkehus og har hatt vanlig Cat5-kabel på den måten du beskriver i 5-6 år uten problemer.

 

Naboen og eg spleiser på 8Mbit linje fra NGT :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå er det satt opp og er i bruk, merker faktisk at jeg får bedre utbytte av mine 10MBit allerede (ut fra div hastighetstesting osv), samt at farten på fildeling lokalt er av en annen verden, noe som også var en av hovedgrunnene til at jeg gikk over til kablet.

 

Nå ligger den delvis langs bakken og oppover veggen, så da er det bare å vente på den første frosten/sneen og se hva den tåler.

 

Takker igjen for alle tips jeg har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...