Gå til innhold

Overklokking av 6600GT


Anbefalte innlegg

har et FXF GeForce 6600GT. Har klokket det til 565/1150. Kjører stabilt og temperatatur ligger på 50-60 grader på skjermkortet. Lurer da på hvor mye mer jeg kan klokke, er det bare fortsette å klokke til det blir for varmt eller jeg får artifacts?

Endret av Furiouz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Min erfaring med 660GT (Sparkle) er at det ikke blir artifacts...

Enten så kjører spill, benchmarks.. eller så "fryser" det.. og VPU-recover slår til og man kan trykke <esc> når skjermen responderer igjen..

Og hvor mye man kan klokke varierer på hva man kjører...

Mitt kort klarer 550/1140 i 3Dmark03/05.. i 3DMark01/PCMark04 bør jeg holde meg til 530/1050.

3DMark01 er forøvrig en test hvor score så og si er upåvirket av klokk... PS-testen (Mother Nature) er elendig for dette kortet... langt dårligre enn både 9700Pro og 9800Pro.

I 3DMark03/05 skalerer score fint med klokk...

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Må si meg delvis enig med TL1000...

Men min erfaring (Gaiward 6600GT) er at det er som TL1000 sier ifht Core speed, der er det enten eller.

Men hos meg er det slik at når minnet nærmer seg grensen, eller blir veldig varmt, får jeg artifacts. Hos meg i form av små grønne prikker. Den grensen virker ganske flytende hos meg i alle fall, og jeg kan fint kjøre spill uten at det stopper/fryser. De grønne prikkene hos meg kommer fra ca 1250-1270 avhengig av systemtemp (jeg har da altså 1,6ns minnet, så det er mulig det oppfører seg anderledes..?)

 

Til trådstarter så er det vel igrunn bare og klokke i vei til det stopper eller factser. Så lenge du ser temperaturen og du ikke har vært over 80 grader er det ingen fare med det. Mitt intrykk er at disse kortene får ganske reale peekverdier, men at det uansett stopper lenge før du klarer og svi gpu'en.

Som sagt, det er hva jeg TROR, så ikke kom til meg om du svir den :D

 

Jeg kjører nå vannkjøl, så det blir jo litt annerledes, men da jeg kjørte på luft så jeg faktisk ikke de helt store temperaturforskjellene med og uten klokking. Ble liksom godt og varmt uansett, men kom aldri over ca 85 grader. Den kutter vel forøvrig på 127 grader.

 

Lykke til med klokken!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Pcp160 kommer her med en viktig presisering...

Det er korrekt at det du evt. vil se av artifacts er litt "minnesnø" (som jeg velger å kalle det)...

6600GT tåler mye klokking av minnet... med core varierer det nok en god del..selv innen samme produsent av kort..

Men dersom du går altfor langt med klokk av minnet blir resultatet det samme som for mye klokk av core...dvs. "heng"..

Som jeg skrev i forrige innlegg..

Max. klokk er ikke en fast verdi som gjelder for alle program/spill/benchmarks..

Det er tildels store forskjeller... noe jeg synes er litt rart.. Har ikke merket det ifbm. klokking av ATI (9600, 9700 og 9800) samt FX5900..ihvertfall ikke i samme grad...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Max. klokk er ikke en fast verdi som gjelder for alle program/spill/benchmarks..

Når du sier dette, mener du at f.eks et spill får artifacst og et annet ikke gjør det? Det er jo sikkert logisk hvis det ene krever mer. Men jeg har hørt at det går å binde en hotkey til klokke skjermkortet så man kan klokke mens man spiller, stemmer det?

 

Og hvis det gjør det så blir det jo veldig enkelt. :) Men da er det vel lurt å klokke i det mest krevende spillet/programmet, så har du peiling på hva som får først artifacts? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Max. klokk er ikke en fast verdi som gjelder for alle program/spill/benchmarks..

Når du sier dette, mener du at f.eks et spill får artifacst og et annet ikke gjør det? Det er jo sikkert logisk hvis det ene krever mer. Men jeg har hørt at det går å binde en hotkey til klokke skjermkortet så man kan klokke mens man spiller, stemmer det?

 

Og hvis det gjør det så blir det jo veldig enkelt. :) Men da er det vel lurt å klokke i det mest krevende spillet/programmet, så har du peiling på hva som får først artifacts? :hmm:

Alt du sier/skriver her er korrekt... :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Max. klokk er ikke en fast verdi som gjelder for alle program/spill/benchmarks..

Når du sier dette, mener du at f.eks et spill får artifacst og et annet ikke gjør det? Det er jo sikkert logisk hvis det ene krever mer. Men jeg har hørt at det går å binde en hotkey til klokke skjermkortet så man kan klokke mens man spiller, stemmer det?

 

Og hvis det gjør det så blir det jo veldig enkelt. :) Men da er det vel lurt å klokke i det mest krevende spillet/programmet, så har du peiling på hva som får først artifacts? :hmm:

Alt du sier/skriver her er korrekt... :yes:

Men er det et spill som "krever" mye og får artifacts tidligere enn andre?

Lenke til kommentar
Til trådstarter så er det vel igrunn bare og klokke i vei til det stopper eller factser. Så lenge du ser temperaturen og du ikke har vært over 80 grader er det ingen fare med det. Mitt intrykk er at disse kortene får ganske reale peekverdier, men at det uansett stopper lenge før du klarer og svi gpu'en.

Som sagt, det er hva jeg TROR, så ikke kom til meg om du svir den :D

hei, mitt xfx 6600gt pci-e 2.0ns har peak verdier oppi 97 med staandard klokk.. Men litt ekstra luft klarer jeg å nå 535 på kjernen ved 100grader peak, hvis jeg kjøper en vannblokk til gpu vil jeg klare å klokke mye lenger?? Er disse temperaturene skadelige, Jeg synes de er veldig høye?

 

Forøvrig så er 3. testen i 3dmark03 veldig god til å fine artifacts.. btw. kommer jeg til 1215 på minnet

Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 22/02/2005 : 11:25

  QUOTE (pcp160 @ 18/02/2005 : 19:31)

Til trådstarter så er det vel igrunn bare og klokke i vei til det stopper eller factser. Så lenge du ser temperaturen og du ikke har vært over 80 grader er det ingen fare med det. Mitt intrykk er at disse kortene får ganske reale peekverdier, men at det uansett stopper lenge før du klarer og svi gpu'en.

Som sagt, det er hva jeg TROR, så ikke kom til meg om du svir den 

 

 

 

hei, mitt xfx 6600gt pci-e 2.0ns har peak verdier oppi 97 med staandard klokk.. Men litt ekstra luft klarer jeg å nå 535 på kjernen ved 100grader peak, hvis jeg kjøper en vannblokk til gpu vil jeg klare å klokke mye lenger?? Er disse temperaturene skadelige, Jeg synes de er veldig høye?

 

Forøvrig så er 3. testen i 3dmark03 veldig god til å fine artifacts.. btw. kommer jeg til 1215 på minnet 

Hei :)

Jeg skal ikke påstå å sitte med fasitsvarene til deg, men du er i alle fall tydeligvis en av de som måler temperaturen under feks 3Dmark, og ikke etter, mange gjør. Nevner det bare ifht hva folk måtte fortelle deg om temeraturer på sine 6600GT kort, som du sikkert da her sett flyr temperaturen opp og ned som en jo- jo under belastning, slik at tempen rett etterpå ikke sier særlig mye...

 

Hva som er skadelig og ikke tør jeg ikke mene for mye om (i Nvidia innstillinger er jo grensen låst, og satt til 127 hos meg i alle fall). Men 100 grader høres jo litt vel mye ut ja.

Det du sier med at du har 97 peek uklokket, og 100 v max klokk samsvarer forøvrig med min erfaring med mitt Gainward- temperaturen øker ikke så voldsomt av selve klokkingen.

 

Hos meg med luft lå jeg rundt 85++peek, prøvde så å bytte kjølepasta, uten at det egentlig gjorde så veldig mye forskjell ( et par grader). Men hos deg, med så høy temp, er det etter min mening verdt et forsøk og gjøre noe med tempen.

Hvordan er det med luft-temperaturen rundt skjermkortet da, har du noe som sirkulerer den?

Hvis det er ok, kan du jo forsøke ny pasta.

 

Hos meg kom jeg ikke voldsomt mye lenger med vann (ca 25-30 Mhz, det er jo noe...), men denne jo-jo temperaturgreia har det blitt helt slutt på, nå øker tempen ca 10 grader ved spill/3D mark, og ligger der jevnt og fint :)

 

Selve temperaturen hos meg er ganske høy, da vannkjøling hos meg først og fremst var for å få det stille, så jeg er oppe i vanntemperaturer på nesten 50 grader, men selv da overstiger aldri GPU 62 grader! (med litt mer fart på vifter osv ligger den på 50 tallet)

 

Som sagt, jeg kom noe lenger, og ikke minst ble det mer stabilt med vann, og jeg vil tro (uten at jeg VET) at du pga såpass høy temperatur i utgangspunktet vil kunne ha ganske mye og hente på vann :thumbup:

 

Har du vann på resten allerede eller?

Lenke til kommentar

hehe, ja temperaturene etter spilling eller benching er helt ubrukelige, takk for godt og utfyllende svar pcp160... Ikke noe problem med ventilasjon i kabbinettet nei, har sidedøra oppe nå for tida siden jeg driver å finner grensa på nye HWen min, men har til vanlig 4 12cm vifter... Har forøvrig vann på cpu... Mener å ha sett 127grader før den begynner å trottle jeg og, hadde det ikke vert for det ville jeg hatt ful panikk over tempen min.... Hadde vert morsomt å sett peak temp i et lukket kabbinett med kun psu til ventilering... :thumbdown:

 

Tror jeg kommer til å hive vann på gpu når jeg får råd til det iallefall, jeg spiller ikke noe serlig så ytelsen er ikke så viktig igrunn, bare kjekt å se hvor langt jeg kommer Håper på å få noen mhz ekstra med bedre kjøling da 535 på core ikke er så veldig imponerende igrunn; lyden fra gpu vifta synes jeg at er ganske drøy sånn den står nå...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 22/02/2005 : 17:52

Tror jeg kommer til å hive vann på gpu når jeg får råd til det iallefall, jeg spiller ikke noe serlig så ytelsen er ikke så viktig igrunn, bare kjekt å se hvor langt jeg kommer Håper på å få noen mhz ekstra med bedre kjøling da 535 på core ikke er så veldig imponerende igrunn; lyden fra gpu vifta synes jeg at er ganske drøy sånn den står nå...

Er ikke noen hardcore gamer jeg heller, men er glad i seriøs bil- sim, og da er høy fps ganske viktig. (også syns jeg som deg det er litt gøy bare å prøve litt, man vil jo gjerne ha det så bra det kan bli, med det man har...)

 

Ettersom du allerede har VVS lagt opp er det jo ikke noe å lure på altså, er jo så lite ekstra du trenger, og som deg var jeg ikke imponert over lydnivået (til tross for at Gainward påstås å være av de bedre ifht stø)

 

He he,det er jo egentlig de som ikke spiller så mye som virkelig trenger vann, driter da i viftestøy under spilling :D

Lenke til kommentar
Focus245th Skrevet 25/02/2005 : 22:18

XFX 6600GT AGP 500/1000 @ 590/1250.

 

3DMark03: 9523

 

Uten artifacts på HL2 eller 3Dmark03..

 

Rekord?

Ikke helt, men det er jo veldig bra vil jeg si. Det jeg etterhvert synes å begynne å se en "rød tråd" i er at disse XFX kortene er generelt gode klokkere. Jeg med mitt Gainward kommer jo lenger, men det er litt "skulle bare mangle" syns jeg. De koster mer, har 1,6ns minne, og er noe klokket som standard, som igjen bør øke oddsen for en grei klokk.

 

Nå er ikke dette noe vinteskapelig undersøkelse fra meg, men syns det ser ut til at mange av de som kommer langt, gjør det med XFX.

Er ikke dette kort som koster det samme som den store massen da?

Eller er de dyre, eller med annet minne enn resten?

Lenke til kommentar
Ikke helt, men det er jo veldig bra vil jeg si. Det jeg etterhvert synes å begynne å se en "rød tråd" i er at disse XFX kortene er generelt gode klokkere. Jeg med mitt Gainward kommer jo lenger, men det er litt "skulle bare mangle" syns jeg. De koster mer, har 1,6ns minne, og er noe klokket som standard, som igjen bør øke oddsen for en grei klokk.

 

Nå er ikke dette noe vinteskapelig undersøkelse fra meg, men syns det ser ut til at mange av de som kommer langt, gjør det med XFX.

Er ikke dette kort som koster det samme som den store massen da?

Eller er de dyre, eller med annet minne enn resten?

Hei pcp.

 

Det jeg vet om XFX-kortene i forhold til de andre er at den er i det høyeste laget av pris - slår også Gainward sitt 6600 GT Ultra/1960 XP 128MB ViVo 128 MB, AGP. Men den blir igjen slått av Gainward GeForce 6600 GT Golden Sample Ultra/1960 XP 128MB Goes Like Hell. Da tipper jeg det er den du har?

 

Uansett, XFX sine kort er allerede enten klokket eller moddet til 1000mhz i minnefrekvens, i motsetning til de andre 6600GT kortene som har en standard på 900mhz, som du sikkert allerede vet.

 

XFX sitt kort har uansett også vunnet flere tester når det kommer til ytelse, klokkingkapabiliteter og pris. Etter alt jeg har lest er XFX det beste 6600GT AGP (merk deg at jeg ikke har noe peiling på PCI-E kort...) kortet du kan få tak i i Skandinavia. Jeg har lest og hørt at BFG sine 6600GT bare selges i USA og de landene der borte.. De må evt. bestilles. De er omtalt til å være de mest ultimate 6600GT AGP kortene, som jeg har lest.:)

 

Alt det jeg sier her er kunnskaper ut ifra egne erfaringer og det jeg har lest og hørt, så slå meg i nesa om jeg tar feil. :thumbup:

 

PS: Jeg lurer litt fortsatt på om noen her har en guide eller noen forslag på hvordan jeg skal bruke Vagp i BIOS? Jeg tenkte slik at om jeg økte den spenningen, ville det kanskje vært mulig å klokke kortet lengre uten artifacts og ustabilitet?

Endret av Focus245th
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...