Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg bestemme hvor jeg vil bo?


Gjest Slettet+1242

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1242

Hei.

Jeg bor nå 1 uke hos min far og 1 uke hos min mor. dette "systemet" er imot min vilje.

Jeg har hørt folk si at man kan bestemme dette når man fyller 12.

 

Er dett sant? Har jeg blitt lurt av min mor i alle disse årene?

hvis dette er riktig vil jeg gjerne ha en side som "bekrefter" dette, slik at det ikke bare blir noe en person har sagt ;)

 

Jeg er nå 15 btw

Endret av Slettet+1242
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor skal du bo?

Hva sier Barneloven om dine rettigheter?

 

7 år: Barneloven fastslår at foreldrene skal gi barnet stadig større selvbestemmelsesrett med alderen (Barneloven § 33). Etter hvert som barnet utvikles og modnes, skal foreldrene høre hva barnet har å si før de tar avgjørelse om personlige forhold for barnet. Når du har fylt 7 år, skal du få si din mening før foreldrene (eventuelt andre som har foreldreansvaret) tar avgjørelse om dine personlige forhold (for eksempel påkledning, leggetider, skolegang), men også i sak om hvem av foreldrene du skal bo hos hvis foreldrene ikke bor sammen. (Nytt etter lovendring med virkning fra 1. april 2004)(Barneloven § 31).

 

12 år: Loven bestemmer at når du er fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva du mener. Da skal du få kunne si din mening før det tas avgjørelse om dine personlige forhold, for eksempel hvem av foreldrene du skal bo hos hvis de lever hver for seg. Også en offentlig myndighet, som regel en domstol, som skal avgjøre en sak som gjelder deg, skal høre din mening før de avgjør saken. Det skal legges stor vekt på hva du mener (Barneloven § 31). Jo eldre du blir, jo sterkere grunner skal til før det kan bestemme at du skal bo hos en annen av foreldrene enn du selv ønsker.

 

Barn og unges erfaringer med samlivsbrudd

Barn og unge i alderen 8 til 16 år delte sine erfaringer med samlivsbrudd i en høring i Lillesand.

 

Hva forteller barn og unge om bruddet, om å bli sett og hørt, hva som er bra eller dumt etter skilsmissen m.m?

 

www.barneombudet.no

 

Snakk med noen

Når man er berørt av samlivsbrudd, kan mange spørsmål dukke opp. Det er ikke alltid lett å vite hvem man kan snakke med eller hvor man kan ta kontakt.

 

    * Snakk med venninner eller en voksen du stoler på, kanskje moren til en venn, en tante eller en lærer?

    * Snakk med helsesøster ved skolen din, på unghelse.no finner du en oversikt over alle helsestasjoner for ungdom.

    * Er du under 18 år, kan du også kontakte Barneombudet på telefonnummer 22 99 39 50 mellom 08:00 og 15:45 alle hverdager.

    * Ring Røde Kors-telefonen for barn og unge. Dit kan du ringe alle hverdager mellom klokken 14 og 20. Tel: 80 03 33 21

    * Ta en titt på www.klara-klok.no, et nettsted der du kan stille spørsmål og få svar.

    * Er du bare ute etter litt generell informasjon om skilsmisse, rettigeter eller høre andres erfaringer kan du kikke på www.skilsmisse.net.

 

 

 

Du kan søke om pengestøtte

Er du er elev ved en videregående skole? Da finnes det en rekke støtteordninger du kan benytte deg av.

 

Foreldre har plikt til å forsørge barna sine fram til de er 18 år. Er du over 18 år, bor for deg selv og går på videregående skole, kan du søke om barnebidrag til deg selv.

 

    * Hvis foreldrene dine er skilt, og du bor hos en av foreldrene dine, kan du søke om barnebidrag fra den av foreldrene du ikke bor sammen med.

    * Hvis du bor alene, kan du søke om barnebidrag fra begge foreldrene.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bestemme hvor du skal bo. Jeg spurte nettopp muttern som jobber på statens familevernkotor.

Du kan ikke bestemme hvor du skal bo før du er 18 og er myndig.

Fra du er 7 år skal du bli hørt. Og når du er 12 skal det bli lagt stor vekt på. S

om det står her.

Hvis dine foreldre ikke er enig må de ført gå til mekling siden du er under 16.

Hvis de ikke blir enige da blir det rettsak.

Lenke til kommentar
Du kan ikke bestemme hvor du skal bo. Jeg spurte nettopp muttern som jobber på statens familevernkotor.

Du kan ikke bestemme hvor du skal bo før du er 18 og er myndig.

Fra du er 7 år skal du bli hørt. Og når du er 12 skal det bli lagt stor vekt på. S

om det står her.

Hvis dine foreldre ikke er enig må de ført gå til mekling siden du er under 16.

Hvis de ikke blir enige da blir det rettsak.

Ja, det er nok det som er riktig. Men å høre godt etter er det jo ikke alle som gjør dessverre, men hvis dere ikke finner en løsning ta kontakt med en familiekontor. :)

Lenke til kommentar
Du kan ikke bestemme hvor du skal bo. Jeg spurte nettopp muttern som jobber på statens familevernkotor.

Du kan ikke bestemme hvor du skal bo før du er 18 og er myndig.

Fra du er 7 år skal du bli hørt. Og når du er 12 skal det bli lagt stor vekt på. S

om det står her.

Hvis dine foreldre ikke er enig må de ført gå til mekling siden du er under 16.

Hvis de ikke blir enige da blir det rettsak.

Ja, det er nok det som er riktig. Men å høre godt etter er det jo ikke alle som gjør dessverre, men hvis dere ikke finner en løsning ta kontakt med en familiekontor. :)

Det er det jeg har hørt også. Vet om en som har med det å gjøre og hvis jeg ikke husker så alt for feil så sa ho det samme som rkg1000. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...