Gå til innhold

S700i og minnekort.


Sealine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fann denne sida som har 512 mb, står ingenting om switch...?

Maksimal addressering på normal MemoryStick er 128MB. Skal man kunne addressere mer på en gang må man ha PRO brikke. Hvis du klikker på linkene på siden du refererer, finner du ut at det faktisk er en MemoryStick PRO Duo de prøver å selge (selv om det utfra tekst og manipulert bilde kan virke som en normal MS).

 

Hvis noen trenger mer info om MemoryStick og kompatibelt utstyr er det bare å lese seg opp direkte hos kilden, istede for mer jeg-har-hørt argumentasjon :

 

http://www.memorystick.org/

http://www.memorystick.com/

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se utfra verken bilder eller tekst på linken jeg hadde at dette skulle være PRO-versjonen.

 

Jeg finner heller ikke på de linkene du viser til dtekniske spesifikasjoner som tilsier noe som helst om memory stick annet enn de fysiske ytre mål.

 

Kan du være grei å vise en "detalj-link"?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se utfra verken bilder eller tekst på linken jeg hadde at dette skulle være PRO-versjonen.

 

Jeg finner heller ikke på de linkene du viser til dtekniske spesifikasjoner som tilsier noe som helst om memory stick annet enn de fysiske ytre mål.

 

Kan du være grei å vise en "detalj-link"?

Som sagt, "Hvis du klikker på linkene på siden du refererer", f.eks. bilde av MemoryStick'en, overskriften eller rett og slett bestillingsnummeret får du mer informasjon.

 

Alle tre linker går til følgende URL (som igjen forwarder deg til rett side, hvor overskriften er "Lexar Memory Stick Pro DUO 512MB") :

 

http://www.pearl.de/product.jsp?pdid=PE134...id=1134&vid=913

 

Annen info enn fysiske mål finner du ved å gå til forsiden, trykke på linken "What is MemoryStick" og velge en kategori, f.eks. denne :

 

http://www.memorystick.org/eng/aboutms/family.html

Lenke til kommentar

Takker for greit svar. Så også nå at det var pro de skulle selge. (men hvorfor i alle dager manipulere bildet???)

 

MEN: Kan ikke finne noen fysiske begrensninger som skulle tilsi at ikke-pro skulle ha en maks-grense på 128mb rent fysisk. Det at den er seriell betyr ikke noe i den sammenheng, forskjellen mellom pro og ikke-pro er pro kan lese inn/ut 4 bit i slengen, mens ikke-pro kan bare lese 1 bit i slengen. I tillegg opererer pro på en høyere hastighet(frekvens), slik at den er bortimot 10 ganger raskerer på inn/ut totalt sett. Men den fysiske begrensningen på 128 mb kunne jeg ikke finne, bare at det var utviklet opp til 128 mb...

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar

SE har vel kommet den konklusjonen at 128 er max på DUO siden kortet blir for tregt med 256 eller 512.

Tenk hvor treg et DUO-kort ville være med 512? Hadde nesten ikke gått an å bruke det hvis det var fylt opp med mp3-filer f.eks.

 

Den fysiske grensen er sikkert ingen hindring, men kortet blir nok for tregt, og derfor lagde de en PRO-utgave.

Lenke til kommentar

Kortet blir vel ikke noe tregere selv om det er 512 mb, det er fremdeles en bit inn/ut data. Men det er klart, det blir tyngre i bruk ved å overføre større mengder data...

Men den teoretiske hastigheten på vanlig duo er 2,5Mb/s --> som skulle gi 3-4 min med overføring av 512 Mb data, så er det ikke så ille.

 

Men de har jo utviklet pro-utgaven da, med 20Mb/s i hastighet, bare så synd at ikke de nye dingsene til Sony bruker det... :no:

Lenke til kommentar
Kortet blir vel ikke noe tregere selv om det er 512 mb, det er fremdeles en bit inn/ut data. Men det er klart, det blir tyngre i bruk ved å overføre større mengder data...

Men den teoretiske hastigheten på vanlig duo er 2,5Mb/s --> som skulle gi 3-4 min med overføring av 512 Mb data, så er det ikke så ille.

 

Men de har jo utviklet pro-utgaven da, med 20Mb/s i hastighet, bare så synd at ikke de nye dingsene til Sony bruker det... :no:

Der tar du feil.

2.5Mpbs/8= 312.kB/s

Altså det ville ta 27 min å fylle opp en 512MB kort.

 

Uansett hvor mye du vender på det, vil kortet bli noe tregere hvis den går over 128MB.

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar
Der tar du feil.

2.5Mpbs/8= 312.kB/s

Altså det ville ta 27 min å fylle opp en 512MB kort.

 

Uansett hvor mye du vender på det, vil kortet bli noe tregere hvis den går over 128MB.

Vanlig MemoryStick kan teoretisk klokkes på 20MHz med seriell access, det betyr 20 Mbit/sek teoretisk rå lesehastighet, som igjen tilsvarer 2.5 MiB/sek. Protokollen som benyttes mot MS har selvsagt endel overhead, så i praksis vil man ha problem med å fylle selv en vanlig USB 1.1 kobling (11Mbit/sek). Vanlig MS benytter 27-bit addressering og er dermed begrenset til 128MiB.

 

Når det gjelder MemoryStick PRO kan denne lese 4 bit i parallell og klokkes opp til 40MHz. Det gir en maksimal rå lesehastighet på 160Mbit/sek (eller 20MiB/sek). Også her har protokollen mot kortet endel overhead, så man vil ikke nå denne hastighet i praksis.

 

Merk at skrivehastigheten ofte er endel lavere enn lesehastighet, og at den varierer fra produsent til produsent.

 

Når det er sagt så er MS-Pro den teoretisk raskeste kortteknologien og alle PRO brikker MÅ iflg spekken være sertifisert for minimum 15Mbit/sek skrivehastighet. Dette høres kanskje ikke så imponerende ut, men tenk da på at DVD-spekken har en maksimal bitrate på 10Mbit/sek. Med andre ord kan alle MS-PRO benyttes til å lagre real-time film i DVD kvalitet.

 

Digresjon : Nyere MS spesifikasjoner tillater også hybridkort, som kan benyttes serielt på vanlig old-skool MS utstyr og parallelt på nyere PRO-utstyr. Fordelen med disse er at de funker på gammelt utsyr samtdig som de kan lese/skrives med PRO hastighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Poenget var at det finnes 1GB kort i MSD

Det kortet du linker til er MSD Pro kort da. De de snakker om her er jo "vanlig" MSD kort. ;)

MSD kommer i 2 utgaver. Det eneste som skiller dem på navnet

 

- Memory Stick Duo (til S700i). Opptil 128 mb

 

- Memory Stick Duo PRO (Til Z800-W800 og P910..osv). Opptil 4 gig med tida iflg Sony.

 

Det er altså ordet PRO som er viktig her. Om det er Sandisk eller Sony....eller noen andre som lager kortene, er uviktig. Et MSD-kort er et MSD-kort.

Lenke til kommentar
MSD kommer i 2 utgaver. Det eneste som skiller dem på navnet

 

- Memory Stick Duo (til S700i). Opptil 128 mb

- Memory Stick Duo PRO (Til Z800-W800 og P910..osv). Opptil 4 gig med tida iflg Sony.

Det er mer som skiller enn bare navnet, de følger to ulike spesifikasjoner og er ikke kompatible! Men, når det er sagt så vil alle nyere MemoryStick DUO produkter kunne benytte begge utgaver, mens eldre pre-PRO utstyr vil være begrenset til de gamle non-PRO minnekortene.

 

Ellers har MemoryStick Duo PRO en øvre grense på 32 GiB. Sony lanserte 2 GiB MSDP rett forut for Cebit og etter planen blir 4 GiB kortene lansert senhøstes.

Lenke til kommentar
MSD kommer i 2 utgaver. Det eneste som skiller dem på navnet

 

- Memory Stick Duo (til S700i). Opptil 128 mb

- Memory Stick Duo PRO (Til Z800-W800 og P910..osv). Opptil 4 gig med tida iflg Sony.

Det er mer som skiller enn bare navnet, de følger to ulike spesifikasjoner og er ikke kompatible! Men, når det er sagt så vil alle nyere MemoryStick DUO produkter kunne benytte begge utgaver, mens eldre pre-PRO utstyr vil være begrenset til de gamle non-PRO minnekortene.

 

Ellers har MemoryStick Duo PRO en øvre grense på 32 GiB. Sony lanserte 2 GiB MSDP rett forut for Cebit og etter planen blir 4 GiB kortene lansert senhøstes.

Jeg snakker her til den som ikke skjønte forskjellen på PRO og ikke-PRO. JEg mente at i bunn og grunn finnes det ett PRO-kort, og ett (bare) DUO-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...